تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3778688
شناسه : 3778688
تاریخ :
کاهش پیش‌بینی رشد اقتصادی اتحادیه اروپا اقتصاد ایران: بانک مرکزی اروپا پیش‌بینی خود را برای رشد منطقه یورو طی سال ۲۰۲۴ به ۰.۸ درصد کاهش داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه نرخ بهره را به میزان یک چهارم واحد کاهش داد که دومین کاهش نرخ بهره سپرده در سال جاری میلادی محسوب می‌شود.

این اقدام که از سوی بسیاری انتظار آن می‌رفت، پس از یک دوره رشد اقتصادی کند در منطقه یورو و کاهش تورم که در ماه اوت به سمت هدف 2 درصدی بانک مرکزی اروپا برگشت، صورت گرفت.

این بانک پیش‌بینی رشد خود را برای سال 2024 به 0.8 درصد کاهش داد که کمی پایین‌تر از پیش‌بینی قبلی 0.9 درصد است و این کاهش را به تقاضای ضعیف در این منطقه طی چند ماه آینده نسبت داد.

برای بسیاری از فعالان بازار، سوال بزرگ این نبود که آیا بانک مرکزی اروپا در ماه سپتامبر نرخ‌ها را کاهش می‌دهد یا نه، بلکه این بود که آیا این بانک سرنخی در مورد آنچه در آینده رخ می‌دهد، ارائه خواهد کرد یا خیر.

شورای حکام بانک مرکزی اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «به مسیر خاصی برای نرخ‌ها متعهد نیست»، در حالی که بر لزوم اتخاذ رویکرد مبتنی بر داده‌ها و جلسه به جلسه تأکید کرد.

اقتصاددانان در مورد اینکه آیا سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا در جلسه بعدی خود در 17 اکتبر برای توقف این روند کاهشی اقدام خواهند کرد، اختلاف نظر دارند.

جلسه بانک مرکزی اروپا چند روز قبل از آن برگزار شد که انتظار می‌رود فدرال رزرو چرخه کاهش نرخ بهره خود را آغاز کند.

خبرگزاری تاس نیز در گزارشی نوشت: شورای حکام بانک مرکزی اروپا (ECB) تصمیم گرفته است سه نرخ بهره کلیدی را کاهش دهد، همانطور که از بیانیه‌ای که پس از جلسه این شورا منتشر شده است، مشخص است.

نرخ بهره پایه از 4.25 درصد به 3.65 درصد سالانه کاهش یافته است، نرخ تسهیلات سپرده اکنون 3.5 درصد است و نرخ وام کوتاه مدت بانک مرکزی اروپا  3.9 درصد است.

انتهای پیام/