تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3770229
شناسه : 3770229
تاریخ :
دوچرخ خاص ۳۲ هزار دلاری باواریایی‌ها اقتصاد ایران: S۱۰۰۰RR یکی از سوپربایک‌هایی است که هر ساله از سوی نشریات معتبر جهان، جزو سریع‌ترین‌ها و حرفه‌ای‌ترین‌ها انتخاب می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ب‌ام‌و S۱۰۰۰RR نامی آشنا برای اسپرت‌دوستان در دنیای پرهیجان دوچرخ‌هاست. اگرچه سوپربایک‌های بسیاری همانند کاوازاکی نینجا H۲R، دوکاتی پانیگال، هوندا CBR۱۰۰۰RR و یاماها YZF-R۱ وجود دارند و هریک با تکنولوژی منحصربه‌فرد خود حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند؛ اما ب‌ام‌و همواره برای متفاوت بودن، غافلگیری‌های بسیاری در چنته دارد. از ظاهر و استایل بی‌نظیر گرفته تا سیستم سوپاپ‌بندی منحصربه‌فرد و آیرودینامیک بالا، همه بیانگر متفاوت بودن به‌سبک ب‌ام‌و است.

S۱۰۰۰RR یکی از سوپربایک‌هایی است که هر ساله از سوی نشریات معتبر جهان، جزو سریع‌ترین‌ها و حرفه‌ای‌ترین‌ها انتخاب می‌شود. نسل دوم این سوپربایک که اواخر سال ۲۰۱۸ به‌جهان معرفی شد، توسط بسیاری از نشریات S۱۰۰۰RR، شاهکار تکرارنشدنی از مهندسی باواریایی عنوان شد.

در این مطلب نسخه M این سوپربایک ب‌ام‌و را بررسی می‌کنیم تا بدانیم چه رازهایی در این شوالیه باواریایی نهفته است.

ظاهری متفاوت‌تر برای نسخه M

ب‌ام‌و S۱۰۰۰RR از سال ۲۰۰۹ به‌عنوان سوپربایک این کمپانی به بازار عرضه می‌شود. S۱۰۰۰RR حدود ۹ سال با ظاهر خاص و بدنه متفاوت ظاهر شد و در سال ۲۰۱۸ این سوپربایک باواریایی با چهره تهاجمی‌تر و جدیدتر به‌جهان معرفی شد.

S۱۰۰۰RR نسل دوم به‌زبان جدید طراحی ب‌ام‌و مزین است که استایلی نافذتر و به‌مراتب پخته‌تر از نسل اول به‌خود گرفته است. با نگاه دقیق به‌پروفیل این موتورسیکلت اسپرت متوجه خواهید شد که پوزه متمایل به‌جلو بوده و با زاویه خاصی طراحی شده است.

فرم منحنی پوزه، حجیم‌ شدن باک، استفاده از خطوط شارپ روی فلاپ‌ها و زاویه نسبتا زیاد تایر عقب با گل‌گیر، حس اسپرت بودن بیشتری به‌این سوپربایک باواریایی می‌بخشد. درعین حال تغییرات گسترده طراحی را در نمای جلو S۱۰۰۰RR جدید می‌توان مشاهده کرد.

دوچرخ خاص ۳۲ هزار دلاری باواریایی‌ها

با استفاده از زبان جدید طراحی ب‌ام‌و شاهد سوپربایک تهاجمی‌تری نسبت به‌نسل اول هستیم. چراغ‌هایی مشابه چراغ سوپراسپرت هیبرید این کمپانی یعنی i۸ با تک‌عدسی هالوژن داخلی، فرم LED خاص درون چراغ و حالت Y شکل میانی چراغ‌ها، چهره تهاجمی و خشنی از S۱۰۰۰RR را به‌نمایش می‌گذارند.

برخلاف نسل قبل، دیگر شاهد چراغ بزرگ در یک سمت و چراغ کوچک در سمت دیگر نیستیم. نمای عقب نیز کاملا مشابه نمونه ریس (مسابقه‌ای) این سوپربایک یعنی HP۴ است؛ با این تفاوت که چراغ‌ LED U شکل در عقب طراحی شده تا در عین اسپرت بودن، زیبایی محسوسی به‌بیننده منتقل شود. ب‌ام‌و موتورراد الگوی طراحی این سوپربایک را نسخه ریس آن یعنی HP۴ عنوان می‌کند.

