تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3770833
شناسه : 3770833
تاریخ :
کاهش ۳.۵ درصدی تولید شرکتهای صنعتی بورسی در تیر ماه اقتصاد ایران: شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی در تیر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش ۳.۵ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۵.۴ درصدی مواجه شده‌است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تحلیل روند رشد بخش صنعت از جنبه‌های مختلف، عاملی کلیدی در تحلیل‌های خُرد و کلان اقتصادی و یکی از ارکان تصمیم‌گیری در حوزه اقتصاد است. شاخص تولید بخش صنعت به‌دلیل تأثیر نوسانات سطح فعالیت صنعت بر بخش‌های دیگر اقتصاد، به‌عنوان یک شاخص مهم اقتصادی کوتاه‌مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

اهمیت این شاخص به‌روز، برای اقتصاد ایران که تحولات زیادی دارد؛ بیشتر خواهد بود. زیرا بازخورد شوک‌های وارده به اقتصاد ایران و واکنش‌های سیاست‌گذاران باید در تواتر کمتر از فصل مورد رصد قرار گیرد؛ این در‌حالی است که آمار رسمی بخش حقیقی به‌صورت فصلی و با تأخیر ارائه می‌شود.
 طی تیرماه سال 1403، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش 3.5 درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش 5.4 درصدی مواجه شده‌است.

 شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش 18.4 درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش 17.8 درصدی مواجه بوده است. همچنین طی تیرماه سال 1403، شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش 5.4 درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش 17.8 درصدی مواجه شده‌است.

در تیرماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل، 4 رشته‌فعالیت افزایش در شاخص فروش و 11 رشته‌فعالیت کاهش در شاخص فروش داشته‌اند. رشته‌فعالیت‌های «تجهیزات برقی»، «شیمیایی (به‌جز دارو)» و «لاستیک و پلاستیک» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش و رشته‌فعالیت‌های «محصولات فلزی به‌جز ماشین‌آلات و تجهیزات»، «کاشی و سرامیک» و «خودرو و قطعات» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته‌اند. همچنین در این ماه نسبت به ماه قبل، رشته‌فعالیت‌های «کاشی و سرامیک»، «تجهیزات برقی» و «محصولات فلزی به‌جز ماشین‌آلات و تجهیزات» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش ثبت کرده‌اند و تنها رشته‌فعالیت «شیمیایی (به‌جز دارو)» افزایش در شاخص فروش داشته است.

 شاخص فروش شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش 23.5 درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش 20.2 درصدی مواجه شده‌است.

 در تیرماه سال 1403 نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی افزایش 1.4 درصدی داشته و رشد نقطه‌به‌نقطه با افزایش 5.2 واحد درصدی نسبت به ماه قبل، به 26 درصد رسیده است. گفتنی است، میانگین سالیانه شاخص قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی در تیرماه سال 1403 نسبت به ماه قبل 2.3 واحد درصد افزایش یافته و میان 24.1 درصد افزایش را نشان‌می‌دهد. 

انتهای پیام/