تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3780638
شناسه : 3780638
تاریخ :
رئیس سازمان برنامه و بودجه: رفع موانع پیش روی فعالان اقتصادی اولویت اصلی ماست اقتصاد ایران: به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه میزان گازی که در کشور ایران مصرف می‌شود با حجم اقتصاد کوچک و جمعیت ۸۵ میلیون نفری برابر میزان گازی است که در کشور چین با رشد اقتصادی زیاد و جمعیت میلیاردی مصرف می‌شود‌.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  ‌حمید پورمحمدی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور امروز در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: نقش بازرگانان در اقتصاد کشور به طول تمدن ایران است و لذا این قشر همیشه باید مورد احترام قرار گیرند‌.وی افزود: اما همین بازرگانان و همین دولت الان در مقراضی قرار گرفته‌اند که از دو طرف تحت‌فشار هستند اول تحریم‌های ظالمانه و از طرف دیگر آنچه که دوستان به‌عنوان ناترازی‌ها و چالش‌ها بیان کردند که متأسفانه هر دو طرف یعنی دولت و بازرگان بازنده آن هستند.‌

پور محمدی با اشاره به جلسه امروز بیان داشت: یکی از چالش‌هایی که بیان شد ناترازی برق است دولت سالانه ۳۵ میلیارد دلار انرژی به حوزه برق می دهد و سالانه ۷۰ هزار میلیارد تومان بابت مابه التفاوت سوخت پرداخت می کند (در بودجه سنواتی) و بعد وقتی می خواهند برق قطع شود آسیب فردا به تولید وارد می کند زیرا برق مردم را نمی‌توان قطع کرد‌، بنابراین دولت در یکجا این میزان پول می‌دهد و از طرفی تولید‌کننده که باید رشد اقتصادی را رقم بزند به دلیل قطع برق دچار مشکل می شود و در واقع دو سر باخت است. پور‌محمدی یا اشاره به ناترازی گاز بیان داشت: هر زمان که کمبود گاز وجود دارد بازهم گاز تولید کننده قطع می شود. سالانه ۲۳۰ میلیارد متر مکعب گاز تولید می کنیم و دولت فقط ۵ میلیارد متر مکعب آن را صادر میکند در واقع حدود ۵ درصد و بقیه گاز در کشور مصرف می‌شود.‌وی بیان داشت‌: میزان گازی که در کشور ایران مصرف می شود با حجم اقتصاد کوچک و جمعیت ۸۵ میلیون نفری برابر میزان گازی است که در کشور چین با رشد اقتصادی زیاد و جمعیت میلیاردی مصرف می شود‌.

مصرف سالانه گاز ایران به اندازه 25 کشور اروپایی

وی بیان داشت: ایران برابر با 50 درصد کشورهای اروپایی یعنی معادل 25 کشور اروپایی گاز مصرف می‌کند همین 5 درصد گازی که توسط دولت صادر می‌شود درآمد آن برابر 2 برابر گازی است که در کشور مصرف می‌شود. پور محمدی بیان داشت: بنابراین اگر فقط بتوان 10 درصد گاز را صرفه‌جویی کرد چقدر می‌توان منابع برای کشور داشته باشید و چقدر می‌توانیم ثبات اقتصادی ایجاد کنیم، این وضعیت در حالی است که هم دولت و هم فعال اقتصادی از وضعیت موجود متضرر می‌شوند.

وی افزود: ناترازی دیگر ناترازی در نظام پولی و مالی کشور است، از یک طرف دولت به خاطر تورم دچار کسری بودجه می‌شود و بار بودجه‌اش افزایش می‌یابد و از طرف دیگر تولید کننده در این نظام مالی با تنگنای نقدینگی مواجه می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: بنابراین با چالش‌هایی روبرو هستیم که برنده ندارد. دولت و تولید کننده هر دو بازنده هستند. این چالش‌ها را ما به عنوان سازمان برنامه و بودجه به رسمیت می‌شناسیم، وجود دارد، قابل انکار نیست اما باید کاری کنیم.