همان‌طور که بیان شد نسخه M از S۱۰۰۰RR در این مطلب مورد بررسی ماست. فلاپ‌های موتور، فلاپ عقب، اسپویلرهای آیرودینامیکی اطراف به‌شکل U و گل‌گیر عقب از جنس فیبرکربن است.

با اضافه کردن این قطعات، استایل این سوپربایک مشابه موتورسیکلت‌های ریس شده و باتوجه به‌متریال این قطعات (فیبرکربن) شاهد ارائه پرفورمنس بهتری نیز هستیم.

در طراحی M۱۰۰۰RR ارتفاع پوزه کمی کاهش یافته و دو اسپویلر A در طرفین فلاپ طراحی شده تا هیجان را در بیننده به‌اوج خود برسانند. M۱۰۰۰RR اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی معرفی شد تا با دوکاتی پانیگال سوپرلجرا رقابت کند. حدود ۳۰ درصد از قطعات M۱۰۰۰RR فیبرکربن بوده و سازه شاسی نیز در فریم میانی با فیبرکربن همراه است تا وزن این سوپربایک کاهش یابد و شتاب آن بالا برود.

غرشی که از M۱۰۰۰RR به گوش می‌رسد!

آن‌چه کمپانی ب‌ام‌و موتورراد به آن می‌بالد، قلب تپنده پرتوان و کم‌حجم S۱۰۰۰RR است. نباید فراموش کرد که تغییرات اساسی و بهینه‌سازی‌هایی در اجزای مهم قلب تپنده این سوپربایک باواریایی صورت گرفته است. یک موتور ۴ سیلندر ۹۹۹ سی‌سی تنفس‌طبیعی پیشرانه این سوپربایک را تشکیل می‌دهد. این موتور در بخش فوقانی دارای ۱۶ سوپاپ با دو میل‌سوپاپ‌رو است. نکته قابل توجه این است که در نسخه M هر چهار سوپاپ در هر سیلندر از جنس تیتانیوم است.

بر اساس آن‌چه کمپانی ب‌ام‌و موتورراد ادعا می‌کند، سوپاپ‌های تیتانیومی سبب افزایش راندمان موتور می‌شوند. حداکثر توان تولیدی از این پیشرانه به ۲۱۲ اسب‌بخار در ۱۴ هزار و ۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور تولیدی از آن به ۱۱۳ نیوتون‌متر در ۱۱ هزار آرپی‌ام می‌رسد.

ناگفته نماند که در نسخه ۲۰۲۴ M۱۰۰۰RR راکب می‌تواند دور موتور را حداکثر تا ۱۳۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) بالا ببرد که در این دور، توان خروجی کمی کاهش داشته و گشتاور خطی می‌شود. همین موضوع سبب شده است این سوپربایک نسبت به دوکاتی پانیگال سوپرلجرا برتری داشته باشد.

کمپانی‌ ب‌ام‌و موتورراد در این زمینه ثبت اختراعی داشته که این اخترع به‌بهینه‌سازی زمان‌بندی سوپاپ‌ها منتهی می‌شود. مکانیزم سوپاپ‌بندی به‌این شکل عمل می‌کند که چرخ‌دنده‌ای میانی به‌وسیله یک کنترلر الکترونیکی دو چرخ‌دنده دیگر (که مربوط به میل‌بادامک‌های ورودی و خروجی است) را تغییر می‌دهد. این مکانیزم حدود ۱۷ درصد راندمان حجمی موتور را افزایش می‌دهد.

از عوامل موثر در افزایش توان و گشتاور این پیشرانه می‌توان به‌نسبت قطر پیستون به‌کورس پیستون ۸۰ در ۴۹.۷ میلی‌متر، نسبت تراکم بالا ( ۱۳.۵به یک)، پاشش سوخت مستقیم دوگانه در مانیفولد با مانیفولد ورودی متغیر و سیستم هوشمند جرقه‌زنی اشاره کرد.

