تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3776397
شناسه : 3776397
تاریخ :
افزایش توان تعاونی ها در توسعه صادرات کشور اقتصاد ایران: رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران با اشاره به اینکه ۱۰درصد از تعاونی های کشور بانوان هستند از افزایش توان تعاونی بانوان در توسعه صادرات کشور خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، چند روز گذشته حامد ویس کرمی‌ ، معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  از برنامه‌ریزی برای افزایش 20درصدی صادرات تعاونی‌ها خبر داد و گفت: امسال برای افزایش صادرات تعاونی‌ها رشد 20درصدی را نسبت به سال گذشته درنظر گرفته‌ایم و امیدواریم که به رقم 2میلیارد دلار حجم ریالی صادرات تعاونی‌ها در سال جاری دست پیدا کنیم.

وی افزود: با تلاش‌های صورت گرفته در سال 1402توانستیم رشد 15درصدی در حجم صادرات تعاونی‌ها را محقق کنیم به نحوی که امروز حجم صادرات شبکه تعاون در کشور3.5 درصد است.

به گزارش تسنیم،‌مطابق آمارها در کشور حدود 104هزار تعاونی فعال وجود دارد که از این میزان حدود 54درصد در حوزه تولید مشغول کار هستند و اشتغال ایجاد شده از فعالیت این تعاونی ها حدود دو میلیون فرصت شغلی است.

خاطره استاد رضایی،رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران با بیان اینکه بر اساس قانون 25درصد از سهم اقتصاد باید متعلق به تعاونی‌ها باشد، افزود: تعاونی‌ها سه رکن اصلی اقتصاد ایران هستند و در آخرین پایش‌ها در کشور بین 110تا 140هزارتعاونی در 40بخش مختلف وجود دارد.

وی افزود: طبق قانون، تعاونی‌هایی که بالای 70درصد از جامعه هدف آن‌ها شامل تشکیل دهنده، خدمات دهنده و خدمات گیرنده را خانم‌ها تشکیل دهند در آمار تعاونی بانوان قرار می‌گیرند که با این حساب در حال حاضر 10در صد از تعاونی‌های کشور را بانوان تشکیل داده اند.

رضایی اظهار کرد: 7هزار تعاونی فعال بانوان در کشور در حال فعالیت است که مشکل اصلی نبودن یک شبکه یکپارچه است چرا که هرچقدر این تعاونی‌ها به صورت جزیره‌ای و پراکنده عمل کنند، ظرفیت‌ها هم با چالش مواجه خواهند شد.

رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران با اشاره به انتظار 12ساله تایید سند توسعه تعاون کشور گفت: اسفند 1401بالاخره این سند تصویب و نقشه راهی برای بخش تعاون کشور شد.

رضایی افزود: در حال حاظر تلاش ما فعال سازی این سند با حمایت همه ارگان هاست چرا که در سند توسعه تعاون کشور سهم و تکلیف هر ارگان مشخص شده است.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف امروز ما پیوند صنعت و دانشگاه و استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها است، خاطرنشان کرد: تعاونی‌ها در مسایل مختلف اقتصادی تاب آوری بیشتری دارند و توسعه صادرات یکی از اهداف ما در سال جاری است.