وی افزود: هیچ راهی نداریم جز اینکه تولید کننده و سازمان برنامه حرفشان را یکی کنند و این کلاف سردرگم را باز کنند و همین جمع حاضر (بخش خصوصی) باید این کار را انجام دهد.

پورمحمدی بیان داشت: درست است که چالش داریم اما کشور ما هیچگاه زیر چالش‌ها کمر خم نکرد و همواره نگاهی به فرصت‌ها داشته است و یکی از فرصت‌ها همین وجود بازرگانان، صادرکنندگان و صادرات خدمات فنی و مهندسی است.

وی بیان داشت: حدود 15 سال پیش که نماینده ایران در بانک توسعه اسلامی بودم با فاصله بسیار زیاد پیمانکاران ایرانی رتبه اول در بین 56 کشور اسلامی داشتند و هر وقت از پیمانکار قوی نام برده می‌شد به پیمان‌کاران ایرانی اشاره می‌شد. همان موقع 4 میلیارد دلار در بخش خدمات فنی و مهندسی صادرات داشتیم و روی 18 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی هدف گذاری کردیم اما اکنون صادرات خدمات فنی و مهندسی در این بخش به حدود یک میلیارد دلار رسیده است.

پورمحمدی بیان داشت: هیچ کشوری به اندازه ایران نیروی جوان تحصیل کرده با کیفیت بالا و ارزان قیمت ندارد و مهمترین عامل تولید نیروی انسانی است که الان در دسترس ما است. یکی از نعمت‌های بزرگی که خداوند به ما عطا کرده است موقعیت سرزمینمان است که انواع معادن داریم و جایگاه اول نفت و گاز را داریم اما هنوز می‌گوییم در انرژی ناتراز هستیم.

وی افزود: 90 درصد تجارت دنیا از طریق آب‌های آزاد انجام می‌شود و از دو سوی کشور به آب‌های آزاد وصل هستیم. ما الان سرزمین بکر در کنار دریای عمان و خلیج فارس به عنوان مکران داریم. در حوزه مس پنجمین ذخایر دنیا را داریم اما در حد تولید سنگ مس مانده‌ایم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان داشت: در حوزه نفت و گاز فقط انرژی را به مواد شیمیایی تبدیل می‌کنیم و در همین مقطع مانده‌ایم.

ایجاد یک معاونت در سازمان برنامه و بودجه برای توسعه همکاری با بخش خصوصی

وی افزود: قدرت فرهنگی ایران از گذشته تا الان همواره در سخت‌ترین موارد مانند ققنوس بالا می‌زند و از خاکستر دوباره بالا می‌آمد. 15 کشور همسایه ایران است که یک بازار 500 میلیون دلاری برای کالاهای ایرانی فراهم می‌کند. حوزه تمدنی ایرانی تا حدود 700 میلیون جمعیت می‌رسد و همه اینها فرصت‌هایی است که در اختیار ما است و باید از آن استفاده کنیم.

پورمحمدی بیان داشت: اما در خصوص همین سرزمین با این همه فرصت در خصوص چالش‌هایش می‌گوییم در حالی که کسی جز ما و شما (دولت و بخش خصوصی) نمی‌تواند چالش‌هایش را رفع کند.

وی بیان بنده به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه گام اول را برداشته‌ام مبنی بر اینکه چگونه تمهیدات مقدمات برای ایفای بخش خصوصی داشته باشیم، یکی از معاونت‌های سازمان برنامه و بودجه را از کل مباحث بودجه‌ای سازمان جدا کرده‌ایم و ابزار و امکانات لازم را به آن داده‌ایم. پورمحمدی با بیان اینکه آمایش سرزمین در این معاونت انجام می‌شود، بیان داشت: موضوع مشارکت عمومی و خصوصی در این معاونت قرار گرفته است، موضوع صندوق توسعه ملی برای اینکه بتواند منابع بخش خصوصی را تامین کند در این معاونت قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین موضوع شورای اقتصاد که بتواند مقدمات را برای ایفای بخش خصوصی فراهم کند در این معاونت قرار گرفته است و موضوع دفتر اقتصاد کلان که همواره در کنار بودجه بود در این معاونت قرار داده‌ایم تا این معاونت به کارهای توسعه و همکاری با بخش خصوصی بپردازد.

