تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3777679
شناسه : 3777679
تاریخ :
تولید گاز پارس جنوبی در ایران از قطر پیشی گرفت اقتصاد ایران: رشد ۸.۷ درصدی مصرف برق ،فروش مکمل در جایگاه‌های سوخت غیرقانونی است ‌، پرشدگی نیمی از سدها و ۱۵ طرح جدید پتروشیمی در آستانه بهره برداری از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، تولید گاز ایران در پارس جنوبی از قطر پیشی گرفت، رشد ۸.۷ درصدی مصرف برق، فروش مکمل در جایگاه‌های سوخت غیرقانونی است، پرشدگی نیمی از سدها و ۱۵ طرح جدید پتروشیمی در آستانه بهره برداری از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

کارت سوخت جایگاه‌ها نقطه امن قاچاق بنزین

محمدجواد نوفرستی کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ابتدا باید مسئله قاچاق سوخت را حل کرد و سپس به دنبال راهکارهای قیمتی و غیر قیمتی برای رفع ناترازی رفت، اظهار کرد: ناترازی بنزین به طور عام وجود دارد و در برهه‌ای از زمان مصرف بنزین افزایش یا کاهش پیدا می‌کند اما برای ناترازی باید چه کار کرد؟ بیش از یک دهه راجع به قاچاق بنزین و راهکارهای آن صحبت می‌شود و باز هم به نقطه اول بازمی‌گردیم و اقدامی از پیش برده نمی‌شود. به همین دلیل اولین موضوعی که وجود دارد و قبل از هر راهکار قیمتی و یا غیر قیمتی باید به آن پرداخت مساله قاچاق بنزین است.

وی ادامه داد: چیزی که تحت عنوان آمار فروش مصرف بنزین در کشور مطرح می‌شود، غلط است. زیرا شامل مصرف واقعی به علاوه قاچاق بنزین است. زمانی این مساله کتمان می‌شد اما اکنون آشکارا قاچاق بنزین انجام می‌شود. هم اکنون می‌توان گفت روزی بیش از ۱۰ میلیون لیتر قاچاق بنزین انجام می‌شود و اولین اقدام باید ایجاد سامانه نظارتی از نقطه مبدا یعنی داخل پالایشگاه‌ها که بر قاچاق‌ها و نشتی‌های سامان یافته و غیر سامان یافته را بتوانیم بگیریم روزی ۱۰ میلیون لیتر از ناترازی بنزین کم می‌شود.

وی ادامه داد: ما همچنان در سامانه نظارت ایراداتی را داریم از سال ۹۷ قرار بر این است که پس از الزامی شدن سامانه کارت سوخت به سمتی رویم که به مردم آگاهی دهیم و به صورت شفاف و صادقانه با آنها صحبت کنیم که ما می‌خواهیم جلوی قاچاق را بگیریم و به تدریج با فرصت دادن سوخت‌گیری با کارت سوخت الزامی شود و کارت سوخت جایگاه‌ها حذف شود اکنون کارت سوخت جایگاه‌ها یک سد طلایی برای سو استفاده و قاچاق است‌.

افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در تولید برق با همکاری صندوق توسعه ملی

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر با اشاره به نشست اخیر وزیر نیرو با رئیس صندوق توسعه ملی گفت: وزیر نیرو به دنبال ایجاد جذابیت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید برق است.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به مصرف ۲۰ هزارمگاتی برق در شهریور ماه، خاطرنشان کرد: باید خود را برای پاسخگویی به مصرف برق تجهیز کنیم و در این خصوص سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی و ارتقای تولید نیروگاه‌های موجود نیز باید سرعت پذیرد.

مدیرعامل توانیر با تاکید بر اینکه برخی از نیروگاه‌های کشور بالاتر از میانگین عمر خود در حال فعالیت هستند و راندمان مناسبی ندارند، گفت: با همکاری صندوق توسعه ملی و برنامه وزیر نیرو برای ایجاد جذابیت‌های لازم جهت سرمایه‌گذاری در حوزه تولید برق، امیدواریم همکاری خوبی در این خصوص شکل گرفته و ناترازی کاهش یابد.

ضرورت تسریع و افزایش برداشت از میدان مشترک آزادگان جنوبی

حمید بورد مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در نشست هم‌اندیشی با مدیران ارشد شرکت نفت و گاز اروندان با تأکید بر توجه به تغییر و اصلاح در بعضی از فرایندهای تولیدی برای شتاب‌بخشی به این موضوع بیان کرد: برقراری ارتباط مؤثر با شرکت‌های نفتی در کشور همسایه عراق با اهمیت و برنامه‌ریزی و تسریع در برداشت از میدان مشترک آزادگان جنوبی تا پایان سال ضروری است.

