تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگ
لینک : econews.ir/5x3774529
شناسه : 3774529
تاریخ :
رقبای نهایی جایزه تاریخی کاندیل مشخص شدند اقتصاد ایران: توطئه‌های مخفی سیا، تاریخ پنهان حقوق مدنی سیاهان، نوآوری‌های بومیان، برداشت‌های جدید از فرهنگ اسلحه آمریکا و مبارزه اندونزی برای استقلال، موضوعات مورد توجه جایزه کاندیل ۲۰۲۴ هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  هیئت داوران جایزه کتاب تاریخی کاندیل که از کتاب‌هایی تجلیل می‌کند که به مسایل مهم روز می‌پردازند، فهرست نهایی خود را برای سال ۲۰۲۴ متشکل از ۸ کتاب منتشر کرد که نشان‌دهنده گستره و برتری تاریخ نگاری امروز هستند.

هیئت داوران سال ۲۰۲۴ به ریاست رعنا میتر، شامل نیکول یوستیس، استفانی نولن، موسی اوچونو و ربکا ال اسپنگ این انتخاب را انجام داده‌اند.

جایزه کتاب تاریخی کاندیل که توسط دانشگاه مک گیل اداره می شود، جایزه ای برای قدردانی از نوشته های تاریخی در جهان است. این جایزه ۷۵ هزار دلاری هر سال به کتابی اهدا می‌شود که از دانش تاریخی، اصالت، کیفیت ادبی و جذابیت‌های مختف بهره برده باشد.

رعنا میتر، رییس هیئت داوران، گفت: یکی از عناصری که در میان کتاب‌های درخشان این فهرست به خوبی مشاهده می شود، به‌موقع بودن آن‌ها است. اگرچه همه این کتاب‌ها محصول سال‌ها تحقیق عمیق هستند، اما به بررسی موضوع هایی پراداخته‌اند که تعادل بین آزادی و مسئولیت، نیاز به حسابرسی و تاوان جنگ، تداوم ظهور جنوب جهانی را مورد توجه قرار داده و درباره مسایل اصلی امروز صحبت می‌کنند.

در فهرست امسال عناوینی از انتشارات دانشگاه پرینستون، انتشارات دانشگاه کارولینای شمالی و انتشارات دانشگاه ییل جای گرفته‌اند و ناشر مستقل دبلیو دبلیو نورتون نیز ۲ کتاب این فهرست را منتشر کرده است. ناپف، پنگوئن رندوم هاوس نیز هر یک با یک عنوان در فهرست نهایی هستند و از بریتانیا نیز وینتیج با ۲ عنوان، پیکادور و مک میلان هر یک با یک عنوان جای دارند.

فهرست نهایی جایزه تاریخچه کاندیل ۲۰۲۴ شامل این عناوین است:

«قضاوت در توکیو: جنگ جهانی دوم در مورد محاکمه و ساخت آسیای مدرن»؛ نوشته گری جی باس / مک میلان

«آنها آن را صلح نامیدند: جهان‌های خشونت امپریالیستی» نوشته لورن بنتون / انتشارات دانشگاه پرینستون

«سایه‌ها در ظهر: قرن بیستم آسیای جنوبی» نوشته جویا چاترجی / انتشارات دانشگاه ییل

«ملل بومی: یک هزاره در آمریکای شمالی» نوشته کاتلین دووال / پنگوئن رندوم هاوس

«کشور اسلحه: سرمایه داری، فرهنگ و کنترل اسلحه در آمریکای جنگ سرد» نوشته اندرو سی مک کویت / انتشارات دانشگاه کارولینای شمالی

«پیش از جنبش: تاریخچه پنهان حقوق مدنی سیاهان» نوشته دیلن سی پنینگروث / انتشارات لایورایت

«طرح لومومبا: تاریخ مخفی سیا و یک ترور در جنگ سرد» نوشته استوارت ای رید / انتشارات ناپف

«اندونزی وتولید دنیای مدرن» نوشته دیوید ون ریبروک، ترجمه دیوید کولمر و دیوید مک کی / وینتیج

مبارزه برای استقلال ملی موضوع بیشتر کتاب‌های فهرست نهایی امسال است که نامزدهایی چون «سایه‌ها در ظهر» نوشته جویا چاترجی از جمله آنها هستند. این کتاب داستان سفر جنوب آسیا از استعمار بریتانیا، از طریق استقلال و تقسیم، تا شکل‌گیری کشورهای جدید هند، پاکستان و بنگلادش را روایت می‌کند. در کتاب «اندونزی وتولید دنیای مدرن» نوشته دیوید ون ریبروک، نویسنده به بررسی دوره پس از سه قرن حکومت استعماری هلند و مبارزه اندونزی برای استقلال در دهه ۱۹۴۰ پرداخته و از صدها مصاحبه و شهادت شاهدان عینی برای بیان داستان سرسام آور انقلاب ملی اندونزی استفاده کرده است.

