تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3773069
شناسه : 3773069
تاریخ :
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی: ایران می‌تواند هاب تولید تجهیزات پتروشیمی باشد اقتصاد ایران: مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اراده و عزم توسعه فناورانه صنعت پتروشیمی در سالهای اخیر گفت: با ادامه روند فعلی می‌توانیم ایران را به هاب تولید تجهیزات صنعت پتروشیمی در منطقه تبدیل کنیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست اظهار داشت: 116 سال وابستگی به کاتالیست‌ها را در صنعت نفت کشور داشتیم اما این وابستگی را در کمتر از سه‌سال رفع کردیم و به‌خودکفایی در تولید کاتالیست‌های صنعت نفت و گاز و پتروشیمی رسیدیم.

وی افزود: حدود دو ماه پیش بود که این مهم محقق شد و در 99 کاتالیست، آغازگر و جاذب مورد نیاز صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی دست یافتیم؛ اگرچه برخی از این کاتالیست‌ها در مرحله آزمایشگاهی و نیمه صنعتی هستند.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: خودکفایی در زمینه کاتالیست، از دستاوردهای بزرگی است که در دولت سیزدهم محقق شده و شخص رئیس جمهور شهید پیوسته پیگیر تحقق این برنامه مهم بوده و بدون حمایت‌های ایشان، دستیابی به این موفقیت امکان‌پذیر نبود.

وی ادامه داد: در سال 1401 برای اولین بار 1500 تن انواع کاتالیست تولید ایران به کشورهای مختلف در چند قاره صادر شد و کشورهای متعددی، مشتاق استفاده از کاتالیست‌های تولید ایران در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی خود شدند.

شاهمیرزایی با اشاره به اراده و عزم توسعه فناورانه صنعت پتروشیمی در سالهای اخیر گفت: بیش از 500 هزار دانشمند فناور در ایران داریم که در کشورهای همسایه هر مشکلی در پالایشگاه‌ها و یا پتروشیمی‌ها رخ می‌دهد، از ظرفیت دانشمندان ایرانی استفاده می‌کنند.

وی افزود: با ادامه روند فعلی می‌توانیم ایران را به هاب تولید تجهیزات صنعت پتروشیمی در منطقه تبدیل کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه "در 3 سال گذشته همواره مسئله مهم تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی را در تمامی جلسات از جمله جلسات معاونین وزیر پیگیری می‌کردم"، گفت: تأمین خوراک صنعت پتروشیمی باید از اولویت‌های شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز ایران باشد.

وی ادامه داد: نیاز روزانه صنعت پتروشیمی در پایان برنامه هشتم توسعه به 210 میلیون مترمکعب در روز می‌رسد و از هم‌اکنون باید برای رفع مشکلات خوراک صنعت روبه‌توسعه صنعت پتروشیمی فکر شود.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: در برخی زمان‌ها به خاطر کمبود بنزین، نفتای پتروشیمی‌ها بیشتر برای تولید بنزین گسیل شده که این کار درستی نبوده است.

وی افزود: برای توسعه صنعت پلیمر، مهمترین طرح کشور ایجاد ظرفیت 10 تا 15 میلیون تنی در بخش PDH‌ است که این برنامه با دقت در حال پیگیری است.