رفع موانع پیش روی فعالان اقتصادی مهمترین اولین سازمان برنامه و بودجه

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه این سازمان مهمترین اولویت خود را رفع موانع پیش‌روی بخش خصوصی با تشکیل این معاونت قرار داده است، گفت: و تمام ظرفیت‌های حکومتی و دولت در این معاونت برقرار شده و مسئولیت این کار را نیز به عهده فردی از خانواده اتاق بازرگانی نهاده شده است. این خدمت را سازمان برنامه و بودجه به بخش خصوصی می‌کند و لذا این معاونت خانه و دفتر شما است و ما هم تلاش می‌کنیم که نقش بخش خصوصی را فعال‌تر کنیم.

وی افزود: لذا اولین کار ایجاد اتاق تعامل است تا بین این معاونت و فعالین بخش خصوصی گفت‌وگو انجام شود. پورمحمدی بیان داشت: حدود 400 هزار میلیارد تومان در بودجه برای طرح‌های عمرانی در نظر گرفته‌ایم البته تا الان نتوانسته‌ایم تخصیص دهیم اما 40 هزار میلیارد تومان از این محل برای طرح‌های عمرانی تخص#یص داده‌ایم.

وی با اشاره به برگزاری جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: سازمان برنامه و بودجه با تمام توان در این جلسات حاضر می‌شود و تک تک موضوعات را پیگیری می‌کند.

پورمحمدی اظهار داشت: دولت و مجلس تازه کار خود را شروع کرده است و در حال تدوین لایحه بودجه و در حال اجرای مقدمات برنامه هفتم توسعه هستیم، لذا از شما می‌خواهم در بحث تدوین بودجه نماینده خود را مشخص کنید و این نماینده در ستاد بودجه حضور خواهد داشت و نظراتش برای ما بسیار محترم خواهد بود.

وی افزود: در بحث اجرای برنامه که مهمتر از بودجه است و سرنوشت 5 سال را رقم می‌زند 1300 حکم دارد لذا قطعا در تنظیم اسناد با شما مشورت خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ما مطالعات آمایش سرزمین را برای کل کشور به صورت بخشی و ملی و بصورت منطقه‌ای انجام داده‌ایم و این اطلاعات در اختیار شما است و می‌توانید برای سرمایه‌گذاری از آن استفاده کنید.

وی افزود: همچنین مطالعاتی را در خصوص سواحل مکران انجام داده‌ایم و سازمان بنادر هم مطالعاتی را انجام می‌دهد و قصد داریم از یک مشاور خارجی در خصوص تکمیل مطالعات سواحل مکران استفاده کنیم بنابراین در این زمینه هر سرمایه‌گذاری که قصد سرمایه‌گذاری دارد از ابعاد مختلف اطلاعاتی، دانش و تجربه و رفع موانع حمایت می‌کند.

پورمحمدی بیان داشت: اگر طرح مهمی وجود دارد سازمان و برنامه و بودجه کمک خواهد کرد لذا طرح‌های عمرانی که بتواند به توسعه اقتصادی کشور کمک کند برای سازمان مهم است لذا با وزیر راه‌ و شهرسازی صحبت شده که طرح‌هایی مانند راه‌آهن چابهار به زاهدان یا آستارا به رشت و شلمچه به بصره که گشایش در اقتصاد مملکت ایجاد کند و بازرگان احساس کند هزینه تولید آن کمتر خواهد بود آن را جزو اولویت قرار می‌دهیم.