تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3782735
شناسه : 3782735
تاریخ :
توضیحات دفتر معاون اول رئیس جمهور در مورد یک خبر اقتصاد ایران: دفتر معاون اول رئیس جمهور در مورد خبر «عارف قیمت‌های جدید خودرو را تأیید کرد» توضیحاتی ارائه داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، دیروز خبرگزاری مهر در گزارشی اعلام کرد که «ایران خودرو و سایپا در جلسه‌ای با اعضای کمیسیون اقتصادی دولت، خواستار اصلاح قیمت خودرو شدند و ماحصل این جلسه نیز در قالب گزارشی تهیه و به دفتر محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور ارسال شد.»

حال معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر معاون اول رئیس جمهور درباره این خبر در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که «در پی انتشار خبری با عنوان «عارف قیمت‌های جدید خودرو را تأیید کرد» با کد خبر ۶۲۲۶۷۰۱ در خبرگزاری مهر و بازنشر آن در برخی رسانه‌ها، معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر معاون اول رئیس جمهور ضمن تکذیب این خبر توضیحاتی را جهت اطلاع افکار عمومی منتشر کرد.

درج چنین اخباری حکایت‌گر عدم اطلاع از سازوکارهای تصمیم‌گیری در دولت است. کما اینکه موضوع مورد ادعای این خبرگزاری در مورد اصلاح قیمت خودرو تحت عنوان «ابلاغیه سیاست گذاری در خصوص قیمت گذاری برخی از خودروهای سواری» در حال رسیدگی در کمیسیون مربوطه و دبیرخانه هیأت دولت است و هنوز در هیأت وزیران مطرح نشده است و هیچ‌گونه تصمیم‌گیری در این خصوص در دولت صورت نگرفته است.»

توضیحات مهر

در اطلاعیه دفتر معاون اول رئیس جمهور چند نکته وجود دارد که به نظر می‌رسد این اطلاعیه بدون خواندن کامل گزارش خبرگزاری مهر تهیه شده است.

خبرگزاری مهر در هیچیک از بندهای گزارش اشاره نکرده که «افزایش قیمت خودرو به هیئت دولت ارسال شده است» بلکه در گزارش مذکور حتی در بخش لید به صراحت ذکر شده که گزارش مربوط به افزایش قیمت مورد تاکید عارف قرار گرفته و برای تاییدیه نهایی به هیئت دولت ارسال خواهد شد! اینکه دفتر معاونت اول رئیس جمهوری، شخص محمدرضا عارف را معادل هیئت دولت تفسیر کرده جای تعجب دارد و در اینجا می‌توان گفت که دقیقاً دفتر معاونت اول مخاطب این عبارت «عدم اطلاع از سازوکارهای تصمیم‌گیری در دولت» است!

نکته بعد اما مربوط به ورود دولت به موضوع افزایش قیمت خودرو است. در گزارش خبرگزاری مهر تاکید شده که هر گونه ورود دولت به این موضوع برخلاف مصوبه شورای رقابت بوده و طبق این مصوبه، وزارت صمت مسئول تأیید و اعلام قیمت‌های جدید است. بنابراین به نظر می‌رسد دفتر معاونت اول رئیس جمهور با این عبارت که «ابلاغیه سیاست گذاری در خصوص قیمت گذاری برخی از خودروهای سواری در حال رسیدگی در کمیسیون مربوطه و دبیرخانه هیأت دولت است» مهر تأییدی بر خبر خبرگزاری مهر مبنی بر ورود دولت به اصلاح قیمت خودرو زده است.

موضوع بعدی اما عبارتی است که در انتهای اطلاعیه ذکر شده و آن اینکه «هیچ‌گونه تصمیم‌گیری در این خصوص در دولت صورت نگرفته است.» که دقیقاً مهر تأییدی بر گزارش خبرگزاری مهر است؛ مهر نیز در گزارش خود به صراحت تاکید کرده که موضوع مربوط به اصلاح قیمت خودرو هنوز به هیئت دولت راه نیافته و همچنان در کمیسیون‌های تخصصی قرار دارد.

به نظر می‌رسد در صورتی که متولیان دفتر معاون اول رئیس جمهور، گزارش خبرگزاری مهر را با دقت مطالعه می‌کردند چنین اطلاعیه‌ای منتشر نمی‌کردند چراکه این اطلاعیه کاملاً در تأیید گزارش خبرگزاری مهر مبنی بر ورود دولت به اصلاح قیمت خودرو است!