تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3783688
شناسه : 3783688
تاریخ :
کسب و کار انرژی‌های نو برای سرمایه‌گذاران جذاب شد اقتصاد ایران: یک مقام مسئول با اشاره به این که ناترازی برق یک شبه ایجاد نشده است، گفت: امسال بخشی از ناترازی برق قابل پیش‌بینی بود؛ اما رشد شدید مصرف برق در پی افزایش دمای هوا قابل پیش بینی نبود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از وزارت نیرو، مسعود خانی با بیان این که اکنون بدون سرمایه‌گذاری قابل توجه در خصوص تأسیسات تولید، انتقال و توزیع برق نمی‌توانیم ناترازی را حل کرد، ادامه داد: در این میان نیروگاه‌های تجدید پذیر جز مواردی است که همه بخش‌ها در خصوص آن اتفاق نظر دارند چرا که در تمام اسناد بالادستی تنوع بخشی به منابع تولید انرژی و توسعه نیروگاههای تجدید پذیر آمده و در سیاست‌های اصلی ابلاغی مورد تاکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: احداث و سرمایه‌گذاری نیروگاه توسط دولت بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی باید متوقف می‌شد و بر این اساس باید به دنبال روش‌هایی باشیم که بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش اقدام کند، این در حالی است که نیروگاه‌های تجدید پذیر جز بخشی‌هایی است که تجهیزات آن ساده‌تر و نصب آن راحت تر و در زمان کمتری انجام می‌شود و به همین دلیل تنوع تأمین کنندگان آن نسبت به نیروگاه‌های حرارتی برتری دارد.

خانی اذعان داشت: مشکل اصلی اما این است که بخش خصوصی یا نتوانسته یا امکان تأمین مالی و جذب سرمایه مورد نیاز برای احداث نیروگاه تجدید پذیر را نداشته است.

وی ادامه داد: یکی از مؤثرترین راه‌ها برای ترغیب سرمایه‌گذاران و جذب سرمایه‌های لازم برای احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر، مدیریت خاموشی است.

خانی اذعان کرد: واقعیت آن است که حتی اگر همه بخش‌ها هم بسیج شوند مشکل ناترازی تا چندسال آینده وجود دارد اگرچه ممکن است بتوان آن را کاهش داد اما نمی‌توان به یک‌باره آن را از بین برد، بنابراین این محدودیت‌ها برای کسانی اعمال می‌شود که حاضرند برای عدم خاموشی و قطع برق خود هزینه کنند که این پرداخت‌ها باید در قالب مکانیزمی به شخصی برسد که قصد احداث نیروگاه تجدید پذیر را دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر این فرایند با تابلوی سبز بورس تا حدی شکل گرفته است که باید متنوع‌تر شود، از سوی دیگر بر اساس قانون ابلاغی، صنایع کشور مکلف شده‌اند تا بخشی از نیاز خود را از طریق انرژی‌های تجدید پذیر تأمین کنند.

مجری طرح‌های بهینه سازی شرکت توانیر خاطرنشان کرد: این مکانیزم‌ها باید به حدی متنوع شود که کسب و کار نیروگاه‌های تجدید پذیر سودآور شود تا نیازی به تشویق برای احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر نباشد و صاحبان سرمایه این بخش را به عنوان یک صنعت و کسب و کار سودآور شناسایی و در آن سرمایه گذاری کنند.