تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3783116
شناسه : 3783116
تاریخ :
ورود سرمایه گذار به زنجیره ارزش باید توجیه داشته باشد اقتصاد ایران: دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: برای ورود متانولی ها به زنجیره ارزش، ابتدا باید زنجیره ارزش صرف اقتصادی داشته باشد که به آن ورود پیدا کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، احمد مهدوی ابهری، دبیر کل انجمن صنفی کار فرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه برای توسعه زنجیره ارزش پتروشیمی ابتدا بالادست باید باشد که منجر به ایجاد زنجیره شود، گفت: برای توسعه زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی دو مورد الزام آور وجود دارد یکی تکنولوژی و دیگری سرمایه گذاری است.

وی ادامه داد: از لحاظ تکنولوژی و گرفتن لایسنس های جدید محدودیت‌هایی وجود دارد و اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است و در مساله کاتالیست ها پیشرفت‌های خوبی نیز داشته‌ایم.

مهدوی ابهری با اشاره به اینکه حاکمیت باید بستری را فراهم کند که بر اساس آن زنجیره برای سرمایه گذار توجیه اقتصادی داشته باشد، خاطرنشان کرد: هرچه زنجیره گسترده‌تر شود و ارزش افزوده ایجاد می‌شود و محصولاتی که قیمت بالاتری دارد هم ارز آوری بیشتری دارد و هم امکان توسعه بازار صادراتی افزایش می‌دهد.

دبیر کل انجمن صنفی کار فرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد: برای اینکه به سمت توسعه ارزش محصولات پتروشیمی رویم و نگاهی داریم که مرتب زنجیره ارزش افزوده بیشتر شود به عنوان مثال پرتون ۶۰۰ دلار صادر می‌کنیم به ۲ هزار دلار و ۳ هزار دلار برسد یعنی منابع بیشتری به دست بیاوریم و خلق ثروت کنیم.

به گفته این مقام صنفی، در این شرایط حاکمیت باید اقدامی انجام دهد که توجیه داشته باشد، اکنون پروپیلن را از نفتا تولید می‌کنیم و برای اولین بار می‌خواهیم از پروپان تولید پروپیلن داشته باشیم و از آن پلی پروپیلن که این محصول خود شاخه‌های مختلفی دارد که ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: اکنون واحدهای پی دی اچ که ۱۷ واحد هستند و مجوز هم صادر شده است که یکی از آنها در سال جاری راه اندازی می‌شود و سرمایه گذاری که برای این واحد سرمایه گذاری کرده است می‌گوید شروع به کار نمی‌کند زیرا قیمت پروپان بالاست در این شرایط حاکمیت باید پروپان را به صورتی قیمت گذاری کند که پروپیلن از پروپان مقرون به صرفه باشد

مهدوی ابهری اضافه کرد: باید بستر آماده شود تا به این سمت برویم. به عنوان مثال با توجه به ناترازی موجود بنزین در کشور باید به سمت تولید بنزین از متانول پیش رویم که سه واحد متانول یک واحد بنزین را تشکیل می‌دهد، در این شرایط اگر در تولید متانول تخفیف داده نشود تولید بنزین از متانول صرف نمی‌کند.

دبیر کل انجمن صنفی کار فرمایی صنعت پتروشیمی اضافه کرد: باید تعریف کنیم که مردم ما بدانند در کجا آمایش سرزمین کنیم طرح‌ها را آماده کنیم و حاکمیت مشاور بگیرد و مورد برسی قرار بگیرد که توجیه اقتصادی دارد و مردم با اطمینان خاطر در آن پروژه مشارکت کنند.

وی ادامه داد: می‌گویند، متانولی ها به توسعه زنجیره ارزش ورود نمی‌کنند ابتدا باید زنجیره ارزش صرف اقتصادی داشته باشد که متانولی ها به آن ورود پیدا کنند. این زنجیره ارزش و تولیدات گرید های پتروشیمی با ارزش بالا می‌توانست شکل بگیرد که ابتدا باید زیرساخت‌های آن فراهم شود.

مهدوی ابهری اضافه کرد: بر اساس اصل ۴۴ دولت حق سرمایه گذاری در این پروژه‌ها را ندارد در حالی که چنین امکانی برای کردم فراهم است اما مردم در چه شرایطی به این پروژه‌ها ورود پیدا می‌کنند، زمانی که زمینه‌های لازم فراهم باشد و امنیت اقتصادی فراهم شود از این طریق می‌توان به توسعه زنجیره ارزش امیدوار بود.