تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاست
لینک : econews.ir/5x3774076
شناسه : 3774076
تاریخ :
سخنگوی وزارت خارجه: با تغییر مرزهای بین‌المللی مخالف هستیم اقتصاد ایران: سخنگوی وزارت خارجه گفت: نگاه به شرق یک انتخاب راهبردی است و تاکتیکی نیست. اجرای توافقات گذشته و تنظیم اسناد جدید مبتنی بر نیازهای دوجانبه با جدیت مورد پیگیری دولت خواهد بود و روابط با شرق از جمله چین و روسیه با جدیت دنبال خواهد شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز دوشنبه 19 شهریور ماه در نشست خبری خود پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

کنعانی درباره عملیات مقاومت در مرز اردن و فلسطین و ادعاهای رژیم صهیونیستی علیه ایران در این خصوص گفت: رژیم غاصب صهیونیستی بی تردید غده سرطانی در غرب آسیا و شر مطلق و هسته کانونی محور خباثت در منطقه به شمار می‌رود. رژیم به دلیل جنایات جنگی هولناک که در فلسطین و اخیرا در کرانه غربی مرتکب شده، خودش را در مقابل خشم ملت‌های جهان قرار داده و اکنون شاهد بیداری انسانی علیه این رژیم هستیم.

حمایت از فلسطین را ما به عنوان ایران یک تعهد قانونی و انسانی تلقی می‌کنیم اما تلاش مقامات جنایت پیشه صهیونیستی و اتهامات به ایران تلاشی برای کتمان حقایق است. رژیم با تداوم بحران در غزه و ادامه جنایات و اصرار بر خواسته‌های زیاده خواهان خودش در خصوص آتش بس بی‌تردید پنجره‌های جدید آتش را بر روی خودش باز کرده است. همانگونه که اخیرا یکی از مقامات این رژیم اشاره کرده در ارتباط با شرایط سختی که در منطقه دارند رژیم صهیونیستی به شکست به مراتب نزدیک‌تر از دستیابی به پیروزی است.

اینکه گفته می‌شود اسرائیل مراکز ایران در سوریه را مورد حمله قرار دادند تایید نمی‌کنیم

وی درباره حمله رژیم به سوریه گفت: این حمله جنایتکارانه رژیم و شهادت جمعی از شهروندان سوری را شدیدا محکوم می‌کنم. اصرار بر ادامه جنایت بر غزه ‌و حمله به خاک کشورها نشان می‌دهد اقدامات رژیم صرفا محدود به غزه نیست و این رژیم جنایات فرامرزی را در دستورکار خودش قرار داده است. زمانش فرارسیده که حامیان رژیم صهیونیستی از تسلیح این رژیم دست بردارند.

سازمان ملل و دیگر نهادها به صورت جدی اقدامات تجاوزکارانه رژیم را به دیگر کشورها محکوم کنند و در مقابل این میزان از جنایت اقدامات جدی انجام دهند. ما این اقدام را با قوی‌ترین عبارات محکوم می‌کنیم و با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی می‌کنیم. اینکه گفته می‌شود مراکز ایران را مورد حمله قرار دادند ما تایید نمی‌کنیم.

نگاه به شرق یک انتخاب راهبردی است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص موضعگیری‌ها درباره آینده ایران با شرق و همچنین موضع‌گیری روسیه در قبال زنگزور گفت: همان طور که رئیس جمهور محترم آقای پزشکیان و وزیر خارجه در اظهاراتشان تاکید کردند سیاست همسایگی ایران با جدیت و اولویت محل توجه دولت چهاردهم خواهد بود.

نگاه به شرق یک انتخاب راهبردی است و تاکتیکی نیست. اجرای توافقات گذشته و تنظیم اسناد جدید مبتنی بر نیازهای دوجانبه با جدیت مورد پیگیری دولت خواهد بود. دستگاه دیپلماسی در این زمینه اهتمام جدی خود را مبذول خواهد داشت. روابط با شرق از جمله چین و روسیه با جدیت دنبال خواهد شد، این خواست ایران و شرکای ایران خواهد بود. ما در منطقه پیچیده‌ای قرار داریم اما همکاری منطقه‌ای را به عنوان بهترین روش برای رفع سوء تفاهمات تلقی می‌کنیم.