وی خواستار اقدامی اساسی برای طرحی نو برای توسعه منطقه غرب کارون به یک مرکز تولیدی ویژه و منحصربه‌فرد نفت شد.

تنها نیمی از مخازن سدهای کشور پر است

در سال جاری آبی از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا شانزدهم شهریور ماه ۱۴۰۳ ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۵۰ میلیمتر بوده است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه بلندمدت ۲۴۵.۵ میلیمتر ۲ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۲۱۰ میلیمتر ۱۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین آب موجود در مخازن سدها از ابتدای سال آبی تا شانزدهم شهریور ۲۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۳ میلیارد و ۹۰ میلیون متر مکعب افزایش ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد. در مجموع نیز بیانگر نیمی از سدها پر و ۵۰ درصد دیگر از ظرفیت مخازن سدها خالی است.

مشترکان پر مصرف به فکر تأمین برق خود باشند

مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل توانیر با بیان اینکه از هر ۴ مشترک خانگی، یک مشترک پرمصرف است، گفت: همان یک مشترک تقریباً به اندازه سه مشترک دیگر برق مصرف می‌کند.

وی در خصوص نحوه برخورد با مشترکان پرمصرف، افزود: در سال جاری به مشترکان بسیار پرمصرف که حدود ۲ درصد از مجموع مشترکان را در بر می‌گیرند و بیش از ۲.۵ برابر الگو برق مصرف می‌کنند، اخطار داده شده و یا برق آنها محدود شده است.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: مشترکان فوق پرمصرف باید برای تأمین برق خود از انرژی‌های نو یا استفاده از ذخیره‌سازها برنامه‌ریزی کنند تا در ساعات کم باری اقدام به ذخیره سازی برق کرده و در ساعات اوج بار، از ذخیره‌سازها استفاده کنند و در حوزه مصرف برق، هم باید روش‌های مصرف و الگو اصلاح شود و هم روند مصرف برق پرمصرف‌ها کنترل شود.

پارسال ۷ میلیون تن محصول پتروشیمی در بورس کالا معامله شد

محمد مهدی برادران، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در آئین گشایش هجدهمین نمایشگاه ایران پلاست گفت: با ایجاد تنوع در محصولات تازه به‌جای خام‌فروشی می‌توانیم به دو برابر ارزش افزوده دست یابیم. میانگین ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ۷۰۰ دلار است، درصورتی‌که حدود هزار و ۳۰۰ دلار محصولات پتروشیمی وارد کشور می‌شود.

برادران خاطرنشان کرد: سال گذشته ۷۸ هزار میلیارد تومان و در سال جاری ۳۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار صنایع پایین دست قرار گرفت و در مجموع فارغ از محصولات ارائه شده در بورس کالا در سال ۱۴۰۰ تقریباً ۵.۵ میلیون تن، ۱۴۰۱ نزدیک به ۶.۵ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲، ۷ میلیون تن محصول پتروشیمی در بورس کالا معامله شده است.

تبدیل ایران به مرکز تولید صنایع نفت، گاز و پتروشیمی تا ۵ سال دیگر

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی شاه میرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز در آئین افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست گفت: در سال جاری ۲۰ طرح بزرگ در صنعت پتروشیمی به بهره‌برداری می‌رسد که ۵ طرح افتتاح شده و ۱۵ طرح دیگر هم به زودی به بهره برداری می‌رسند، از این تعداد ۷ طرح تاکنون افتتاح شده و مابقی نیز تا پایان سال انجام می‌شود و ظرفیت این صنعت تا پایان سال از مرز ۱۰۰ میلیون تن می‌گذرد.

شاه میرزایی تصریح کرد: در زمینه تأمین کالا و تجهیزات عمده مورد نیاز صنعت نفت، گاز و به ویژه پتروشیمی در ۵ سال آینده به خودکفایی می‌رسیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های صنعت پتروشیمی گفت: جریان واردات کالا و تجهیزات تا ۵ سال آینده در این صنعت معکوس می‌شود و ایران تبدیل به هاب و مرکز تولید صنایع نفت، گاز و به ویژه پتروشیمی خواهد شد.