همچنین باید گفت پیشرانه یک لیتری ب‌ام‌و M۱۰۰۰RR با سوخت بنزین با اکتان ۹۸ سازگاری دارد. اما این کمپانی برای سایر بازارها مانند مناطق خاورمیانه، سوخت با اکتان ۹۵ را نیز توصیه می‌کند. اما این کمپانی باواریایی توصیه می‌کند استفاده از سوخت با اکتان ۹۸، میزان ناک و ضربه را در پیستون‌ها به‌حداقل می‌رساند.

همچنین سیستم بالانسر میل‌لنگ نیز در این پیشرانه بهینه‌سازی شده تا ارتعاش واردشده به میل‌لنگ در کمترین حالت قرار گیرد. از سوی دیگر گیربکس ۶ سرعته دنده‌ثابت با ضرایب کوتاه با مکانیزم جدید کلاچ، شتاب را تسریع می‌بخشد.

سیستم کلاچ‌های چندصفحه‌ای با مکانیزم هیدرومکانیکی به‌وسیله زنجیر با اورینگ‌های X (از متریال آلیاژ فولاد سبک وزن) قدرت را به‌چرخ عقب منتقل می‌کند.

همچنین سیستم کنترل کشش دینامیکی DTC شتاب این سوپربایک را بهبود می‌بخشد. شتاب حالت سکون تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت این موتورسیکلت ۳.۲ ثانیه اعلام شده که در اکثر تست‌ها این شتاب دو دهم ثانیه کمتر ثبت شده است.

راحتی بالا و ارگونومی منحصربه‌فرد

طراحان و مهندسان کمپانی ب‌ام‌و موتورراد، تغییرات اساسی روی M۱۰۰۰RR اعمال کرده‌اند و این سوپربایک در بخش ارگونومی از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است. همچنین فاصله قرارگیری راکب نسبت به‌فرمان با در نظرگرفتن سطح پایین‌تر محل نشیمنگاه (زین) نسبت به‌باک، ۲۵ درجه است.

نکته مهم ساخت زین با متریال باکیفیت و سطح مقطع آن است. زاویه قرارگیری فرمان، بهترین حالت برای راکب را روی این سوپربایک به‌ارمغان می‌آورد. همچنین برای بهبود ارگونومی ارتفاع صندلی ۸۳۲ میلی‌متر است.

دوچرخ خاص ۳۲ هزار دلاری باواریایی‌ها

محاسبات جدید باواریایی‌ها

سازه بدنه این سوپربایک از متریال آلومینیوم ریخته‌گیری شده است. همچنین مهندسان باواریایی در این نسخه با استفاده از متریال فیبرکربنی توانسته‌اند حداکثر وزن این موتورسیکلت را به ۲۱۲ کیلوگرم (با احتساب تجهیزات استاندارد) برسانند.

همچنین استفاده از اسپویلرهای U شکل فیبرکربنی M برای عبور بهتر هوا روی بدنه، سیستم خنک‌کاری این سوپربایک را۲۰ درصد بهبود بخشیده است. باتوجه به‌توزیع وزن مناسب، هندلینگ این سوپربایک نیز قابل توجه است.

M۱۰۰۰RR در فهرست بهترین آیرودینامیک‌ها

آیرودینامیک S۱۰۰۰RR را می‌توان تحسین‌برانگیز خواند. نسخه های-پرفورمنسی این سوپربایک یعنی M۱۰۰۰RR در زمینه آیرودینامیک انقلابی به پا کرده است. اسپویلرهای جدید متصل‌شده به‌فلاپ، نسل جدیدی از طراحی موتورسیکلت‌های اسپرت را به‌نمایش می‌گذارد؛ از این طرح دوکاتی نیز بهره گرفته است.

اسپویلرهای فیبرکربنی برای نخستین‌بار توسط طراحان و مهندسان ب‌ام‌و در سال ۲۰۱۹ میلادی به‌صورت نسخه اولیه یا پرتوتایپ روی S۱۰۰۰RR نصب شد و پس از گذراندن آزمایش‌های آیرودینامیکی، ضریب درگ آن به ۰.۲۷ رسید. این موضوع سبب شد این نسخه به‌مدل های-پرفورمنسی M۱۰۰۰RR بدل شود. اسپویلرهای U شکل در طرفین بدنه سبب ایجاد جریان‌های گردابی می‌شود.

