تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاست
لینک : econews.ir/5x3779091
شناسه : 3779091
تاریخ :
رئیس جمهور: باید با عراق به یک زبان و نگاه مشترک برسیم اقتصاد ایران: رئیس جمهور گفت: در سفر به عراق، ۱۴ یادداشت تفاهم همکاری به امضا رسید، همچنین مقرر شد برای رسیدن به زبان مشترک، گروهی از هر دو طرف، برنامه‌های راهبردی بلندمدت را تدوین کنند تا در آینده، این برنامه‌ها به امضا برسد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  مسعود پزشکیان در بازگشت از سفر به عراق و بازدید از ۶ شهر این کشور، اظهار داشت: اهدافی که در ۳ روز سفر به این کشور پیگیری کردیم، وحدت و انسجام بود؛ اینکه به یک زبان و نگاه مشترک با یکدیگر برسیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: درباره ارتباطات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی، مذاکراتی با رئیس‌ جمهور، نخست‌وزیر و رؤسای مجلس و قوه قضائیه و احزاب و جریان‌های سیاسی این کشور داشتیم و مطالب مدّ نظر خود را بیان کردیم؛ طرف عراقی هم نکات مدّ نظر خود را مطرح کرد.

 پزشکیان گفت: در این سفر ۱۴ یادداشت تفاهم همکاری میان ایران و عراق به امضا رسید، اما مهم‌تر این است که مقرر شد برای رسیدن به زبان مشترک، گروهی از هر دو طرف، برنامه‌های راهبردی بلندمدت را تدوین کنند تا در سفر‌های آینده، این برنامه‌ها به امضا برسد.

رئیس جمهور افزود: با ایرانیانی که در عراق سرمایه‌گذاری کرده‌اند، دیدار داشتیم و نکات مدّ نظر آنان را هم شنیدیم؛ قرار شد که وزیر امور اقتصادی و دارایی، مسائل را پیگیری و حل کند. همچنین، آسان‌تر شدن رفت و آمد‌ها مطرح و قرار شد با سایر کشور‌های همسایه نیز بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، درباره این موضوع کار کنیم.

 پزشکیان تصریح کرد: صحبت این بود که چرا مسلمانان نمی‌توانند از افغانستان و پاکستان به ایران بیایند و از آنجا به مکه و مدینه و سایر کشور‌های اسلامی بروند و چرا این ارتباطات و رفت و آمد‌ها را ندارند؟ در این صورت، انتقال تجربیات بین ما و این کشور‌ها صورت می‌گیرد و موجب رشد، تعالی و خلاقیت در جوامع اسلامی می‌شود؛ این وحدت، بازار ما را رونق و فکر و اندیشه ما را ارتقا می‌دهد.

رئیس جمهور گفت: این مطالب را هم در بغداد با مسئولان سیاسی عراق و هم در سفری که به اقلیم کردستان عراق در اربیل و سلیمانیه داشتیم، مطرح کردیم.

 پزشکیان افزود: برای مسئولان اقلیم، باورکردنی نبود که ما به این منطقه برویم، زیرا می‌گفتند تاکنون از رؤسای جمهور، کسی به این منطقه نیامده است.

وی گفت: مسئولان عراقی برای اینکه سرمایه‌گذاری‌ها و تردد در مسیر‌های زیارتی و رفت و آمد‌ها راحت‌تر انجام شود، اظهار آمادگی کردند و قول دادند هر موضوعی مطرح کنیم، آنان چند برابر آن را انجام دهند؛ طبیعتاً معنی این موضوع، آن است که بازار‌های مرزی را می‌توانیم در مناطقی که با کردستان و خوزستان مرز مشترک دارند، فعال و مشکلات اقتصادی در مرز‌ها را اصلاح کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: پس از اقلیم به نجف رفتیم و حرم مطهر مولای متقیان، امام علی علیه‌السلام را زیارت کردیم و متعهد شدیم که راه مولا علی علیه‌السلام را ادامه دهیم، نه فقط به زیارت برویم؛ بلکه آن دستور‌هایی را که باید به آن‌ها پایبند باشیم، برای اجرای عدالت در جامعه، انجام دهیم؛ اگر راه معصومان علیهم‌السلام را برویم، تبعیض، ویژه‌خواری، رشوه و دیگر تخلفاتی که در جامعه است، دیگر نخواهد بود.

 پزشکیان گفت: در حرم مطهر حضرت اباالفضل العباس علیه‌السلام، پیمان بستیم تا آزادگی، ایثار، مردانگی، مروّت و عزّت را رعایت کنیم و شرمنده مردم نشویم.

رئیس جمهور، سپس با توجه به برنامه پایانی سفر به عراق که حضور در استان بصره بود، افزود: قرار شد که راه‌اندازی قطار شلمچه ـ بصره به‌طور جدی از سوی طرفین، پیگیری شود.

 پزشکیان تصریح کرد: نشست‌های خوبی در عراق برگزار شد؛ در جمع نخبگان بصره نیز سخنرانی داشتم که حول محور همدلی، وحدت و انسجام بود. دستاورد‌های این سفر برای ایجاد زبان و نگاه مشترک و در چارچوب سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، قابل توجه است.