مصرف برق خانگی ایران ۱.۵ برابر ترکیه

سید سعید میرشریفی ناظر عالی شرکت‌های توزیع برق در خصوص برخی شائبه‌های اخیر پیرامون سرانه پایین مصرف برق در بخش خانگی ایران نسبت به دیگر کشورهای جهان به ویژه کشورهای اروپایی گفت: هر کشوری بسته به موقعیت و ظرفیت‌های جغرافیایی، امکانات و منابع موجودش تأمین انرژی بخش خانگی را از مسیرهای متفاوتی انجام می‌دهد و به همین دلیل مقایسه میزان مصرف یک انرژی خاص در بخش خانگی یک کشور با کشور دیگر تنها به شرطی می‌تواند صحیح باشد که هر دو کشور در خصوص سهم بکارگیری منابع مختلف تأمین انرژی خانگی شرایط مشابهی داشته باشند.

ناظر عالی شرکت‌های توزیع برق اظهار کرد: بر اساس اطلاعات سالنامه انرژی جهان سرانه مصرف برق خانگی در ایران ۱۰۶۸ کیلووات ساعت است و این در حالی است که سرانه مصرف برق خانگی در کشور ترکیه ۶۶۴ کیلووات ساعت است که این یعنی سرانه مصرف برق هر ایرانی بیش از ۱.۵ برابر از هر شهروند ترکیه‌ای بیشتر است.

افزایش سهمیه کارت سوخت کلاهبرداری و فریبکاری است

کرامت ویس‌کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برخی شایعه‌ها و ادعاهای مطرح‌شده در فضای مجازی درباره افزایش سهمیه کارت سوخت را فریبکاری و با قصد کلاهبرداری از مردم اعلام کرد و گفت: این ادعا را به‌شدت تکذیب می‌کنم و اساساً شارژ کارت سوخت فقط از طریق سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، مطابق با ضوابط و مقررات انجام می‌شود و مطرح‌شدن ادعاهایی این‌چنینی تنها به قصد سوءاستفاده از مردم انجام می‌شود.

ویس‌کرمی تأکید کرد: امکان نفوذ و دخالت در سامانه در جایگاه‌ها و کارت‌های سوخت به‌هیچ‌وجه وجود ندارد و شارژ سهمیه فقط بر اساس کلاس خودرو در پایان هر ماه از طریق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی انجام می‌شود.

بهره‌برداری از ۱۵۳ پروژه نفتی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار در دولت قبل

جواد اوجی وزیر پیشین نفت در آئین تودیع و معارفه محسن پاک‌نژاد، وزیر نفت، با یادآوری اینکه در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تولید نفت به پایین‌ترین سطح خود در دو دهه اخیر رسید و درآمد ارزی کشور از محل فروش نفت کمتر از ۹۰۰ میلیون دلار بود، بیان کرد: به همت کارکنان صنعت نفت و دیپلماسی انرژی، با وجود افزایش ۸۰۰ تحریم جدید در سه سال اخیر و به گواه سناتورهای آمریکایی، صادرات نفت ۶۵ درصد نسبت به زمان آغاز این دولت افزایش یافت و از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

وزیر پیشین نفت با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم ۳۰۰ پروژه با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیارد دلار تعریف و بخشی از آن نیز تکمیل شد، گفت: در این سه سال عمر دولت مردمی، ۱۵۳ پروژه نفتی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید.

افشاگری سخنگوی صنف جایگاه‌داران درباره قاچاق بنزین

رضا نواز سخنگوی صنف جایگاه‌داران گفت: امکان ندارد ۲۵ میلیون لیتر قاچاق بنزین به صورت خرد یا از جایگاه‌ها باشد، نیاز است که ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا به جایی اینکه در سکوهای جایگاه در شهر تهران محدودیت سوخت‌گیری ایجاد کند، شاهراه اصلی قاچاق را پیدا کند!

وی افزود: با بررسی در رسانه‌ها می‌بینیم خبر کشف ۲۰۰۰ سوخت قاچاق آماده است، در این راستا باید قوه قضائیه، فراجا و تمامی دستگاه‌های مربوطه نقشه راهی برای این موضوع داشته باشند که به صورت جدی به آن بپردازند؛ چراکه قاچاق سوخت در استان‌های کشور به راه‌های متفاوتی صورت می‌گیرد.

بارش در تهران ۱۷ درصد نسبت به دوره بلندمدت کاهش داشته است

عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: بارش تهران ۱۷ درصد نسبت به دوره بلندمدت کاهش دارد و استان بوشهر هم شرایطی مشابه تهران دارد.

