تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3783427
شناسه : 3783427
تاریخ :
دورهمی پلتفرم‌ها و حراج ایده‌ها در نمایشگاه رصتا اقتصاد ایران: مدت‌ها بود برخی از جوانان صاحب اندیشه و ایده‌پرداز می‌گفتند ما کجا می‌توانیم طرح‌ها و ایده‌هایمان را ارائه بدهیم حالا این فرصت برایشان در نمایشگاه «رصتا» و یک میدونِ کاملاً واقعی فراهم شده است.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، نمایشگاه ملی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر که بیشتر به نام «رصتا» شناخته می‌شود و پلتفرم‌های شبکه نمایش‌خانگی حضور دارند چند اتفاق جالب را فرایِ هوش مصنوعی پیش می‌برد. یکی از آن اتفاقات فرصت و میدان دادن به کانون‌ها و صنوف مرتبط با نمایش‌خانگی است. در قدم اول روز گذشته افتتاحیه باشگاه کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری افتتاح شد، حرکتی که می‌تواند آغازگر پیگیری جدّی معیشت و رفاه تهیه‌کنندگان قدیمی و بعضاً خانه‌نشینی باشد حتی امروز از آنها خبری نیست. 

در واقع امروز کانون تهیه‌کنندگان بنابر پیگیری‌های بدست آمده بیش از 500 عضو از سراسر کشور دارد؛ تهیه‌کنندگان جوان و پیشکسوت که کنار هم بودن‌هایشان در نوع خودش جالب توجه است. این ظرفیت‌سازی برای ساخت سریال و برنامه می‌تواند مثمرثمر باشد. با این توضیح می‌توان به سراغِ یک اتفاق ویژه یعنی حراج ایده رفت. 

در واقع این کار را «میدون» تلویزیون انجام می‌داد چند داور شنونده دفاعیات شرکت‌کنندگانی‌اند از ایده و طرح‌شان صحبت می‌کنند و هرکدام برگزیده شود بودجه و سرمایه می‌گیرد تا به تولید برسد. در نمایشگاه «رصتا» هم روز گذشته چراغ اولین حراج ایده به صدا درآمد و چند طرح برگزیده شدند. 

شرکت‌کنندگانی با ایده می‌آیند که شاید تا به حال نام‌شان هم به گوش‌مان نخورده باشد اما ایده‌هایشان برای ساخت برنامه و سریال و فعالیت در وی‌اودی‌ها نابِ ناب است. جالب است که محمد سلوکی رئیس شورای مرکزی کانون مجریان رسانه‌های دیداری هم در این مراسم اعلام کرد ما هم ایده‌های مجریان، برنامه‌سازان و تولیدکنندگان را در حراج ایده معرفی می‌کنیم  تا مسیر سریع و بدون واسطه‌ای را در به مرحله اجرا رسیدن ایده‌های خود دنبال کنند.

او همچنین به این نکته اشاره کرد که طی توافقی که با مدیر کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری داشتیم، قرار شد تا تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان فیلم و سریال که ایده، فیلمنامه و محتوای ارزشمندی دارند با مطرح کردن در این رویداد آن‌ها را به یک اثر فاخر تبدیل کنند. البته این موضوع طی توافقی که با مجمع رصتا به عنوان نهاد حاکمیتی صورت گرفته، قرار است با نظارت «رصتا» صورت گیرد.

شروع سومین نمایشگاه «رصتا»/ تلاش برای مردمی شدن

مهدی فرجی به عنوان رئیس هیئت مدیره کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری هم این نکته را یادآور شد در کانون، ایده‌های جذابی ثبت شده است و وقتی آقای سلوکی این پیشنهاد را داد، بسیار از آن استقبال کردیم. البته بهره‌برداری از این طرح‌ها و ایده‌ها به  تهیه‌کنندگانی که در کانون عضویت دارند نیز بر می‌گردد که امیدوار به استفاده از این ایده‌ها هستیم.

در اولین روز حراجیده، مریم جلالی (معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) هم حضور پیدا کرد که او به عنوان تهیه‌کننده قدیمی رادیو و تلویزیون هم شناخته می‌شود. او درباره این طرح و اجرایش در نمایشگاه رصتا تأکید کرد: حراج ایده یا به تعبیر دیگر، میدان باز شده برای طرح ایده‌ها باید از یک مثلث کارشناس، سیاستگذار و مخاطب پیروی کند. مشتری‌ها و کارشناسان ارزیابی کنند و از طرفی دیگر سیاستگذاران به عیارسنجی برسند؛ اتصال این سه ضلع باعث می‌شود به همگرایی دست پیدا کنیم. این ایده خلاقانه باید برود در ظرف مناسب و مسیر مناسب تحقق؛ ما ایده‌ای که غیرقابل ساخت باشد ایده‌های آسمانی که آن ایده‌ها نمی‌تواند روی زمین باشد به ما آسیب می‌زند و ما را دچار ناکامی می‌کند.

«هوش مصنوعی» راه چاره نظارت بر نمایش‌خانگی؟

اما میدان دادن و توجه به کانون‌ها و صنوف هم به اینجا رسید کانون مجریان قرار است با معاونت آموزش صداوسیما تعاملی داشته باشند تا رویکرد همگرایی و آموزشی در تربیت و پرورش گویندگان و مجریان نو به طور ویژه، پیش برود.

در نمایشگاه رصتا هر روز تست دوبله و گویندگی برقرار است و نشست‌های ویژه‌ای هم در کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری برگزار می‌شود. روز نخست درباره کمدی در رسانه امروز بحث شد و روز گذشته با حضور پیمان عباسی فیلمنامه‌نویس شناخته شده کارگاه فیلمنامه‌نویسی در «رصتا» برپا شد. 

سال نخست «رصتا» به شناساندن اهداف و رویکردهای این نمایشگاه و دست‌اندرکارانش صرف شد، سال دوم تعامل و ارتباطات قوی‌تر و مجمع رصتا شکل گرفت و امسال هم در بلوغ و پختگیِ بیشتر به سمتِ حمایت و همگرایی بیشتر با صنوف و بهره‌برداری از تکنولوژی‌ها و ابزار نوین و توجه به ایده‌ها و ظرفیت‌ها رفت.