تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3769602
شناسه : 3769602
تاریخ :
جلوگیری از صدها تصادف به واسطه پروژه «V2X» اقتصاد ایران: «اینترنت همه‌چیز»  (Internet of Everythings) یا IoE مفهوم جدیدی است که علاوه بر ارتباط بین دستگاه‌ها، ارتباط میان افراد، خودروها و همچنین ارتباط میان افراد با افراد را به واسطه ابزارهای فناوری شامل می‌شود. حال با توجه به این تعریف وزارت حمل‌ونقل ایالات متحده (DOT) طرح ایمنی جاده‌ای جدیدی برای سراسر این کشور ارائه کرده که درنهایت منجر به ارتباط خودروها با یکدیگر می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، این وزارتخانه امیدوار است استقرار گسترده این طرح با نام V2X (تعهد برای پیگیری رویکردی جامع به‌منظور کاهش تعداد تخلفات جاده‌ای به‌سمت صفر) را افزایش دهد. طرح V2X باعث می‌شود وسایل نقلیه با یکدیگر و عابران‌پیاده، دوچرخه‌سواران و زیرساخت‌های کنار جاده در تماس باشند. در واقع به آن‌ها اجازه می‌دهد اطلاعاتی مانند موقعیت و سرعت خود همچنین شرایط جاده را به اشتراک بگذارند.

رسانه NPR در گزارش خود از این موضوع می‌گوید همچنین وسایل نقلیه می‌توانند در موقعیت‌هایی با دید ضعیف، مانند زمان‌هایی که مه غلیظ جاده را گرفته نیز به این داده‌ها دسترسی داشته باشند.

اینترنت «همه‌چیز» به سبک آمریکایی

همان‌طور که گفتیم طرح V2X برای استقرار در سراسر ایالات‌متحده در نظر گرفته شده است؛ به‌ همین‌ دلیل به مجموعه‌ای از فناوری‌های موبایل، داخل خودرو و کنار جاده نیاز دارد که می‌توانند ضمن محافظت از اطلاعات شخصی افراد، امکان ارتباط موثر و ایمن را فراهم کنند.

DOT می‌گوید استقرار این فناوری در مقیاس کوچک‌تر مزایای امنیتی خود را نشان داده است. طرفداران ایمنی نیز ادعا می‌کنند این فناوری می‌تواند از صدها هزار تصادف جلوگیری کند و تاثیر تصادف‌هایی را که رخ می‌دهند، کاهش می‌دهد.

جدول زمانی درنظرگرفته‌شده برای طرح V2X تا 2036 ادامه پیدا می‌کند و وزارت حمل‌ونقل آمریکا امیدوار است این طرح زمانی در سراسر بزرگراه‌های ملی کامل اجرا شود. این آژانس قصد دارد تا سال 2028 فناوری V2X را در 20درصد سامانه بزرگراه‌های ملی و 25درصد تقاطع‌های مستقر در مناطق اصلی مترو نصب کند.

همچنین نگرانی‌هایی نیز وجود دارد، به‌ویژه از نظر امنیت سایبری و نحوه پوشش هزینه‌های گسترش این فناوری، هرچند اداره بزرگراه‌های فدرال اخیرا از جذب 60 میلیون دلار کمک مالی برای طرح V2X خبر داده بود.

زیرساخت‌هایی برای ایمنی بیشتر

ورود خودروهای متصل به صنعت خودروسازی برای برقراری ارتباطات مختلف، مانند ارتباط V2X بین خودروها و همه‌ چیزهایی که در اطراف ما وجود دارند، فصل جدیدی از نوآوری و پیشرفت را آغاز کرده و زندگی تمام کاربران را تحت‌تاثیر قرار داده است. ارتباط V2X از حسگرها، دوربین‌ها و اتصال بی‌سیم استفاده کرده و این امکان را فراهم می‌کند تا وسایل نقلیه به‌طور موثرتری با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند.

ارتباط V2X، امکان تبادل اطلاعات را به‌صورت لحظه‌ای بین خودروها و رانندگان، چراغ‌ها و تابلوهای راهنمایی و رانندگی، زیرساخت‌های شهری و به‌طور کلی همه‌چیز را در سطح شهر، فراهم می‌کند. اتصال خودرو به همه‌چیز به انواع حسگرها، دوربین‌ها و اتصالات بی‌سیم، مانند Wi-Fi، فرکانس‌های رادیویی و فناوری سلولی LET و 5G اشاره می‌کند.

این فناوری، به وسایل نقلیه‌ اجازه می‌دهد تا اطلاعات بلادرنگ را با رانندگان، وسایل نقلیه‌ی دیگر، عابران پیاده و زیرساخت‌های جاده‌ای، مانند چراغ‌های راهنمایی به‌اشتراک بگذارند. V2X مانند ضربان قلب است؛ چراکه وسایل نقلیه‌ای که از این فناوری استفاده می‌کنند معمولا 10پیام در ثانیه ارسال می‌کنند.

