تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3769743
شناسه : 3769743
تاریخ :
لزوم ثبت معاملات اموال غیر منقول در سامانه ثبت الکترونیک املاک اقتصاد ایران: ارومیه-معاون سازمان اسناد و املاک کشور بر لزوم ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول در سامانه ثبت الکترونیک املاک تاکید کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدصادق سعادتیان در گفت و گوی خبری به تبیین قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول پرداخت که طبق این قانون هر معامله املاک باید در سامانه ثبت الکترونیک ثبت شوند و از طرفی املاکی که فاقد سند رسمی هستند باید نقشه یو تی ام آنها تهیه شده و تا یک سال بعد که سامانه ثبت ادعاها و اسناد عادی راه اندازی شد قراردادهای آنها ثبت شود.

وی همچنین از اسنادی که مشمول این قانون می‌شوند نیز گفت: آن عده از املاکی که دارای سند مالکیت سبز رنگ هستند مشمول این قانون می‌باشد و نباید مشاورین املاک مثل روال قبلی برای این نوع از املاک قرار داد عادی تنظیم کنند که اگر به اشتباه مثل روال قبل تنظیم شود در محاکم قضائی و مراجع اداری فاقد هرگونه اعتبار است.

سعادتیان افزود: یک سال پس از راه اندازی سامانه ثبت ادعاها و اسناد عادی هر عمل حقوقی اعم از انتقال مالکیت یا انتقال عین مالکیت باید در سامانه ثبت الکترونیک ثبت شود که این سامانه هم اکنون راه اندازی شده و در دفاتر اسناد رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ایجاد آرامش خاطر در معاملات با ثبت رسمی در سامانه، قابل فروش نبودن یک ملک به چند نفر، جلوگیری از فروش مال غیر و اختلافات ملکی و روان‌سازی و شفاف سازی در ثبت معاملات را از جمله مزایای اجرای این قانون دانست.