تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاست
لینک : econews.ir/5x3777144
شناسه : 3777144
تاریخ :
محکومیت ۴.۱ میلیارد دلاری آمریکا در ایران اقتصاد ایران: دولت و مقامات آمریکا به دلیل مشارکت در واقعه تروریستی پیشین سیستان و بلوچستان در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل تهران به پرداخت ۴ میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار محکوم شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، پس از طرح دعوی حقوقی 142 نفر از بازماندگان و مجروحین واقعه تروریستی پیشین استان سیستان و بلوچستان در سال 1388 به طرفیت 11 نفر ار اشخاص حقیقی و حقوقی دولت آمریکا، شعبه 55 دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل تهران پس از طی تشریفات قانونی و رسیدگی علنی، رأی به محکومیت 4 میلیاردو 130 میلیون دلاری دولت و مقامات آمریکا در حق خواهان‌ها صادر کرده است.

در واقعه تروریستی 26 مهر 1388 بخش پیشین استان سیستان و بلوچستان که توسط عامل دولت آمریکا گروهک تروریستی جندالله به سرکردگی عبدالمالک ریگی صورت پذیرفت 45 نفر از شهروندان شهید و 57 نفر نیز مجروح شدند.

این گروه تروریستی با طراحی و تأمین مالی دولت آمریکا ایجاد شد، کلیه اقدامات تروریستی این گروه نیز به سفارش و تأیید دولت آمریکا علیه مردم ایران صورت گرفت.

سرکرده این گروهک نیز در حین عزیمت به پایگاه آمریکایی‌ها در حوزه آسیایی مرکزی، توسط جمهوری اسلامی ایران دستگیر و محاکمه شد. سرکرده گروهک پس از دستگیری اسناد متعددی مبنی بر تحت کنترل بودن گروه مذکور توسط دولت آمریکا و حمایت‌های متعدد مادی، تسلیحاتی یا نظامی، آموزشی و ... ارائه کرد.

دولت آمریکا سابقه طولانی در ایجاد و حمایت از گروه‌های تروریستی علیه ملت‌های جهان دارد، مشهورترین گروه تروریستی که آمریکا آن را ایجاد و از حمایت کامل این دولت برخوردار بوده گروه تروریستی داعش بوده است. این گروه در حال حاضر یکی از ابزار‌های چپاول مردم جهان از جمله ملت مظلوم سوریه است. به‌دلیل خصومتی که دولت آمریکا علیه مردم ایران دارد، این دولت از هر گروه‌های تروریستی که علیه مردم ایران فعالیت دارد، حمایت می‌کند.

بر اساس رأی صادره توسط شعبه 55 دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل مبلغ محکومیت دولت و مقامات آمریکایی از حیث خسارات مادی، معنوی و تنبیهی به دلیل ایجاد، حمایت و گسترش اقدامات تروریستی توسط خواندگان علیه مردم و خواهان‌ها در این پرونده به شرح ذیل است:

1- بر اساس رأی صادره دادگاه از باب خسارات مادی و معنوی وارده به خواهان‌های ردیف 1 الی 26 که حسب مستندات پزشکی و گواهی‌های صادره از بنیاد شهید متحمل جراحات و آسیب‌های بدنی شده‌اند برای هر کدام از خواهان‌ها مبلغ 5 میلیون دلار و مجموعاً به میزان 130 میلیون دلار رأی صادر کرده است.

2- در ضمن دادگاه برای خواهان‌های ردیف 27 الی 142 که متحمل فقدان یک یا چند عضو از خانواده خود شده‌اند از باب اقدام متقابل و نیز از باب خسارات مادی و معنوی ناشی از این موضوع برای هر خواهان به میزان مبلغ 10 میلیون دلار و مجموعاً یک میلیارد و 160 میلیون دلار رأی صادر کرده است.

3- همچنین دادگاه با عنایت به ماده 4 قانون صلاحیت محاکم دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی از باب تنبیه رفتار خواندگان و جلوگیری از تکرار آن در آینده غرامت تنبیهی نیز طبق عمل متقابل خواندگان در نظر گرفته، حکم بر محکومیت خواندگان به پرداخت معادل دو برابر خسارات مادی و معنوی وارده به خواهان‌های بند دوم یعنی به ازای هرخواهان 20 میلیون دلار و مجموعاً به میزان 2 میلیارد و 840 میلیون دلار برای 142 خواهان پرونده حکم صادر کرده است.