وی ادامه داد: اکنون به اواخر سال آبی جاری نزدیک می‌شویم و تاکنون ۲۵۰ میلی‌متر بارش داشته‌ایم. این میزان بارش نسبت به ۲۴۶ میلیمتر دوره بلندمدت ۲ درصد بهبود و نسبت به ۲۱۰ میلیمتر سال گذشته ۱۹ درصد بهبود دارد.

بزرگ‌زاده با بیان اینکه ۱۰ استان کشور کمتر از نرمال بارش دریافت کرده‌اند، گفت: خراسان رضوی، تهران و البرز جزو استان‌هایی هستند که بارش کمتری دریافت کرده‌اند اما با این حال وزارت نیرو با همراهی شهروندان در مدیریت مصرف، آب مورد نیاز را تأمین خواهد کرد.

آب مورد نیاز صنایع آب‌بر از آب‌های نامتعارف تأمین می‌شود

هاشم امینی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که در سال اول اجرای قانون برنامه هفتم توسعه برای تعادل‌بخشی به سفره‌های آب زیرزمینی، باید بازار مبادله آب‌های غیرمتعارف با حفظ کاربری آب و جلوگیری از آلودگی و تخریب خاک ایجاد شود، گفت: برای تشویق سرمایه‌گذاران، حمایت‌های لازم از طریق اعطای مجوز با رعایت قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، کمک‌های فنی و اعتباری و استفاده از تسهیلات بانکی صورت می‌پذیرد.

امینی با اشاره به تاکید وزیر نیرو بر استفاده بهینه از پساب و جایگزینی آن با منابع آبی متعارف افزود: آب مورد نیاز صنایع آب‌بَر به‌جز صنایع غذایی، بهداشتی و آشامیدنی از آب نامتعارف (پساب و آب دریا) تأمین می‌شود و در این زمینه از طرح‌هایی که توسط سرمایه‌گذاران در صنعت آب و فاضلاب ارائه می‌شود باید به بهترین شکل ممکن حمایت شود.

صنایع دارویی مشمول برنامه‌های مدیریت بار تابستان صنعت برق نشدند

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر، گفت: تابستان گرم ۱۴۰۳ در حالی رو به پایان است که رکورد تقاضای مصرف برق ۴۷ مرتبه جابه‌جا شد و در این شرایط تأمین برق پایدار با سختی‌هایی همراه بود، اما به رغم این سختی، واحدهای تولید دارو و صنایع مرتبط با آنکه هماهنگی‌های لازم را با شر کت‌های توزیع برق انجام داده و مراتب حضور و استقرار خود در شهرک‌های صنعتی را به شر کت‌های توزیع اطلاع داده بودند، در زمره برنامه‌های مدیریت بار تابستان صنعت برق قرار نگرفتند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه گرمای بی سابقه تابستان امسال شرایط تأمین برق پایدار را سخت کرد، اما صنایع حساس به ویژه بخش داروسازی کشور در زمینه انرژی با محدودیت مواجه نشدند.

وی با اشاره به ماده ۵ دستورالعمل تأمین برق اضطراری مراکز حیاتی و حساس، افزود: واحدهای دارویی مشمول این دستورالعمل، ملزم به نصب و راه‌اندازی مولد اضطراری برق هستند.

ولتاژ و فرکانس شبکه برق کشور در محدوده مجاز است

مازیار جمشیدی مدیر بهره‌برداری و کنترل سیستم شبکه برق کشور با اشاره به گرمای بی‌سابقه تابستان امسال و مصرف بی‌رویه و نامتعادل برق در کشور، گفت: ناترازی تولید و تقاضای برق کشور که در برخی روزهای اوج بار تابستان به مرز ۱۹۰۰۰ مگاوات هم رسید فشار مضاعفی به شبکه برق کشور و همکاران صنعت برق وارد کرد.

وی افزود: تداوم گرمای شدید و مصرف بی رویه برق در تابستان جاری موجب وقوع حوادثی در شبکه انتقال و توزیع نیروی برق به ویژه در زمان‌های اوج مصرف شد که در این مواقع مطابق با دستورالعمل‌های ثابت بهره‌برداری همواره سعی می‌شود با اقدامات اصلاحی و پارامترهای بهره‌برداری فرکانس و ولتاژ در محدوده مجاز نگهداری شود که خوشبختانه در طول تابستان عمدتاً در بازه مجاز قرار داشت.

