تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3777286
شناسه : 3777286
تاریخ :
در ۵ ماه امسال صورت گرفت؛ افزایش ۲۷.۵ درصدی صادرات غیرنفتی به عراق اقتصاد ایران: رئیس کل گمرک ایران از افزایش ۲۷.۵ درصدی صادرات غیرنفتی ایران به عراق در ۵ ماه امسال خبرداد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد، صادرات غیرنفتی ایران به عراق در ۵ ماه سال جاری با ۲۷.۵ درصد افزایش به رقم ۴.۶ میلیارد دلار رسید.

رئیس کل گمرک ایران با اعلام این خبر افزود: میزان وزنی صادرات غیر‌نفتی به عراق در این مدت ۱۳.۱ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گفته وی در ۵ ماه امسال ۴۳ هزار تن کالا به ارزش ۲۴۶ میلیون دلار از عراق وارد کشور شد که به لحاظ وزن ۷.۵ درصد کاهش و از حیث ارزش ۵۶ درصد افزایش داشته است.

رضوانی‌فر در مورد اقلام عمده کالاهای صادراتی به عراق در ۵ ماهه امسال اظهار داشت: اقلام عمده صادراتی در این مدت شامل گاز طبیعی مایع شده، انواع مقاطع فولادی، شمش آهن، انواع میلگرد، انواع مصالح ساختمانی، انواع محصولات کشاورزی و انواع محصولات لبنی بوده است.

به گفته وی میزان صادرات به عراق در سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۶.۷ میلیون تن به ارزش ۹.۴ میلیارد دلار و واردات از عراق به کشور ۱۴۳ هزار تن به ارزش ۵۸۵ میلیون دلار بوده است.

رضوانی‌فر در زمینه میزان مبادلات تجاری بین ایران و عراق در سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: در این مدت ۲۷.۱ میلیون تن کالا به ارزش ۱۰.۳ میلیارد دلار به عراق صادر و ۱۷۸ هزار تن کالا به ارزش ۲۵۷ میلیون دلار وارد کشور شد.

براساس این گزارش، ایران و عراق دو کشور همسایه هستند که با داشتن حدود 1500 کیلومتر مرز مشترک رابطه تجاری خوبی برقرار کرده‌اند .با توجه به نیاز عراق به تولید برق و ساخت سد و نیز با توجه به توان مهندسی و فنی ایرانیان،‌زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی به عراق فراهم است.

اشتراکات تاریخی و مذهبی دو کشور ایران و عراق هم زمینه گسترش روابط تجاری و همکاری اقتصادی را فراهم کرده است.زمینه سرمایه‌گذری مشترک بین دو کشور همسایه نیز با توجه به میادین مشترک و مرز طولانی فراهم است و این سرمایه‌گذاری عامل مهمی بر ایجاد امنیت مرزی بریا دو کشور به شمار می‌رود.