تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3773996
شناسه : 3773996
تاریخ :
۷ پیشنهاد به رئیس جدید‌ بورس برای بازگشت ثبات اقتصاد ایران: کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که رئیس جدید سازمان‌ بورس باید از دولت و نهادهای منتشرکننده آمار، مطالبات بورسی‌ها را پیگیری کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، روز گذشته بازار بورس تهران دومین روز کاری خود را بدون مدیر به پایان برد و این بار بودن یا نبود مدیر برای این بازار تفاوت چندانی را نداشت؛ چرا که بازار در مسیر نزولی و خروج پول خود مصمم است و در نهایت بیش از 13 هزار واحد افت را تجربه کرد.

بورس منتظر هفتمین رئیس

در پی استعفای مجید عشقی از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، روز شنبه جلسه‌ای فوق‌العاده‌ای برای بازار سرمایه تشکیل شد و تنها نتیجه این جلسه موافقت با استعفای آقای عشقی بود.درعین‌حال سرپرست یا جایگزینی برای مدیریت سازمان بورس تهران تعیین نشد و همه چیز به جلسه روز سه‌شنبه بازار برای تعیین رئیس جدید یا هفتمین رئیس موکول شد. البته اسامی در فضای مجازی دست‌به‌دست شد و کاندیداتورهای نیز پیشنهاد شده بود که این اسامی روز گذشته تکذیب شد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روزهای ابتدایی هفته جاری با افت کار را تمام کرد و رخ بازار سرخ شد.هر چند برخی گروه‌ها در بازار، روزهای گذشته مثبت کار را تمام کردند و ترش و شیرینی در بازار و نقشه معاملاتی بازار سرمایه دیده می‌شد.از نظر تکنیکالی شاخص کل همچنان با معضل بزرگ حجم معاملات (ارزش معاملات) دست‌وپنجه نرم می‌کند و تا زمانی که ارزش معاملات به سطح قابل‌قبولی نرسد، نمی‌تواند روی تکنیکال بازار حساب باز کرد؛ چرا که با چند نماد شاخص ساز بازار مثبت می‌شود و با بازگشایی دامنه نوسان رخ بازار به سرخی می‌زند.تحلیل‌گران تکنیکی معتقدند درصورتی‌که چهار روز متوالی شاخص ریزش یا رشد کند می‌توان از شکل‌گیری یک‌روند صحبت کرد. اگر امروز نیز شاخص افت کند علاوه بر ثبت چهارمین روز نزولی، از مرز ۲.۱ میلیونی فاصله خواهد گرفت که چشم‌انداز بازار را تیره‌تر خواهد کرد.

انتظار اهالی بورس از رییس جدید

حمید گنج خانی، کارشناس بازار سرمایه  گفت: اهالی بازار سرمایه از رئیس جدید سازمان انتظاراتی را دارند. بازار به دنبال این نیست که شخص جدیدی که سکان‌دار مدیریت می‌شود به دنبال منافع و مزایای شخصی خود باشد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد؛ با نگاهی به گذشته بازار می‌توان دید هر مدیر به‌نوعی با حرف‌ و حدیث‌های سنگین مدیریت را به دیگری تحویل داده است.وی افزود: مدیر جدید بازار سرمایه جدای از وظایف سازمانی که بر عهده دارد که آن هم جای بازنگری دارد، باید به دنبال حل مشکلات و مطالبه‌گری صنایع از دولت باشد.گنج خانی تأکید کرد: از سازمان‌ها و نهادهای مختلفی که گزارش‌های مختلف آماری را منتشر می‌کنند، پیگیر انتشار به‌روز آمار باشد؛ چرا که پنهان‌کاری در گزارش و یا تأخیر در انتشار آنها به ضرر کل اقتصاد و بازار سرمایه است.وی تصریح کرد: بررسی زیر ساخت‌های لازم برای هسته معاملاتی و پلتفرم‌های کارگزاری‌ها، نحوه اعتباردهی، بازار دوطرفه، اعتمادسازی و فرهنگ‌سازی تلاش برای برگشت رونق به بازار و برگشت آبروی ازدست‌رفته بازار در بین جامعه از جمله کارهای مهم و سختی است که مدیر جدید بازار باید از عهده آنها برآید.

بورس چگونه صعودی می شود؟

برخی از کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند که ۲ سناریوی برنده, می‌تواند بورس را مجددا احیا کند تا افت‌ سریالی دیگری برای هفته‌های آینده رقم نخورد. سکاندار جدید سازمان بورس و ارزندگی بازار، عوامل مهمی هستند که به سرعت می‌توانند دمای دماسنج بازار را افزایش دهند و از ریسک معاملات بکاهند.اگر رئیس جدید سازمان بتواند رضایت کارشناسان و سهامداران را جلب کند، شاهد واکنش‌های مثبت به این انتخاب خواهیم بود. از آنجا که معمولا شاخص‌های سهامی در مواجهه با شوک‌های گوناگون واکنش‌های آنی از خود نشان می‌دهند، به نظر نمی‌رسد روند نزولی روزهای گذشته بازار به طور مستمر تداوم یابد.