توسعه مناسبات با شرق به معنای عدم توسعه روابط با دیگر حوزه‌ها نیست. ما همزمان با توسعه مناسبات با شرق به دیگر حوزه‌های جغرافیایی اهتمام خواهیم داشت. رئیس جمهور هم تاکید کردند که با هر کشوری که بخواهد با ایران روابط سازنده داشته باشد ما هم دنبال خواهیم کرد.

ایران از صلح و ثبات در قفقاز جنوبی حمایت می‌کند

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره کریدور موهوم زنگزور و پیشنهاد ایران برای آلترناتیو این کریدور گفت: موضوع کریدور این روزها محل توجه است. مبنای اخبار و تحلیل‌های منتشره در خصوص قفقاز و کریدورهای ادعایی متعاقب سفر آقای پوتین به باکو و مصاحبه لاوروف و اظهارات سخنگوی وزارت خارجه روسیه است. این امر و اظهار نظرها زمینه ساز طرح نظریات مختلفی و بعضا در مخالفت توسعه روابط با ایران شده است و ضرورت دارد تاکید کنم که به متن دقیق این اظهارات مراجعه کنید.

ایران به حمایت از رفع انسداد از ارتباطات و مسیرهای مواصلاتی در منطقه و پیشبرد دستورکار صلح بین باکو و ایروان ادامه خواهد داد. صلح در قفقاز به نفع همه کشورهای منطقه است. برخی قدرت‌ها که در خارج از منطقه هستند می‌خواهند قفقاز را به منطقه بی‌ثباتی تبدیل کنند و اولویت آنان صلح نیست. ما تاکید می‌کنیم که از تقویت سازوکار همکاری منطقه مبتنی بر الگوی موجود 3+3 با جدیت حمایت می‌کنیم. در این زمینه نشست‌هایی بوده ‌و نشست دیگری در پیش خواهد بود.

ایران از صلح و ثبات در قفقاز جنوبی حمایت می‌کند و ما از رفع انسداد مسیرهای مواصلاتی در چارچوب حاکمیت کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم. این چارچوب می‌تواند به تقویت صلح در منطقه کمک کند. ما همچنین مخالفت خود را با هرگونه تغییرات مرزی که با استقلال سیاسی کشورها مغایرت داشته باشد به صراحت بیان می‌کنیم که با تغییر مرزهای بین‌المللی مخالف هستیم.

توافقنامه جامع ایران و روسیه

وی درباره توافقنامه جامع ایران و روسیه گفت: تدوین سندی با عنوان راهنمای توسعه روابط دو کشور با توجه به تحولات روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای در دستورکار دو کشور قرار داشته است. این سند نهایی شده و امضای آن توسط مقامات عالی دو کشور در دستورکار قرار دارد. این معاهده در جهت تاکید و گسترش روابط در همه زمینه‌ها خواهد بود. امضای این سند می‌تواند مبانی حقوقی لازم را برای توسعه روابط دوجانبه بیش از گذشته فراهم کند. این سند پس از امضا جهت تصویب باید به مجلس ارائه شود.

موضوع مقابله با تروریسم و همکاری‌های ایران و عراق امتداد پیدا خواهد کرد

کنعانی در خصوص اهمیت سفر رئیس جمهور به عراق گفت: روابط ایران و عراق ممتاز و دارای ویژگی منحصر به فرد است. در طول سالیان گذشته ما شاهد توسعه همکاری‌های سازنده دو کشور بودیم. اولین سفر خارجی رئیس جمهور به عراق نشان دهنده اهمیت مناسبات دو کشور است.

در حوزه امنیتی دو دولت معتقد به ضرورت تعمیق ثبات در طول مرزهای مشترک و تبدیل مرزها به مرزهای دوستی و گسترش رونق تجارت هستند. در ارتباط با موضوع امنیتی ما پیشتر توافقنامه امنیتی را با تمرکز بر خلع سلاح نیروهای تروریستی که از بخشی از خاک عراق استفاده می‌کردند ما امضا کردیم. موضوع مقابله با تروریسم و همکاری‌های دو کشور امتداد پیدا خواهد کرد.