تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3765383
شناسه : 3765383
تاریخ :
توجه فعالان صنعتی روسیه به نانوکاتالیست‌های ایرانی اقتصاد ایران: یکی از توانمندی‌ها و دستاوردهای قابل توجه فناوری نانو ایران، حوزه تولید نانوکاتالیست‌های پیشرفته است که در نشست بریکس مورد توجه فعالان صنعتی روسیه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از ستاد نانو، در ششمین نشست بریکس (BRICS) در کارگروه فناوری‌ نانو و مواد پیشرفته در روسیه توانمندی‌ها و دستاوردها نانویی ایران ارائه شد و پیشنهادات همکاری ایران از جمله در بخش شبکه آزمایشگاه‌ها و حوزه استانداردسازی محصولات نانوفناورانه و پیشرفته ایرانی مورد موافقت قرار گرفت. یکی از توانمندی‌ها و دستاوردهای قابل توجه فناوری نانو ایران، حوزه تولید نانوکاتالیست‌های پیشرفته است که مورد توجه فعالان صنعتی روسیه قرار گرفته است.

شرکت نفت و گاز سرو به عنوان پیشگام در تولید نانوکاتالیست‌های گاز سنتز در کشور ایران و با سابقه ارسال ۱۵۰۰ مترمکعب از انواع نانوکاتالیست‌ها به کشور روسیه، که در هفتمین همایش نیتروژن و گاز سنتز ۲۰۲۴ در کشور روسیه شرکت کرده بود، با حضور بیش از ۶۰ شرکت معتبر از واحدهای متانول و آمونیاک از روسیه و منطقه اوراسیا به همراه شرکت‌های تامین‌کننده و سازنده تجهیزات، به‌عنوان شریک استراتژیک، به ارائه آخرین دستاوردهای خود در زمینه تولید نانوکاتالیست‌ها پرداخت.

در این رویداد، مهندس قدیر قیافه؛ عضو هیئت مدیره شرکت نفت و گاز سرو، به معرفی پتانسیل شرکت نفت و گاز سرو در زمینه تولید نانوکاتالیست‌های چرخه گاز سنتز پرداخت. وی با اشاره به آمادگی شرکت نفت و گاز سرو برای تولید نانوکاتالیست‌های چرخه گاز سنتز به صورت یک پکیج، پیشینه فعالیت‌های شرکت نفت و گاز سرو در این زمینه را تشریح کرد و اظهار داشت که شرکت نفت و گاز سرو با مطالعه دقیق بازار در داخل ایران و کشورهای دارای پتانسیل برای صادرات محصولات، یک ظرفیت ۵۰۰۰ تن در سال برای تولید انواع مختلف نانوکاتالیست‌ها ایجاد کرده است.

عضو هیئت مدیره شرکت نفت و گاز سرو، با بیان تلاش‌های این شرکت نانوفناور برای ارائه محصولات با مزیت کیفی بالاتر، افزود: بخش تحقیقات سرو همواره در تلاش برای تولید محصولات با مزیت‌های کیفی بالاتر است، به‌نحوی که برخی از محصولات تولیدی این شرکت، تاکنون توسط شرکت‌های مطرح بین‌المللی به بازار عرضه نشده است. بعلاوه، بخش خدمات پس از فروش شرکت نفت و گاز سرو، فعالانه در کنار مشتریان قرار گرفته و در حین بارگذاری و راه‌اندازی، خدمات قابل توجهی به مشتریان عرضه کرده است و در آینده نزدیک این خدمات به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت.

در ادامه، دکتر علی طاهری؛ مدیر بازاریابی بین‌المللی شرکت نفت و گاز سرو، به ارائه توانمندی شرکت نفت و گاز سرو در تولید نانومحصولات با خواص فیزیکی و شیمیایی مختلف جهت بکارگیری در واحدهای آمونیاک و متانول در شرایط عملیاتی مختلف پرداخت.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در زمینه تولید نانوکاتالیست‌های ریفرمینگ با بخار آب، مبانی علمی این فرآیند را که منتج به تولید محصول با مزیت‌های رقابتی برتر شده است، تشریح کرد.

طاهری، با بیان اینکه نانوکاتالیست ریفرمینگ با بخار آب سرو، دارای سطح ویژه بالاتر و نیز مقاومت مکانیکی بیشتر است، این دو ویژگی را عامل فعالیت بهتر و طول عمر افزون‌تر نانوکاتالیست‌های پیشرفته سرو نسبت به سایر رقبا دانست. عملکرد درخشان این نانوکاتالیست‌ها در واحدهای ایرانی، مدارک تائید عملکرد اخذ شده در واحدهای روسیه و رضایت کافی آن‌ها از فعالیت این نانوکاتالیست‌ها، از دیگر موضوعاتی بود که طاهری به آن استناد کرد.

در حاشیه این نشست جلسات رو در رو B۲B با حضور مهندس امیر هومن کریمی وثیق، مدیر شرکت نفت و گاز سرو، و مهندس محمود رضایی، مدیر مهندسی فروش و توسعه بازار، صورت گرفت و واحدهای مختلف، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های خود، اطلاعاتی در مورد خرید نانوکاتالیست‌های مدنظرشان برای آینده نزدیک در اختیار شرکت نفت و گاز سرو قرار دادند.

شایان ذکر است شرکت نفت و گاز سرو در زمینه تولید نانوکاتالیست‌های ریفرمینگ با بخار آب دارای ۵۷ رفرنس داخلی است که طول عمر برخی ازآن‌ها به اتمام رسیده و با نانوکاتالیست‌های سرو مجددا جایگزین شده‌اند. همچنین در حال حاضر ۵ واحد در کشور روسیه و یک واحد در کشور ونزوئلا در حال استفاده از نانوکاتالیست‌های شرکت نفت و گاز سرو هستند و ۷ واحد دیگر نیز شامل ۵ واحد در روسیه، یک واحد در ونزوئلا و یک واحد در عراق تا پایان سال ۲۰۲۴ از نانوکاتالیست‌های سرو استفاده خواهند کرد.