براساس آن‌چه ب‌ام‌و موتورراد ادعا می‌کند این اسپویلرهای U شکل M فیبرکربنی می‌توانند نیروی دان‌فورس ۱۶.۳کیلوگرمی تولید کنند. این نیروی دان‌فورس می‌تواند به‌ایجاد قدرت بیشتر برای حرکت کمک بسزایی کند. همچنین نوع طراحی بدنه به‌گونه‌ای است که با توجه به‌انحنای بدنه و شیشه جلو در زمان شتاب‌گیری، سیستم DTC کنترل کشش دینامیکی وارد مدار شده و با پایداری بالا منجر به‌بهبود پرفورمنس این سوپربایک می‌شود.

دوچرخ خاص ۳۲ هزار دلاری باواریایی‌ها

سواری باکیفیت و اسپرت به سبک ب‌ام‌و

دامپر (کمک‌فنر) هیدرولیکی قابل تنظیم در جلو با تغییرات در کورس بالا و پایین منجر به‌جذب ضربات وارده به این سوپربایک می‌شود. در محور عقب نیز محل قرارگیری دامپر از متریال آلومینیوم است.

همچنین با توجه به این‌که دامپر هیدروپنوماتیکی در ۶ جهت قابل تنظیم بوده و دارای ساختار مونوشوک است، سواری این اسپرت‌بایک بهبود بسیاری پیدا کرده است. همچنین تایری با سایز ۷۰/۱۲۰ در جلو و با سایز ۵۵/۲۰۰ در عقب استفاده شده که برای ایجاد یک سواری باکیفیت بسیار مهم است.

این تایرها سفارشی پیرلی Diablo سوپرکورسا SP است که از قابلیت جذب ارتعاشات و پایداری بالاتر برخوردارند. یکی از بخش‌هایی که M۱۰۰۰RR را نسبت به‌سایر رقبایش برتری می‌دهد، سیستم ترمز منحصربه‌فرد آن است.

سیستم ترمز در محور جلو از دو دیسک خنک‌شونده سوراخ‌دار به‌قطر ۳۲۰ میلی‌متر با کالیپر ۴ پیستونه و در محور عقب از تک‌دیسک خنک‌شونده سوراخ‌دار به قطر ۲۲۰ میلی‌متر با کالیپر دو پیستون با لنت‌های سرامیکی تشکیل شده است.

کمپانی ب‌ام‌و حداکثر سرعت M۱۰۰۰RR را ۳۰۶ کیلومتر برساعت اعلام کرده که اگر در این سرعت اقدام به‌ترمزگیری شود، تنها ۱۰.۷ ثانیه زمان نیاز است تا این سوپربایک از سرعت ۳۰۶ کیلومتربرساعت به‌ایست کامل برسد. این زمان مدیون سیستم ترمز فوق پیشرفته ب‌ام‌و و هماهنگی سیستم ترمز ABS و DTC است که منجر به‌ایجاد پرفورمنس بالا می‌شود.

ارزش سوپربایک باواریایی

از مهم‌ترین آپشن‌های M۱۰۰۰RR می‌توان به: صفحه‌نمایشگر ۶.۵ اینچی TFT، سیستم کمکی تعویض دنده برای تسریع تعویض دنده، کنترل دینامیکی ترمز، کنترل شتاب جانبی، سیستم کنترل آغاز حرکت، سیستم کنترل چرخ‌ها، لانچ‌کنترل، ۷ وضعیت رانندگی (بارانی، جاده، دینامیک، مسابقه‌ای، ریس پرو ۱، ریس پرو ۲ و ریس پرو ۳)، سیستم ترمز ABS و ABS پرو، قطعات فیبرکربنی M، سیستم نشانگر فشار باد تایرها، سیستم شتاب‌سنج، زنجیر M، سیستم کلاچ M و پکیج M کامپتیشن اشاره کرد. قیمت M۱۰۰۰RR در بازار ۳۲ هزار و ۹۰۰ دلار است.