تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3776554
شناسه : 3776554
تاریخ :
نرخ تورم محصولات کشاورزی در بهار ۱۴۰۳ اعلام شد اقتصاد ایران: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در بهار ۱۴۰۳ متوسط قیمت گندم نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل ۱۸.۸ درصد افزایش و جو ۱۵.۱ درصد کاهش داشته‌اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، نرخ تورم محصولات کشاورزی در بهار ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران اعلام شد.

در بخش غلات، در بهار سال ۱۴۰۳، متوسط قیمت یک کیلوگرم گندم ۱۷۲,۲۱۴ ریال و متوسط قیمت یک کیلوگرم جو ۹۵,۲۱۷ ریال بوده که گندم نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل ۱۸.۸ درصد افزایش و جو نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۵.۱ درصد کاهش داشته‌اند.

در بخش حبوبات، در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳، متوسط قیمت یک کیلوگرم نخود ۵۲۵,۵۱۳ ریال و متوسط قیمت یک کیلوگرم عدس ۵۸۳,۷۸۹ ریال بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۶.۸ و ۲۰.۰ درصد افزایش داشته‌اند.

در بخش محصولات جالیزی، در بهار سال ۱۴۰۳، متوسط قیمت یک کیلوگرم هندوانه ۷۸۸۱۴، خربزه ۱۲۸۵۹۲ و خیار ۱۱۴,۵۲۰ ریال بوده که هندوانه و خیار به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ۶۱.۵ و ۲۵.۸ درصد افزایش و خربزه ۱۲.۵ درصد کاهش داشته‌اند.

در بخش سبزیجات، در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۳، متوسط قیمت یک کیلوگرم پیاز ۱۰۴۷۶۷ و گوجه‌فرنگی ۶۴,۵۸۶ ریال بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ۷۸.۲ و ۲۶.۱ درصد افزایش داشته‌اند و همچنین متوسط قیمت سیب‌زمینی ۸۴,۲۷۱ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۶ درصد کاهش داشته‌است.

در بخش محصولات علوفه‌ای، در بهار سال ۱۴۰۳، متوسط قیمت یک کیلوگرم یونجه ۹۳۲۰۰ که نسبت به بهار سال قبل، ۴۷.۸ درصد افزایش و همچنین متوسط قیمت یک کیلوگرم کاه ۱۱,۲۵۴ ریال بوده که نسبت به فصل بهار ۱۴۰۲، ۲۵.۷ در صد کاهش داشته‌است.

در بخش میوه‌های هسته‌دار، در بهار سال ۱۴۰۳، متوسط قیمت یک کیلوگرم هلو ۴۵۳۱۳۰، متوسط قیمت یک کیلوگرم آلبالو ۵۱۸۰۴۷ و همچنین متوسط قیمت یک کیلوگرم زردآلو ۵۷۵,۳۴۴ ریال بوده که به ترتیب نسبت به بهار سال قبل ۱۳۷.۹، ۸۶.۵ و ۱۰۱.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در بخش میوه‌های دانه‌دار، در بهار سال ۱۴۰۳، متوسط قیمت یک کیلوگرم سیب‌درختی ۲۶۸,۵۸۶ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۶.۱ درصد افزایش یافته‌است.

در بخش دامداری سنتی، در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۳، متوسط قیمت یک کیلوگرم گوسفند و بره زنده ۲,۸۲۵,۵۰۴ ریال و یک کیلوگرم گاو پرواری زنده ۲,۰۴۳,۱۷۹ ریال بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ۸۰.۲ و ۵۸.۸ درصد افزایش داشته‌اند.

در بخش فراورده‌های دامی سنتی، در بهار سال ۱۴۰۳، متوسط قیمت یک کیلوگرم شیر گوسفند ۴۳۵,۰۸۹ ریال و یک کیلوگرم شیر گاو ۱۵۴,۰۸۵ ریال بوده که به ترتیب معادل ۷.۹ و ۹.۲ درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد.

در بخش هزینه‌های خدمات ماشینی، در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۳، هزینه شخم یک هکتار زمین زراعی آبی با تراکتور ۲۲,۱۰۱,۸۲۴ ریال و هزینه شخم یک هکتار زمین زراعی دیم با تراکتور ۱۳,۲۷۸,۰۶۷ ریال بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳۹.۹و ۴۸.۰ درصد افزایش داشته‌اند.

در بخش دستمزد نیروی کار، در بهار سال ۱۴۰۳، متوسط دستمزد روزانه کارگر میوه‌چین مرد ۴,۳۳۵,۹۹۸ ریال و متوسط دستمزد روزانه کارگر میوه‌چین زن ۳,۴۵۵,۲۲۷ ریال بوده که نسبت به بهار سال قبل ۸۷.۲ و ۹۰.۸ درصد افزایش داشته‌است. همچنین، متوسط دستمزد روزانه کارگر وجین‌کار و تنک‌کار مرد ۵,۷۵۳,۲۷۹ ریال و متوسط دستمزد روزانه کارگر وجین‌کار و تنک‌کار زن ۷,۴۸۱,۰۰۷ ریال بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳۱.۶ و ۴۰.۳ درصد افزایش داشته‌اند.