تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3776063
شناسه : 3776063
تاریخ :
طرح ترامپ برای توقف روند جهانی دلارزدایی اقتصاد ایران: نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا طی اظهاراتی با اذعان به روند رو به رشد حذف دلار از معاملات جهانی، از برنامه خود برای توقف این روند خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، طی اظهاراتی با اذعان به روند رو به رشد حذف دلار از معاملات جهانی، از برنامه خود برای توقف این روند خبر داد.

وی روز شنبه در سخنرانی خود در تجمع انتخاباتی ویسکانسین، هشدار داد که کنار گذاشتن دلار آمریکا برای کشورهایی که این سیاست را دنبال می‌کنند، بسیار هزینه‌بر خواهد بود و افزود که آن‌ها با تعرفه‌های بی‌سابقه بر واردات به دلیل انجام تجارت خارج از سیستم دلار مواجه خواهند شد.

ترامپ به رای دهندگان آمریکایی وعده داد که وضعیت دلار را به عنوان ارز ذخیره جهانی، حفظ خواهد کرد.

نماینده جمهوری‌خواهان در انتخابات آمریکا اذعان کرد که دلار "تحت محاصره بزرگی" قرار دارد، چرا که تعداد بیشتری از کشورها به روش‌های دیگری برای تسویه تجارت‌ها روی آورده‌اند.

وی گفت: اگر دلار را ترک کنید، دیگر با آمریکا تجارت نمی‌کنید، زیرا ما 100 درصد تعرفه روی کالاهای شما اعمال خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش، روند جهانی استفاده از ارزهای ملی به جای دلار در پی محدودیت‌های اقتصادی بزرگی که توسط آمریکا و هم‌پیمانانش علیه روسیه در واکنش به تشدید جنگ اوکراین در فوریه 2022 اعمال شد، شتاب گرفته است.

پس از قطع شدن دسترسی روسیه به سیستم مالی غرب، مسکو به گزینه‌های جایگزین برای تسویه حساب‌های تجاری روی آورد و برخی از شرکای خارجی روسیه نیز همین رویکرد را دنبال کردند.

هفته گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت که روسیه به دنبال سیاست حذف دلار نبوده است، اما مجبور شد پس از مجموعه‌ای از اقدامات بی‌سابقه، از جمله قطع ارتباط بانک مرکزی روسیه با تراکنش‌های دلاری و ممنوعیت انتقال اسکناس‌های دلاری به این کشور و همچنین مسدود شدن ذخایر ارزی خارجی مسکو، به گزینه‌های دیگر روی آورد.

به گفته پوتین، روسیه و شرکای این کشور در گروه بریکس (BRICS) اکنون در 65 درصد از تسویه‌حساب‌های تجاری متقابل از ارزهای ملی استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/