تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3780858
شناسه : 3780858
تاریخ :
بانک مرکزی روسیه برای کنترل تورم دست به کار شد اقتصاد ایران: بانک مرکزی روسیه نرخ بهره اصلی خود را به ۱۹ درصد افزایش داد و دلیل آن را ادامه فشارهای تورمی اعلام کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران  به نقل از راشاتودی، بانک مرکزی روسیه در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر کرد، نرخ بهره اصلی خود را از 18 درصد به 19 درصد افزایش داد و دلیل آن را ادامه فشارهای تورمی اعلام کرد.

این نهاد نظارتی تصریح کرد: تقاضای داخلی همچنان از ظرفیت تولید کالاها و خدمات اقتصاد بیشتر است.

در این بیانیه آمده است که انتظار می‌رود نرخ تورم طی سال جاری میلادی بالاتر از پیش‌بینی این بانک در ماه ژوئیه یعنی 6.5 تا 7 درصد باشد.

بر اساس این گزارش، قیمت‌ مصرف‌کننده در ماه اوت نسبت به سال گذشته میلادی 9.1 درصد افزایش یافته که بیش از دو برابر هدف 4 درصدی دولت روسیه است.

بانک مرکزی روسیه افزود: برای از سرگیری روند کاهشی تورم و اطمینان از بازگشت این نرخ به هدف سال 2025، به انقباض پولی بیشتری نیاز است.

بانک مرکزی روسیه در ماه ژوئیه نرخ بهره را 200 واحد پایه افزایش داد. در نیمه دوم سال 2023، این نهاد نظارتی طی پنج مرحله نرخ بهره را از 7.5 درصد به 18 درصد افزایش داد.

این بانک روز جمعه گفت که ممکن است در نشست بعدی در ماه اکتبر، افزایش دیگری نیز رخ دهد، زیرا فشارهای تورمی سرسختانه "بالا باقی مانده‌اند و هنوز روند کاهشی به خود نگرفته‌اند."

الویرا نابیولینا، رئیس این بانک در پاسخ به این سوال که آیا نرخ کلیدی می‌تواند به 20 درصد و بالاتر افزایش یابد، گفت که این نهاد نظارتی "آماده است تصمیمات لازم را برای بازگرداندن تورم به 4 درصد اتخاذ کند."