تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگ
لینک : econews.ir/5x3797274
شناسه : 3797274
تاریخ :
پیشنهاد رئیس فرهنگستان علوم برای حفظ نخبگان اقتصاد ایران: رییس فرهنگستان علوم گفت: برای اینکه بتوانیم نخبگان را در کشور حفظ کنیم باید دو مسیر افق گشایی در مرزهای جهانی دانش و جای گیری نخبگان برای حل مسائل کشور را مد نظر قرار دهیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از فرهنگستان علوم، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی در هشتمین نشست مرجعیت علمی در فرهنگستان علوم اظهار کرد: مرجعیت علمی تک عاملی نیست، نمی‌توان به مرجعیت دست پیدا کرد و مدعی تمدن شد اما این مرجعیت، هویت نداشته باشد، مرجعیت غرب نیز نشانه های هویتیخاص خود را دارد. بسیاری از متفکران در مرجعیت غرب اثرگذار بودند، نمی‌توان بدون نگاه معرفت شناسانه به مرجعیت دست پیدا کرد.

وی ادامه داد: باید مطالعات تطبیقی جامع انجام شود تا دریابیم که اتفاقات تاریخی علمی در ایران و جهان تحت تاثیر چه عواملی در کشور صورت گرفته است.

رییس فرهنگستان علوم با اشاره به پیام انقلاب گفت: دیپلماسی علمی باید به صورت روان با جامعه جهانی صحبت کند و این به معنای استحاله شدن نیست باید از گفتمانمان استفاده کنیم و این پیام را به مردم جهان منتقل کنیم.

مخبر دزفولی با بیان اینکه توجه به علوم انسانی برای دستیابی به مرجعیت علمی ضرورت دارد، بیان کرد: آمارها و بررسی‌های جهانی نشان می‌دهد که ایرانیان سومین کشور دارای استعدادهای برتر در جهان هستند، از طرفی دیگر دانشگاه‌ها برای جاگیری و استقرار نخبگان ظرفیت ندارند برای اینکه بتوانیم نخبگان را در کشور حفظ کنیم باید دو مسیر را مدنظر قرار دهیم مسیر اول مربوط به افق گشایی در مرزهای جهانی دانش است و مسیر دوم جایگیری نخبگان برای حل مسائل کشور است.

وی افزود: باید راه برون رفت از مشکلات را پیدا کنیم زمانی که به راه برون رفت دست پیدا کنیم تصمیم گیران و مسوولان ناگزیر می‌شوند پیشنهادهای ما را بشنوند و بر اساس آنها عمل کنند.