۱۵ طرح جدید پتروشیمی در آستانه بهره برداری

مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز در نشست خبری گفت: نمایشگاه ایران پلاست یکی از مهمترین رویدادهای منطقه‌ای به شمار می‌آید. استقبال از این نمایشگاه امسال از سالهای گذشته بهتر بود و شرکت‌های خارجی حضور پررنگی داشتند حتی به دلیل محدودیت مکانی برخی از آنها امکان حضور پیدا نکردند.

شاهمیرزایی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در آستانه ۶۶ سالگی است، افزود: در سال جاری ۲۰ طرح بزرگ در صنعت پتروشیمی به بهره‌برداری می‌رسد که ۵ طرح افتتاح شده و ۱۵ طرح دیگر هم به زودی به بهره برداری می‌رسند. از این تعداد ۷ طرح تاکنون افتتاح شده و مابقی نیز تا پایان سال افتتاح می‌شود و ظرفیت این صنعت تا پایان سال از مرز ۱۰۰ میلیون تن می‌گذرد.

فروش مکمل در جایگاه‌های سوخت غیرقانونی است

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی اعلام روابط عمومی منطقه ساری مبنی بر اینکه در یکی از روستاهای شهرستان آمل‌، انبار تولید مکمل‌های بنزین تقلبی کشف شده است، تأکید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بر این موضوع است که با توجه به انتشار اطلاعیه‌های متعدد در رسانه‌ها و تبلیغات محیطی در جایگاه‌ها، همچنان فروش مکمل‌ها در جایگاه‌ها ممنوع بوده و شرکت کیفیت و کمیت این مکمل‌ها را تأیید نمی‌کند و فاقد استاندارد است.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأکید کرد: فروش مکمل در جایگاه‌های سوخت کشور غیرقانونی است و هموطنان می‌توانند برای ثبت شکایت با شماره ۰۹۶۲۷ تماس بگیرند.

گفتنی است به‌تازگی انبار تولید مکمل‌های بنزین تقلبی در آمل از سوی بازرسان اداره صمت و پلیس آگاهی کشف و ضبط شد که متخلفان در حال آماده‌کردن مکمل بنزین تقلبی بودند.

رشد ۸.۷ درصدی مصرف برق / ۷۰۰ هزار مشترک بدمصرف داریم

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه تابستان بسیار گرمی را سپری کردیم، گفت: امسال رشد مصرف برق به ۸.۷ درصد رسید که بر این اساس رشد تقاضا دوبرابر رشد متوسط مصرف در دهه گذشته بود به طوری که ۶ هزار و ۴۰۰ مگاوات به میزان تقاضا افزوده شد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد نیروگاهی احداث شود باید ظرفیت ۹ هزار مگاواتی داشته باشد که نیاز به ۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد. همچنین بر اساس اطلاعات دقیقی که از تخمین قبوض برق به دست آمده استفاده از کولرهای گازی روند افزایشی داشته است.

وی ادامه داد: در کنار این موضوع مشترکان پرمصرف هستند که ۱۰ تا ۲۰ برابر مصرف دارند که امسال علاوه بر اخطار قطعی برق و تذکر دریافت کردند. و می‌توانند. به سه روش قطع برق نداشته باشند، کاهش مصرف، تأمین برق از انرژی‌های تجدیدپذیر که می‌تواند در محل مسکن باشد و یا از طریق تابلوی سبز تأمین کنند. مشترکان بد مصرف ۷۰۰ هزار نفر هستند که ۲ درصد از کل مشترکان می‌شوند.

تولید گاز ایران در پارس جنوبی از قطر پیشی گرفت

علیرضا ریخته‌گر دزفولی مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی روزانه بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب است، توضیح داد: تولید در سکوی فاز یک میدان گازی پارس جنوبی مانند دیگر سکوهای مستقر روی این میدان مشترک حدود یک‌هزار میلیون فوت‌مکعب یعنی معادل ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب است و این مقدار می‌تواند گاز یک استان را تأمین کند.

ریخته‌گر دزفولی ادامه داد: هم‌اکنون به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی از لحاظ تولید گاز از پارس جنوبی از قطر جلو هستیم. درواقع توانسته‌ایم بخشی از نیازهای داخلی را با اتکا به این شرکت‌ها تأمین و فعل خواستن را صرف کنیم، همچنین تهدیدی را که از قبال تحریم‌ها برای صنعت نفت و گاز کشور به وجود آمده بود به فرصت تبدیل کردیم و فرصتی برای شرکت‌های داخلی به وجود آمد تا بتوانند از این فرصت استفاده کنند و خود را به سطحی که نیاز این صنعت است، برسانند.