تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3771911
شناسه : 3771911
تاریخ :
جریمه ۱۰میلیارد ریالی سوء استفاده از کارت‌ سوخت اقتصاد ایران: همه شهروندانی که خودرو زیر پای‌شان است و با پمپ‌بنزین سر و کار دارند، می‌دانند ممکن است در برخی جایگاه‌ها افراد سودجو در کمین کارت‌سوخت آنها باشند. در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

شارژ کارت‌ سوخت، فقط در سامانه هوشمند سوخت!

اخیرا آگهی‌هایی مبنی‌بر شارژ کارت‌سوخت در فضای مجازی منتشر شده که طبق گفته سخنگوی صنف جایگاه‌داران لازم است مردم نسبت به این موضوع هشیار باشند و فریب نخورند.

رضا نواز با بیان اینکه هرگونه شارژ کارت‌سوخت فقط از طریق نرم‌افزاری و مرکز سامانه هوشمند سوخت انجام می‌شود و با فیزیک کارت‌سوخت یا دستگاه‌های موجود در جایگاه‌ها چنین امکانی وجود ندارد، اظهار کرد: این موضوع قطعا کلاهبرداری است و مردم باید مراقب باشند. وی با تاکید بر اینکه وقتی شارژ سهمیه انجام می‌شود، در همه جایگاه‌ها امکان استفاده وجود دارد، گفت: هرکسی ادعا ‌کند امکان شارژ یک یا چند کارت‌سوخت را دارد باید دسترسی به سامانه هوشمند سوخت داشته باشد تا این امکان ایجاد شود، بنابراین این ادعا نمی‌تواند درست باشد.

به‌گفته سخنگوی صنف جایگاه‌داران لازم است پلیس فتا به مساله ورود کند و آگهی‌دهنده‌ها را تحت تعقیب قرار دهد. از طرفی اخیرا اخباری نیز مبنی‌بر کلاهبرداری جدید بنزینی در برخی جایگاه‌های عرضه سوخت مطرح شده به‌طوری‌که این کلاهبرداران از طریق جابه‌جایی تراشه‌های کارت‌سوخت، اقدام به خالی کردن سوخت موجود در کارت‌ها می‌کنند. موضوع از این قرار است که برخی افراد هنگام سوخت‌گیری از خودرو خود پیاده نمی‌شوند و برخی متصدیان جایگاه‌ها کارت‌سوخت را از آن‌ها گرفته و پس از سوخت‌گیری به راننده تحویل می‌دهد که تا این قسمت از ماجرا همه‌چیز عادی به نظر می‌رسد، اما وقتی این افراد برای سوخت‌گیری بعدی مراجعه می‌کند با این پیام روبه رو می شوند که کارت‌شان سوخته است.

در این شرایط تا زمانی که کارت‌سوخت المثنی برای این افراد صادر نشود امکان سوخت‌گیری برای کسانی که تراشه قبلی را در اختیار دارند، وجود دارد. از این رو شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی بارها تاکید کرده است که شهروندان در صورت مشاهده تخلف در جایگاه‌ها می‌توانند از طریق تماس با شماره «۰۹۶۲۷» مراتب را گزارش دهند که در سریع‌ترین زمان ممکن موضوع بررسی و نتیجه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

این شرکت همچنین بار دیگر تاکید کرد تمام شهروندان باید هنگام سوخت‌گیری به مسائل ایمنی توجه کنند. کارت‌های هوشمند موجود در جایگاه‌های عرضه سوخت صرفا برای سوخت‌گیری موارد اضطراری در نظر گرفته شده‌اند پس بهتر است شهروندان با رعایت نکات ایمنی، از کارت‌سوخت خود استفاده کرده و کارت‌سوخت شخصی را در اختیار دیگران قرار ندهند.

