تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3765705
شناسه : 3765705
تاریخ :
حضور سکوهای تجارت الکترونیکی در بازار خودرو اقتصاد ایران: امکان حضور سکوهای تجارت الکترونیکی در بازار معاملات خودرو بعنوان دومین بازار پیش‌رو فراهم شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، از آغاز حضور سکوهای تجارت الکترونیکی در اجرای معاملات برخط و الکترونیکی خودرو خبر داد.

امین کلاهدوزان در نشست خبری رونمایی از دستاوردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، گفت: «امروز نتیجه تلاش بیش از یک‌ساله دستگاه‌های ذیربط در معاملات خودرو به بار نشسته است و امکان حضور سکوهای تجارت الکترونیکی در بازار معاملات خودرو به عنوان دومین بازار پیش‌رو فراهم شده است.»

او با اشاره به شروع اجرای این طرح در سال ۱۴۰۲، ادامه داد: «سال گذشته کار فشرده‌ای در کارگروه وزارت صمت، فراجا، معاونت راهبردی قوه قضائیه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شروع و با پیگیری‌های کمیسیون اصل نود مجلس برای اجرای این تکلیف قانونی، در انتهای همان سال فاز اول آن (استعلام‌های خودرویی برخط توسط سکوها) به ثمر نشست.»

به گزارش روابط عمومی مرکز تتا، کلاهدوزان ادامه‌ی روند کار را اینطور توضیح داد: «با توجه به تکلیف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، فراخوان حضور سکوهای معاملاتی خودرو برای تحقق معاملات به‌صورت برخط اعلام شد که تا امروز ۹ شرکت خصوصی تقاضای خود را به این مرکز ارائه کرده و دو سکوی اینترنتی تست‌های اولیه خود را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند.»

نحوه‌ی کار پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی

به گفته‌ی کلاهدوزان استفاده از خدمات این سکوها کاملا اختیاری است و انتخاب با کاربر است که معامله خود را از طریق این سکوها انجام دهد یا به روش‌های سنتی. از سوی دیگر فعالیت این سکوها انحصاری نیست و شرکت‌های متقاضی دیگر نیز می‌توانند در این حوزه فعالیت کرده و مردم می‌توانند از هریک از سکوهای فعال و مورد تأیید، خدمات را دریافت کنند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با بیان اینکه به‌زودی شاهد فعالیت سکوهای جدید در این حوزه خواهیم بود، نحوه کارکرد این سامانه را توضیح داد.

این سکوها بعد از احراز هویت خریدار و فروشنده و مجاز بودن معامله از سوی طرفین، اجازه استعلام مشخصات خودرو را از مالک دریافت کرده و در اختیار خریدار قرار می‌دهند. بر اساس توافق، طرفین شرایط قرارداد را در قالب یک قولنامه الکترونیکی تهیه و با امضای الکترونیکی آن را امضا می‌کنند. با دریافت کد معامله از فراجا و مراجعه به مراکز تعویض پلاک، این معامله به اتمام رسیده و وضعیت خودرو توسط خریدار جدید، قابل نقل و انتقال خواهد شد.
- امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

گام قوه قضاییه در شفاف‌سازی

رئیس مرکز تتا همچنین در حاشیه رونمایی از قابلیت جدید سامانه ستاد گفت: «همکاری دو ساله مرکز تتا با قوه قضائیه از امروز وارد فاز جدیدی شده و تا کنون دو حوزه از سه حوزه مزایدات مرتبط با قوه قضاییه، الکترونیکی و شفاف شده است.»

سامانه تدارکات الکترونیکی دولت از سال ۱۳۹۱ بستر انجام معاملات دولت شامل مناقصه و مزایده بوده و انجام شفاف معاملات به صورت برخط انجام می‌شود. در انتهای سال ۱۴۰۱، مزایدات مربوط به اجرای احکام دادگاه‌ها به‌صورت الکترونیکی به سامانه ستاد متصل شده و امسال نیز مزایدات اجرای ثبت به این سامانه پیوست.
- امین کلاهدوزان

کلاهدوزان با اشاره به حجم بالای مراجعه به دادگاه‌ها و شعب اجرای احکام، گفت: «حجم بالای رفت و آمد به قوه قضائیه با اجرای این فاز از سامانه به سهم خود کاهش خواهد داشت و شفافیت و فرصت حضور متقاضیان مزایده از سراسر کشور به‌صورت برخط فراهم شده است.»

او در پایان گفت که به‌زودی آماری از نتایج اجرای این مرحله به اطلاع مردم خواهد رسید.