این پیام‌ها حاوی پارامترهای مهمی، مانند موقعیت جغرافیایی دقیق، سرعت واقعی، جهت خودرو، وضعیت ترمزهای ناگهانی و چراغ‌های هشدار خطر هستند. خودروهایی که پیام‌های V2X را دریافت می‌کنند برنامه‌هایی را براساس این حجم از اطلاعات، اجرا می‌کنند.

همه وسایل نقلیه‌ی دارای V2X می‌توانند پیام‌ها را بخوانند، اما تنها از پیام‌هایی که خودشان انتخاب کرده‌اند، استفاده کنند. در بسیاری از موارد، پیام‌های دریافتی از خودروهایی که در نزدیکی شما قرار دارند، حاوی اطلاعات دقیق و هشدارهای ایمنی، مانند هشدار وقوع یک تصادف هستند.

استفاده از این پیام‌ها، کمک می‌کند تا دید کاملی نسبت به وضعیت جاده و اطراف خود پیدا کرده و واکنش‌های مناسب و به‌موقعی را انجام دهید.

روش کارکرد

بسیاری از وسایل نقلیه، دارای نوعی سیستم پیشرفته‌ی کمک‌راننده (به اختصار ADAS) بوده و حسگرهای زیادی را در خود جای داده‌اند. این حسگرها در مواقع اضطراری برای رانندگان انواع هشدارهای مختلف را ارسال کرده و در مواردی نیز امکان کنترل نیمه‌خودکار خودرو را فراهم می‌کنند.

با توسعه‌ی انواع ارتباطات در خودروها، سیستم V2X بخشی از سیستم ADAS خواهد شد و به‌عنوان یک حسگر اضافی عمل می‌کند. در این حالت، پیام‌های ورودی به‌صورت Over the Air منتقل شده و سیستم ADAS می‌تواند بر روی این پیام‌ها مانند ورودی‌های یک حسگر محلی عمل کند.

یکی از حوزه‌های تمرکز ADAS، سیستم‌های بینایی ماشین برای تشخیص موانع در مسیر خودرو است. این سیستم‌ها درحال‌حاضر بسیار پیچیده بوده و توانایی تشخیص انواع موانع را دارند، اما آن‌ها نمی‌توانند موانعی که در نقاط کور قرار دارند را ببینند. خطرات ثابت، خواه دائمی مانند گذرگاه‌های راه‌آهن، خواه موقتی مانند ساخت‌وساز جاده‌ها، می‌توانند به فرستنده‌های V2X مجهز شوند.

با کمک این نوع ارتباط، قبل از اینکه رانندگان موانع و خطرات را با چشم ببینند، آن‌ها را تشخیص داده و از حضورشان مطلع می‌شوند.

سیستم‌های V2X علاوه‌بر تحقق هدف اصلی خود، یعنی افزایش ایمنی می‌توانند راحتی را نیز افزایش دهند؛ به‌عنوان مثال، حسگرهای ساده در پارکینگ‌ها می‌توانند فضاهای خالی پارکینگ را شناسایی کرده و وسایل نقلیه را از طریق فناوری V2X به‌سمت آن‌ها هدایت کنند.

منظور از ارتباط با «همه‌چیز» در V2X

برای ایجاد یک ارتباط V2X، باید چندین مولفه در کنار هم قرار گرفته و با یکدیگر به‌طور موثر همکاری کنند. ارتباط وسیله نقلیه با وسیله‌ی نقلیه «V2V»، زمانی ایجاد می‌شود که خودروها قادر به تبادل اطلاعات در مورد سرعت، مکان و… با یکدیگر باشند. این تبادل اطلاعات، به‌صورت بی‌سیم و به‌صورت لحظه‌ای انجام می‌شود. بسیاری از خودروها در حال حاضر به این نوع فناوری مجهز بوده و می‌توانند از آن برای تغییر مسیر و تشخیص نقاط کور استفاده کنند.

ارتباط وسیله‌ی نقلیه با زیرساخت «V2I» فرصتی را ایجاد می‌کند تا خودروها بتوانند اطلاعات را بین خود و زیرساخت‌های شهری و جاده‌ای به‌اشتراک بگذارند؛ مانند چراغ‌های راهنمایی هوشمند و علائم جاده‌ای. با کمک ارتباط «V2P» خودرو قادر خواهد بود که عابران پیاده‌، دوچرخه‌سواران، کالسکه‌ها و ویلچرهای نزدیک خود را تشخیص دهد. ارتباط وسیله نقلیه با شبکه یا V2N این امکان را ایجاد می‌کند تا خودروها به تبادل داده در سیستم‌های شبکه، مانند LTE و 5G بپردازند.

در نهایت ارتباط وسیله‌نقلیه با همه‌چیز «V2X» دربرگیرنده‌ همه‌ انواع اتصالات V2V، V2I، V2P و V2N است. این فناوری زمانی ایجاد می‌شود که یک خودرو قادر به برقراری ارتباط با سایر خودروها، زیرساخت‌ها، عابران پیاده و شبکه باشد. خودروهایی که با در نظر گرفتن V2X طراحی شده‌اند، نمونه‌ بارز فناوری وسایل نقلیه‌ متصل است.