تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد دانش بنیان
لینک : econews.ir/5x3768137
شناسه : 3768137
تاریخ :
پیوند مغز استخوان با سلول بنیادی آزمایشگاهی ممکن شد اقتصاد ایران: محققان برای نخستین بار سلول‌های بنیادی خونی در آزمایشگاه پرورش دادند که به پیوند مغز استخوان کمک می‌کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، پیوند مغز استخوان می تواند جان کودکان مبتلا به لوسمی را نجات دهد. اما یافتن گزینه مناسب یک چالش ادامه دار است.

محققان برای نخستین بار به طور موفقیت آمیز سلول های بنیادین خون انسان تولید کرده اند که عملکرد سلول های انسانی طبیعی را تقلید می کند. در این روش سلول های دریافتی از افراد مختلف را طوری می توان برنامه ریزی کرد که پتانسیل شخصی سازی درمان را همراه داشته باشد.

الیزابت ان جی استادیار انستیتو تحقیقات کودکان مورداک در این باره می گوید: قابلیت برداشت هر سلولی از بدن بیمار و برنامه ریزی دوباره آن به شکل یک سلول بنیادی و در مرحله بعد تبدیل آن به سلول های خونی کاملا تطبیق یافته برای پیوند، بسیار مهم است.

او در این باره افزود: پیش از این پژوهش، توسعه سلول بنیادی خون انسان در آزمایشگاه که قادر به پیوند در یک مدل حیوانی مبتلا به نارسایی مغز استخوان برای تولید سلو های خونی سالم باشد، امکانپذیر نبود. ما فرایندی ایجاد کردیم که سلول های بنیادی خون که عملکرد مشابه سلول های نطفه انسان دارند، تولید شوند.

در آزمایش ها سلول های بنیادی مهندسی شده در بدن موش های دچار نقص سیستم ایمنی، مغز استخوان تولید کردند. جالب آنکه عملکرد این سلول ها با پیوند بند خون ناف یکسان بود.

علاوه بر آن سلول های پرورش یافته در آزمایشگاه به طور موفقیت آمیز و بدون از بین رفتن قابلیت شان به عنوان مغز استخوان منجمد شدند و سپس یخ آنها ذوب شد. قابلیت منجمدسازی سلول های آزمایشگاهی مزیتی برای ذخیره سازی و پیوند به حساب می آید زیرا دسترسی بیماران به آنها راحت تر خواهد بود.