در کتاب «طرح لومومبا» استوارت ای.راید از طرح مخفی سیا برای ترور پاتریس لومومبا رهبر منتخب کنگوی جدیداً مستقل شده، سخن گفته و تاریخ را شبیه یک کتاب مهیج جاسوسی از دوران جنگ سرد عرضه کرده است.

تاریخ جوامع پس از جنگ در حال بازسازی و شکل‌گیری مجدد در پی درگیری نیز دیگر موضوع برجسته این فهرست است. «کشور اسلحه» اندرو سی مک‌کویت داستان رونق اسلحه در آمریکای پس از جنگ را بازخوانی می‌کند که توسط بازار مصرفی پررونق اسلحه‌های ارزان‌قیمت در دسترس میلیون‌ها نفر قرار گرفته و به یکی از نگرانی‌های جنگ سرد و نژادی، سرمایه‌داری بی‌بند و بار و خشونت استثنایی بدل شده است. «قضاوت در توکیو» نوشته گری جی باس هم تصویری روشن از سال‌های پس از تسلیم شدن ژاپن به متفقین در پایان جنگ جهانی دوم را به تصویر می‌کشد و اقدامات دوران جنگ، نبردهای دراماتیک دادگاه و سال‌های شکل‌گیری آسیای مدرن را بررسی می‌کند.

موضوع تهدید امپریالیستی و ‌کشورهای پیش از استعمار نیز در این فهرست مورد توجه است و لورن بنتون در گزارشی از آسیا تا قاره آمریکا، پانورامایی را که صلح نامیدند و تاریخ ۵قرن خشونت امپریالیستی از ۱۴۰۰ تا ۱۹۰۰ را ارایه کرده و نشان می‌دهد چگونه امپراتوری‌های اروپایی با اعمال حق استفاده از نیروی یکجانبه بنا به صلاحدید خود، قدرت جهانی را از آن خود کردند. در «ملل بومی» هم کاتلین دووال تمدن‌های متنوع و اقتصادهای پیچیده ساخته‌شده توسط بومیان آمریکایی را بررسی کرده و نشان می‌دهد پس از ورود اروپایی‌ها، چگونه حاکمیت و نفوذ بومی‌ها ثابت باقی ماند و آنها خود را با جهان در حال تغییر سازگار کردند. کتاب «پیش از جنبش» نوشته دیلن سی. پنینگروث از منابع فراموش شده استفاده می‌کند تا شرحی از زندگی قانونی سیاه‌پوستان را فراتر از قانون اساسی ارایه کند و دیدگاه غنی زندگی سیاه‌پوستان را از دهه‌های آخر برده‌داری تا دهه ۱۹۷۰ بازیابی کند.

موسی اوچونو از اعضای هیئت منصفه گفت: همه این کتاب ها به موضوع هایی پرداخته‌اند که به نظر آشنا می‌آیند، اما در واقع یا اشتباه فهمیده شده‌اند یا درک کاملی از آنها وجود نداشته و این کتاب‌ها نشان می‌دهند که تاریخ نه تنها با تازگی موضوعی، بلکه با خلاقیت تحلیلی نیز تعریف می‌شود.

جایزه کتاب تاریخ کاندیل با اهدای ۷۵ هزار دلار به برنده و ۱۰ هزار دلار به دو نفر بعدی، بزرگترین جایزه برای یک کتاب غیرداستانی به زبان انگلیسی است. این رقابت شامل کتاب‌هایی از هر کجای جهان، بدون توجه به ملیت نویسنده می‌شود و آثار ترجمه شده به زبان انگلیسی را هم شامل می شود.

نام ۳ فینالیست این رقابت پنجشنبه، ۳ اکتبر اعلام و برنده چهارشنبه ۳۰ اکتبر معرفی خواهد شد.