دستگیری سارق تراشه‌های کارت‌سوخت

در همین زمینه چندی پیش متصدی متخلف یکی از جایگاه‌های عرضه سوخت در پایتخت که از طریق سرقت تراشه کارت‌سوخت مردم، اقدام به قاچاق و فروش سوخت می‌کرد، دستگیر شد.

سرهنگ کارآگاه مهدی افشاری، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در این باره گفت: پس از اطلاع پلیس از سرقت تراشه سوخت تعدادی از مراجعه‌کنندگان به این جایگاه سوخت‌گیری، موضوع در دستور کار پلیس امنیت اقتصادی پایتخت قرار گرفت. پس از بررسی‌های دقیق مشخص شد متصدی جایگاه هنگام سوخت‌گیری رانندگان اقدام به قطع ناگهانی نازل سوخت کرده و سپس به بهانه اینکه کارت‌سوخت نیاز به تمیز شدن با الکل دارد، در یک لحظه تراشه کارت‌سوخت را خارج و تراشه سوخته یا تراشه سیم‌کارت تلفن همراه را جایگزین آن می‌کرد.

وی ادامه داد: پس از این کار و با وارد کردن کارت‌سوخت به نازل از صاحب کارت رمز آن را نیز دریافت می‌کرد و بعد به بهانه اینکه کارت‌سوخت کار نمی‌کند و سوخته است آن را به صاحبش برمی‌گرداند و صاحب کارت نیز یا با کارت جایگاه یا کارت دیگری سوختگیری کرده و از محل خارج می‌شد. متصدی متخلف نیز بعد از آن تراشه را وارد کارت دیگری می کرد که از قبل تهیه کرده بود و بنزین موجود در کارت را خالی می‌کرد یا با نرخ آزاد می‌فروخت.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با اشاره به دستگیری متهم از مردم خواست کارت‌سوخت خود را با الکل تمیز کرده و هنگام سوخت‌گیری حتما خودشان رمز کارت را وارد کرده و آن را در اختیار کسی قرار ندهند. مدیرکل تعزیرات حکومتی گلستان نیز از محکومیت ۱۰میلیارد و ۹۲۰ میلیون ریالی جایگاه دار متخلف در شهرستان کلاله خبر داد.

رضا قشلاقی در توضیح این خبر گفت: پرونده فروش سه‌هزار و ۸۰۰ لیتر بنزین و ۱۳ هزار و۳۳۰ لیتر گازوئیل به ارزش سه میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال خارج از ضوابط تعیینی دولت در شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی شهرستان کلاله رسیدگی شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی گلستان افزود: شعبه پس از بررسی و با توجه به مدارک موجود در پرونده، اتهام انتسابی را محرز و جایگاه دار متخلف را به پرداخت هفتمیلیارد و ۲۸۰ میلیون ریال جزای نقدی معادل ۲ برابر ارزش تخلف محکوم کرد.

قشلاقی گفت: شعبه همچنین متهم را به پرداخت سه‌میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال برای بهای مال از دست رفته و در مجموع به پرداخت ۱۰میلیارد و ۹۲۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد. مدیرکل تعزیرات حکومتی گلستان افزود: این تخلف را بازرسان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بررسی تراکنش‌های کارت‌سوخت جایگاه، کشف و پرونده تخلف جایگاه دار را برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال کردند.

توصیه‌هایی برای استفاده از کارت‌سوخت

هرگز کارت‌سوخت خود را به دست افراد غریبه نسپارید و حتی اگر متصدی جایگاه سوخت تقاضای کارت شما را کرد، خودتان کارت را در دستگاه کارتخوان قرار داده و تراکنش را انجام دهید. همیشه مراقب تراشه کارت‌سوخت خود باشید و در صورت مشاهده هر گونه خراشیدگی یا دستکاری روی آن، از کارت استفاده نکرده و برای صدور المثنی اقدام کنید. برای امنیت بیشتر، از کارت‌سوخت شخصی خود استفاده کرده و از قرض دادن آن به دیگران خودداری کنید.