تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : گفتگو
لینک : econews.ir/5x3779372
شناسه : 3779372
تاریخ :
دلایل رکود و کم رمقی بورس از زبان یک کارشناس اقتصاد ایران: یک کارشناسان بازار سرمایه تاکید کرد: افزایش نرخ سود بانکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین عوامل رکود و کم رونقی بازار سرمایه بوده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،حمید میرمعینی با اشاره به دو دیدگاه اخیر عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد، درباره لزوم اصلاح برخی سیاست‌های ارزی و پولی گفت: همانگونه که وزیر اقتصاد در همایش بانکداری اسلامی تاکید بسیار داشته، مساله تک نرخی کردن ارز و پیش بینی‌پذیری نرخ ارز مسئله مهمی در اقتصاد ایران و بازار سرمایه است زیرا با تک نرخی کردن یا دست‌کم با کاهش تعداد نرخ‌های ارز، دیگر تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران دچار ضرر و زیان نخواهند شد و دیگر چرخ تولید متوقف نمی‌شود.

تاکید وزیر اقتصاد بر لزوم کاهش فاصله نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد و هم‌چنین اصلاح روند افزایش نرخ سود در بازار پول، امیدواری‌های بسیاری را در بازار سرمایه برانگیخته است. به باور میرمعینی، افزایش فاصله بین نرخ دلار در سامانه نیما و بازار آزاد و هم‌چنین افزایش نرخ سود بانکی دو مؤلفه اثر گذار بر رکود بورس در ماه‌های گذشته بوده است.

هفته گذشته همتی در همایش بانکداری اسلامی اعلام کرده بود که «ارز نیما باید نزدیک ارز بازار شود و بازار ارز نیز به نزدیکی نرخ نیما برسد». وزیر اقتصاد، هم‌چنین در جلسه‌ای که با اعضای کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی داشت، تأکید کرد: «تداوم ناترازی بانک‌ها به خاطر فشار بر نرخ سود، موجب مشکل برای بورس می‌شود».

اثر نرخ سود

میرمعینی با اشاره به اینکه در سطح سیاست کلان، موضوع اصلاح فرایند تعیین نرخ سود بانکی بیش از همه موارد، مورد توجه تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران اقتصادی قرار گرفته است، افزود: رویکرد اتخاذ شده برای مهار تورم، در دولت گذشته، اقتصاد را قفل کرد. این سیاست آسیب‌زا، گردش نقدینگی در تولید را کاهش داد. بر اثر این سیاست حتی خود بانک‌ها هم دچار چالش شدند.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: همواره یکی از مبانی ارزش‌گذاری در بازار سرمایه، نرخ بازده مورد انتظار برای سود بانکی است، متأسفانه نرخ سود بانکی در سه سال اخیر به صورت مداوم در حال افزایش بوده، این موضوع موجب کاهش حاشیه سود شرکت‌های بورسی شده است.

میرمعینی، با اشاره به این‌که اعمال برخی سیاست‌ها و تصمیمات در دوره‌های گذشته، به ضرر بازار سرمایه تمام شده است، گفت: در طول چند سال اخیر، بر اثر حاشیه سود شرکت‌های بورسی، قیمت سهام شرکت‌ها هم افت کرده و رونق مورد انتظار برای بازار سهام اتفاق نیفتاده است.

وی با تاکید بر این‌که افزایش نرخ سود بانکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین عواملی رکود و کم رونقی بازار سرمایه بوده است، گفت: وزیر اقتصاد در همایش بانکداری اسلامی به نکته‌ای مهم و اساسی برای بازار سرمایه اشاره کرده است. البته این موضوع، یعنی لزوم ایجاد ارتباطات منطقی و تحقیقی بین نرخ سود بانکی و بازار سرمایه و حاشیه سود شرکت‌های بورسی، در گفتار آسان است اما برای اینکه این موضوع در اجرا بتواند موفقیت‌آمیز باشد و سایر بخش‌های اقتصادی از جمله سیاست‌های بودجه‌ای، سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری و مهار نقدینگی و تورم را هم بتواند با خود همراه کند، به پشتکار و همکاری تمام سازمان‌های ذی‌ربط و دستگاه‌های اجرایی نیاز دارد.

لزوم پیش بینی پذیری اقتصاد

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به این‌که کشور نیازمند سرمایه‌گذاری‌های جدید است، لذا جذاب کردن فضا برای جذب سرمایه‌گذاری از جمله اهداف مهم سیاست‌گذاران و مدیران اقتصادی است تا بتوانند ناترازی‌های موجود در حوزه انرژی و عرضه کالا را جبران کنند. با ایجاد نهضت سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف، می‌توانیم ناترازی‌ها را تا حدودی زیادی کاهش دهیم.

او با بیان اینکه سیاست‌های تک جانبه باعث می‌شوند اقتصاد با مشکلات جدی مواجه شود، اعلام کرد: برای اعمال این سیاست‌ها می‌بایست دستگاه‌های اجرایی به صورت هماهنگ و یکپارچه عمل کنند و اگر قرار است سیاست‌گذاری اتفاق بیفتد به صورت شوکی و ناگهانی نباشد.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: اعمال سیاست‌های دولت ضمن افزایش پیش بینی پذیری اقتصاد باید بتواند آن را از بن بست‌های موجود خارج کند چرا که تغییرات بنیادی اقتصاد و حرکت به سمت اقدامات مثبت، به طور قطع بازار سرمایه را هم به رونق می‌کشاند.

میرمعینی یادآور شد: اتخاذ تصمیماتی درست درباره مباحثی چون تسهیل در افزایش سرمایه‌ها، تجدید ارزیابی دارایی و تغییرات بنیادی در ساختارها و افزایش کارایی و شفافیت بازار، تأثیر عمده‌ای در بهبود اوضاع بازار دارد و بازار سرمایه را در اقتصاد کشور کاراتر و مؤثرتر خواهد کرد.