تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3783953
شناسه : 3783953
تاریخ :
ثبت بیش‌از یک میلیون قرارداد اجاره در سامانه خودنویس اقتصاد ایران: مدیر سامانه خودنویس وزارت راه از ثبت یک میلیون قرارداد اجاره در این سامانه تاکنون خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی ساسانی مدیر سامانه خودنویس وزارت راه و شهرسازی، گفت: امروز رکورد ثبت قراردادهای اجاره در سامانه خودنویس وزارت راه و شهرسازی از مرز یک میلیون عبور کرد و تا کنون برای یک میلیون و ۳۳ هزار و ۱۸۹ نفر کد رهگیری توسط این سامانه صادر شده است.

مدیر سامانه خودنویس میزان صرفه‌جویی در هزینه‌های مردم را از طریق ثبت قراردادهای رایگان اجاره و همچنین خرید و فروش معادل یک‌هزار و ۶۱ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: تمامی قراردادهای اجاره، خرید و فروش از نسخه قدیمی سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات (ایران املاک) به نسخه جدید آن (خودنویس) منتقل شده و مشاوران املاک در سامانه خودنویس دسترسی کامل به این موارد دارند و می‌توانند انواع قرارداد اجاره و خرید و فروش را در این سامانه ثبت کنند.

به گفته وی، از کل قراردادهای ثبت شده، تعداد ۷۸ هزار و ۵۰۴ قرارداد توسط ۲۱ هزار و ۷۴۶ بنگاه مشاور املاک به ثبت رسیده و سایر قراردادها توسط کاربران به شکل موجر و مستأجر است.

مدیر سامانه خودنویس تصریح کرد: تعداد کل کاربران یکتا بر اساس کد ملی در تمامی قراردادها بدون احتساب شاهدان یک میلیون و ۸۵۹ هزار و ۱۱۴۰ نفر و تعداد کل افراد یکتا بر اساس کد ملی با احتساب شاهدان معادل ۳ میلیون و ۷۶ هزار و ۶۹۶ نفر است و در بخش اجاره، تعداد قراردادهای ثبت شده توسط موجران معادل ۸۴۷ هزار و ۶۱۰ نفر و توسط مستأجران معادل ۸۷۲ هزار و ۴۸۶ نفر است.

ثبت ۳ هزار قرارداد خرید و فروش در سامانه خودنویس

وی توضیح داد: در ۳ ماه گذشته که بخش خرید و فروش به سامانه افزوده شده، بیش از ۳ هزار قرارداد خرید و فروش نیز به ثبت رسیده و کد رهگیری دریافت کردند.

ثبت ۴۱۶ هزار قرارداد توسط کاربران در ۵ استان کشور

به گفته ساسانی، در بین تمام استان‌های کشور، میزان قراردادهای ثبت شده در ۵ استان تهران، البرز، آذربایجان‌شرقی، خراسان‌رضوی و خوزستان معادل ۴۱۶ هزار قرارداد است.

مدیر سامان خودنویس تصریح کرد: در آخرین به‌روزرسانی سامانه، سرویس بررسی اهلیت، سرویس تصدیق سند و سرویس جلسه مجازی به ویژگی‌های سامانه افزوده شده است. این خدمات به طرفین معامله کمک می‌کند تا پس از رؤیت ملک و اسناد مربوط به آن با اطمینان بیشتر نسبت به انعقاد قرارداد اقدام کنند.

وی گفت: در تلاش هستیم در تعامل با شبکه بانکی با افزودن برخی خدمات بانکی در سامانه خودنویس فرآیندهای انعقاد قرارداد، انتقال پول و اجرای تعهدات قراردادی را تسهیل کنیم. در برنامه است تا در آینده نزدیک، اجاره‌های کوتاه‌مدت، خرید و فروش سرقفلی، قسمت نمایندگان و امکان ایجاد پیش‌نویس قرارداد به سامانه افزوده شود.