تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3779084
شناسه : 3779084
تاریخ :
بازار سهام با تغییر رئیس بورس سبز می‌شود؟ اقتصاد ایران: بازار سهام در اولین روز کاری رئیس جدید بورس چندان مثبت نبود و باید دید آیا سهام‌داران در هفته جاری تغییر رویه خواهند داد یا خیر.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، در هفته سوم شهریورماه، شاخص کل بورس تهران در مجموع روند نزولی داشت و کانال 2.1 میلیونی را از دست داد.بورس تهران روز چهارشنبه هفته گذشته اولین روز کاری خود با رئیس جدید سازمان را سپری کرد و تغییرات جزئی ایجاد شده روی نمادهای در تابلوهای معاملاتی نشان از بی‌تفاوتی اهالی بازار سرمایه به رئیس جدید را نشان می‌داد.البته که هنوز امضای حکم ریاست خشک نشده است و باید منتظر ماند و دید که برنامه‌های حجت اله صیدی برای روزهای آینده بازار سرمایه چه خواهد بود؟

تغییر روند بورس با بازگشت اعتماد

عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی اولویت اصلی دولت چهاردهم را در بورس، بازگرداندن اعتماد مردم به این بازار اعلام کرده است و عنوان داشتند که بازار سرمایه از نظر تأمین مالی جریان سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران در جایگاه بسیار حساس و مهمی است و ما نمی‌توانیم از آن غفلت کنیم.کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که دولت باید با تغییر رویه خود بازگشت اعتماد به بورس را شروع کرده و سهام‌داران نیز باید با تحلیل درست وارد بازار شوند.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه را نیز بدون تغییر خاصی سپری کرد و بازار در انتهای هفته در حوالی 2 میلیون و 80 هزارواحدی کار خود را تمام کرد.شاید همچنان صحبت کردند در خصوص تحلیل تکنیکال بازار سرمایه کار بسیار سختی باشد؛ چرا که بازار مهم‌ترین فاکتور خود یعنی ارزش معاملات را ازدست‌داده است. پس خیلی نمی‌شود روی نمودارها حساب باز کرد. از طرفی هم دامنه نوسان محدود است و باید دید برای هفته جاری و هفته‌های آینده رئیس جدید سازمان چه تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد.اما شاخص‌های بورس از نظر تکنیکالی در وضعیت مناسبی قرار دارند که با ورود پول به بازار می‌توان شاهد صعود بورس بود.

روند نوسانی شاخص های بورس

در ابتدای هفته گذشته شاخص کل بورس تهران 7 هزار و 665 واحد نزول کرد. روز یکشنبه شاخص 13 هزار و 612 واحد سقوط کرد و به زیر سطح 2 میلیون و 100 هزار واحد منتقل شد.روز دوشنبه شاخص 7 هزار و 805 واحد رشد کرد؛ اما روز سه‌شنبه 7 هزار و 749 واحد پایین آمد. در روز چهارشنبه نیز شاخص 4 هزار و 193 واحد افت کرد. شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم 2 میلیون و 84 هزار و 159 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 25 هزار و 141 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 1.1 درصد شد. شاخص کل هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 13 هزار و 835 واحد بالاتر ایستاد و بازدهی مثبت 2 درصدی را ثبت کرد.

افت ارزش معاملات خرد بازار سهام

در هفته سوم شهریورماه، میانگین ارزش معاملات بازار سهام 94 هزار و 439 میلیارد تومان بود. میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز 3 هزار و 294 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 3 هزار و 379 هفته پیشین، افت 2 درصدی داشته است.

ورود پول حقیقی به بازار سرمایه

در اولین روز معاملاتی هفته، 96 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و روز یکشنبه نیز رقم پول حقیقی خروجی 2.3 میلیارد تومان بود. اما روز دوشنبه 313 میلیارد تومان سرمایه به بازار وارد شد. روز سه‌شنبه نیز شاهد ورود 121 میلیارد تومان پول حقیقی بودیم.در آخرین روز معاملاتی هفته ورود پول حقیقی ادامه داشت که ارزش آن 158 میلیارد تومان بود.در مجموع کل هفته 193 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد و میانگین روزانه ورود پول حقیقی 39 میلیارد تومان بود.

تقویت مزایای بازار در دستور کار مدیریت جدید بورس قرار گیرد

مجتبی دانشی کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سهام به علت محدودیت دامنه نوسان نقدشوندگی کمتری پیدا کرده که به این معنی است که یکی از اندک مزایای این بازار ازدست‌رفته است.این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: ورود پول حقیقی به بازار نشانه خوبی برای فعالان بازار سهام است. با آنکه ریزش شاخص کل با جلوداری نمادهای بزرگ بازار اتفاق افتاد، اما نمادهای کوچک و متوسط بازار به دلیل همین ورود پول رشد قیمت داشتند. وی افزود: مدیریت جدید سازمان بورس باید سعی کند با سیاست‌گذاری شفاف بر افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران بیفزاید. مزایای بازار سهام می‌تواند مواردی مثل شفافیت و نقدشوندگی باشد. مواردی که سیاست‌گذار از طریق آنها توان بهبود وضعیت بازار را دارد.