تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3772072
شناسه : 3772072
تاریخ :
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: واگذاری جذب سرمایه‌گذار به دولتی‌ها اشتباه است اقتصاد ایران: کرمان_عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: واگذارکردن جذب سرمایه‌گذار به دولتی‌ها کار اشتباهی است و در این زمینه باید بخش خصوصی وارد عمل شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران  ،علی آقا محمدی، روز شنبه در رویداد سرمایه‌گذاری خارجی در کرمان با بیان اینکه بخش خصوصی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی پای خواسته‌های خود بایستد گفت: برای جذب سرمایه‌گذار ابتدا باید این را بدانیم قصد داریم کدام رشته‌ها را توسعه دهیم و منابع را برای کجا می‌خواهیم.

وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی برای جذب سرمایه‌گذاری باید برنامه جامع داشته باشد افزود: باید برنامه جامع را برای خارجی‌ها بدهیم زیرا نمی‌شود گل کار را برای خودمان برداریم و بقیه را به خارجی‌ها بدهیم.
وی با بیان اینکه آغاز برنامه هفتم توسعه و شروع دولت جدید زمان مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاری است گفت: ظرفیت‌هایی مانند بر یکس، اوراسیا و شانگهای را داریم که از آن استفاده نکرده‌ایم.
وی افزود: واگذواگذار جذب سرمایه‌گذاری به دولتی‌ها کار غلطی است و رهبر معظم انقلاب به صراحت بیان می‌کنند من اطمینان پیدا کرده‌ام بخش خصوصی می‌تواند ۸ درصد رشد اقتصادی را برای کشور فراهم کند.
آقا محمدی، افزود: طرح سرمایه گذاری خارجی که در کرمان پایه گذاری می‌شود، باید بین استان‌ها تقسیم بندی شود، به عنوان مثال سرمایه گذاری خارجی در حوزه معدن به کرمان، نفت و گاز به خوزستان، پتروشیمی به بوشهر و کفش و چرم به تبریز سپرده شود و اتاق بازرگانی برای اجرای آن برنامه جامعی را تدوین کند تا با انجام این سرمایه گذاری، چرخ‌های اقتصاد کشور را به گردش درآورد، همچنین سرمایه گذاری باید بازدهی مناسبی داشته باشد.
وی ادامه داد: در هوش مصنوعی فرصتی تاریخی برای بهداشت و درمان ایران وجود دارد و سه شرکت بزرگ از ۱۰ شرکت معتبر این حوزه هم ایرانی و همه از فرزندان جوان ما هستند.
وی اظهار کرد: باید استارت آپ‌ها را از دوره دانش‌آموزی شروع کنیم و اتاق بازرگانی این مسؤولیت را بر عهده بگیرد.
رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: اینکه سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی بجنگد و آزادسازی مناطق را انجام دهد، اما اقتصادی‌های ما بیایند و بگویند می‌خواهیم در اروپا کار کنیم، آیا کار برای ما در آنجا وجود دارد؟
آقا محمدی، افزود: ۴ تا ۵ میلیارد دلار کار در عراق داریم که ظرفیت بالاتری هم وجود دارد و بزرگترین پروژه‌ها مانند ورزشگاه‌ها و سدها را دارند و ایرانی‌ها می‌توانند کار کنند و این روند باید توسعه پیدا کند.
وی، با اشاره به مطالبات مطرح‌شده برای مقررات‌زدایی عنوان کرد: باید مجوز زدایی را انجام دهیم و در حالی که باید برای شروع یا خاتمه کار مجوز داده شود، چرا این همه مجوز می‌خواهند.
وی گفت: اتاق بازرگانی اگر می‌خواهد جذب سرمایه‌گذاری خارجی راه بیفتد باید خواسته‌هایش را دسته‌بندی کند و بر روی خواسته‌های خود بایستد.
وی افزود: چشم انداز توسعه سال ۱۴۳۰ در حال تدوین است و اتاق بازرگانی باید آن را ترسیم و جهت‌ها را معین کند.