تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3776535
شناسه : 3776535
تاریخ :
در سال‌های آینده صورت گرفت؛ رشد ۷.۵درصدی بازار جهانی صنعت پتروشیمی اقتصاد ایران: کارشناس صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه ارزش بازار صنعت پتروشیمی جهان در سال ۲۰۲۳ بدون احتساب صنایع پایین‌دست ۶۱۷ میلیارد دلار بوده است، گفت: این رقم با رشد متوسط ۷.۵درصدی در سال ۲۰۳۲ به یک تریلیون و ۱۶۲ میلیارد دلار می‌رسد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، احمد جزایری، کارشناس صنعت پتروشیمی در کارگاه آموزشی نقش صنعت پتروشیمی در توسعه پایدار که در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست برگزار شد، در مقایسه رشد اقتصادی و توسعه اقتصادی اظهار کرد: رشد اقتصادی با تأکید بر تولید ناخالص داخلی و مصرف، نگاه کوتاه‌مدت درخصوص کمیت‌ها دارد اما توسعه اقتصادی با تأکید بر کیفیت، نگاه بلند مدت دارد و درون‌زاست.

وی افزود: با تداوم توسعه باید اقتصاد، فناوری و سیاست را به سمت توسعه پایدار حرکت داد. کارشناس صنعت پتروشیمی ادامه داد: کشوری همسو با توسعه پایدار حرکت می‌کند که به صورت همزمان و موازی به سه حوزه اجتماع، اقتصاد و محیط زیست بپردازد.

جزایری، سرمایه انسانی، مدیریت مصرف و کربن‌زدایی را از معیارهای ارتقای توسعه پایدار برشمرد و گفت:با توجه به نشست آب و هوایی سازمان ملل موسوم به کاپ 28 در امارات، کشورهای جهان باید تا سال 2030 ، ظرفیت های انرژی‌ تجدیدپذیر را سه برابر کنند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در ایران 5.5 میلیارد دلار گازسوزی در مشعل‌ها انجام می‌شود که این رقم هدررفت ثروت است و باید آن را تبدیل به سرمایه کرد.

کارشناس صنعت پتروشیمی به تولید 8 محصول پایه پتروشیمی به ظرفیت تولید سالانه حدود 32 میلیون تن در ایران اشاره و اظهار کرد: ارزش بازار صنعت پتروشیمی جهان در سال 2023 بدون احتساب پایین‌دست 617 میلیارد دلار بود که این رقم با رشد متوسط 7.5درصدی در سال 2032 به یک تریلیون و 162 میلیارد دلار می‌رسد.

به گفته جزایری، محیط زیست از جمله چالش‌های توسعه صنعت پتروشیمی است که با توجه به رشد این صنعت در سال‌های آینده باید نگاه ویژه‌ای به حل این چالش کرد.

وی بر توسعه زنجیره ارزش سازگار با محیط زیست ، مدیریت منابع و هزینه‌ها، کاهش شدت مصرف انرژی، مدیریت پسماند، توسعه صنعت سبز و رعایت قوانین بین‌المللی محیط زیستی به منظور توسعه پایدار در توسعه صنعت پتروشیمی تأکید کرد.

کارشناس صنعت پتروشیمی در خصوص کربن زدایی در صنعت پتروشیمی اعلام کرد: شرکت" هانی ول " به تازگی از یک‌نوع فن آوری رونمایی کرده که علاوه بر افزایش بهره وری تولید پروپیلن و اتیلن، از طریق آن 50درصد انتشار دی اکسید کربن کاهش می‌ یابد.