تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد دانش بنیان
لینک : econews.ir/5x3774620
شناسه : 3774620
تاریخ :
نانوذرات گیاهی با سرطان مرگبار مغز مقابله می کند اقتصاد ایران: محققان در چین و آمریکا برای توسعه یک درمان مبتنی بر نانوذرات گیاهی برای گلیوبلاستما (مرگبارترین سرطان مغز) با یکدیگر همکاری کردند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این نانو ذرات که از فیتوکمیکال (phytochemical)هایی به نام باردوکسولون متیل (BM)ساخته شده اند برای نفوذ به سد خونی- مغزی و هدف گرفتن سلول های تومور به طور مستقیم طراحی شده اند. فیتوکمیکال ها مواد بیواکتیو گیاهانی هستند که براساس ساختار شیمیایی و عملکرد فیزیولوژی گروه بندی شده اند.

محققان دانشگاه رمنین ووهان و دانشگاه یل این نانوذرات را به موش ها تزریق و مشاهده کرد آنها به طور موفقیت آمیز سلول های تومور را شناسایی و به آنها حمله کردند.

درمان فعلی این نوع از سرطان مغز شامل جراحی حذف تومور است. پس از این فرایند بیمار باید اشعه درمانی و شیمی درمانی انجام دهد اما سرطان ممکن است با وجود درمان مقاومت کند. در نتیجه تاثیر درمان بر بیماری اندک خواهد بود.

یک چالش مهم در این زمینه سد خونی-مغزی یا غشای حفاظتی دور مغز است. بسیاری از داروها از این مانع رد نمی شوند و تاثیرگذاری آنها بر درمان بیماری هایی مانند گلیوبلاستوما اندک خواهد بود.

نانو ذرات تازه توسعه یافته می تواند این چالش را برطرف کند. طبق تحقیق مولکول های گیاهی این درمان ذراتی ریز به وجود می آورند. این مواد بسیار ریز و حدود ۵۰ تا ۸۰ نانومتر قطر و ۱۷۰ نانومتر طول دارند.