تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3783952
شناسه : 3783952
تاریخ :
کشاورزان استفاده از بذر مرغوب و بوجاری را در دستور کار قرار دهند اقتصاد ایران: مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات گفت: با توجه به آغاز سال زراعی جدید، کشاورزان استفاده از بذر مرغوب و بوجاری را در دستور کار قرار دهند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر آهنگران با اشاره به سطوح مبارزه با عوامل خسارت‌زا گندم گفت: در سال زراعی فعلی با تغییرات اقلیمی گسترده نسبت به سنوات قبل روبرو بودیم که در نهایت این امر منجر به تغییرات گسترده در سطح مبارزه‌های گیاهی شده است به طوری که اگر کنترل مناسبی صورت نمی‌گرفت، با افزایش جمعیت آفات و حجم بالای خسارت روبرو بودیم.

به گفته وی، با توجه به آغاز بارش‌ها از اواخر بهمن تا اردیبهشت، شرایط مساعدی برای گسترش و بروز بیماری‌ها به وجود آمد به طوری که سطح بیماری‌ها بالا رفت.

مبارزه علیه علف‌های هرز گندم به ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار رسید

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زا سازمان حفظ نباتات ادامه داد: بنا بر آمار امسال در ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار مبارزه علیه علف‌های هرز گندم صورت گرفت، این در حالی است که سال زراعی گذشته ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار بود، همچنین در حوزه آفات گندم به جز آفت سن بیش از یک میلیون هکتار مبارزه انجام شد، در حالی که سال زراعی قبل ۴۹۰ هزار هکتار مبارزه داشتیم.

وی با بیان اینکه در حوزه بیماری گندم نزدیک به یک میلیون و ۸۷۰ هزار هکتار مبارزه صورت گرفت، افزود: مجموع بیماری‌ها سال گذشته ۷۸۰ هزار هکتار بود و همواره به سبب شرایط مساعد آب و هوایی رشد زیادی در حوزه آفات داشتیم که اقدامات مناسبی همکاران حفظ نباتات در سطح کشور انجام دادند و خوشبختانه هیچ‌گونه خسارتی از جنبه عوامل خسارت‌زا گیاهی وارد نشد که در نهایت این امر موجب شد تا عملکرد خرید به بیش از ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تن برسد.

آهنگران از آغاز کشت گندم در مناطق سردسیر خبر داد و گفت: توصیه ما در حوزه گندم این است که برای کشت از بذر مرغوب، بوجاری، گواهی و ضدعفونی شده استفاده شود و در صورتی که کشاورزان از بذور خودمصرفی استفاده می‌کنند، توصیه ما این است که این بذور قبل از کشت به منظور حذف علف‌های هرز بوجاری شود و همواره بعد از بوجاری نیاز است که بذر با قارچ‌های مناسب ضدعفونی شود.

وی ادامه داد: برای کنترل بیماری‌ها از جمله سیاهک گندم در دوره داشت نمی‌توان اقدامی کرد و تنها راه این است که بذر سالم با قارچ‌کش ضدعفونی شود و موضوع بعدی بحث مبارزه با علف‌های هرز است، این مبارزه در استان‌های جنوبی از اواخر آذر آغاز و سپس به مناطق معتدل و سردسیر وارد می‌شود.

ضرورت مبارزه به موقع با آفات اولیه کلزا

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زا سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه برای هر عامل خسارت‌زا، زمان یکی از کلیدی‌ترین و مهم‌ترین موضوعات است و در خصوص علف‌های هرز نیز زمان اهمیت دارد، گفت: در زمانی که علف‌های هرز در مزرعه رشد زیادی ندارند و چهار برگی شدند، نیاز است که مبارزه با علف‌های هرز بنا بر توصیه کارشناسان انجام شود و بعد از انجام این زمان کارایی مناسب مدنظر کشاورز را نخواهد داشت.

وی ادامه داد: بر این اساس اطلاعیه‌های پیش‌آگاهی که همکاران در حوزه حفظ نباتات استان‌ها صادر می‌کنند، باید مورد توجه لازم قرار و در زمان مناسب عوامل کنترل و مبارزه‌ای صورت گیرد.

آهنگران با بیان اینکه در حوزه کلزا آفات اولیه فصل اهمیت دارد، افزود: با ضدعفونی بذر به راحتی می‌توان کنترل کرد، در مناطقی که آلودگی به یک سری از آفات اولیه فصل وجود دارد، کشاورزان علاوه بر مبارزه با قارچ‌کش با حشره‌کش‌های مناسب بذر ضدعفونی کنند تا آفات اول فصل خسارتی به محصول وارد نکند.

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زا سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: با توجه به اینکه کنترل در زمان داشت آفات اولیه فصل، مشکل است، شاید نیاز باشد که کشاورز چند بار سمپاشی انجام دهد، همچنین گل جالیز در کلزا از دیگر بیماری‌های علف هرز انگلی است که در برخی استان‌ها مشاهده شده و راه حل کنترلی در دستورالعمل‌های حفظ نباتات آمده است که در صورت توجه کشاورزان به راحتی می‌توان کنترل کرد به طوری که کشاورزان با رعایت دستورالعمل‌ها به راحتی می‌توانند کنترل مناسب و مؤثری داشته باشند.