به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،پرفروشترین خودروساز چین جهش 33 درصدی در درآمد خالص سه ماهه دوم را به 9.1 میلیارد یوان (1.3 میلیارد دلار) نشان داد در حالی که درآمد با افزایش 26 درصدی به 176.2 میلیارد یوان رسید.
فروش خودرو در سراسر جهان با گسترش همه بازارهای بزرگ خودروهای سبک جهانی به جز ژاپن افزایش یافت. طی نیمه اول سال 2024، بازارهای جهانی خودرو عمدتاً گسترش یافتند، اگرچه برزیل و مکزیک تنها بازارهای بزرگ با رشد دو رقمی بودند. چین همچنان بزرگترین بازار خودروی جهان باقی ماند، در حالی که فروش در اروپا سریعتر از ایالاتمتحده رشد کرد. ژاپن تنها بازار بزرگ جهانی خودروهای جدید با فروش ضعیفتر در نیمه اول سال 2024 بود و بازار آن نسبت به هند که در آن فروش خودرو همچنان در حال افزایش بود، کمتر بود.
استلا لی، معاون اجرایی، اظهارکرد که بازار خارج از کشور ما سهم نسبتاً زیادی از فروش جهانی ما را در آینده به خود اختصاص خواهد داد.
در حالی که لی چارچوب زمانی مشخصی را برای هدف فروش جهانی ارائه نکرده است، به افزایش عظیمی در تولید و تحویل نیاز دارد. بیوایدی در مسیر رسیدن به 500 هزار فروش خارج از کشور در سال جاری است که در هفت ماه اول به 270 هزار رسیده است که حدود 14 درصد از کل کل آن را تشکیل میدهد. هدف کلی بیوایدی فروش تقریباً 3.6 میلیون خودروی تمام برقی و پلاگین هیبریدی در سال 2024 است که عمدتاً در بازار داخلی خود هستند.
افزایش محمولههای خارج از کشور به رکورد سه ماهه ژوئن برای تحویل برای کمک کرد و این شرکت 40 درصد افزایش سالانه در فروش برقی و پلاگین هیبریدی را ثبت کرد. در نیمه اول، درآمد خالص به 13.6 میلیارد یوان رسید در حالی که درآمد 301.1 میلیارد یوان بود که 16 درصد نسبت به نیمه اول سال 2023 افزایش داشت.
بیوایدی برای دستیابی به هدف جهانی، میلیاردها دلار آمریکا را در تأسیسات تولید در اروپا، آسیا و آمریکای جنوبی سرمایهگذاری میکند تا به بازارهای محلی و موانع تجاری که علیه خودروهای الکتریکی چینی ایجاد میشوند، خدمت کند. اتحادیه اروپا در اوایل این ماه 17 درصد عوارض اضافی بر خودروهای بیوایدی وضع کرد، در حالی که کانادا و ایالاتمتحده هر دو 100 درصد عوارض بر خودروهای برقی چین وضع کردند.
جوانا چن، تحلیلگر خودروی بلومبرگ اینتلیجنس چین اظهار کرد که احتمالاً هدف فروش جهانی 50 درصد تا پایان دهه محقق نخواهد شد. چن گفت: این ترکیب 50 درصدی حداقل مربوط به سال 2030 یا حتی بعد از آن است.
بیوایدی در کشورهایی مانند برزیل، تایلند و استرالیا فروش خوبی داشته است، اما رانندگان اروپایی همچنان علاقهی کمتری به خرید یک خودروی برقی دارند که نشاندهنده مشکلات گستردهتر برای کاربران قدیمی و جدید در سراسر قاره است. بیوایدی همچنین به نیروی مسلط در بازار داخلی خود تبدیل شده است و با پشت سر گذاشتن خودروسازان معتبر غربی مانند فولکس واگن سه میلیون دستگاه در سال گذشته به فروش رسانده است.
چین با افزایش فروش 3.3 درصدی به 9 میلیون و 856 هزار خودرو در6 ماهه اول سال 2024، تا حد زیادی بزرگترین بازار خودروهای جدید تک کشور در جهان باقی ماند. با این حال، چشم انداز بازار خودروهای جدید چین چندان مثبت نیست زیرا فروش در ماه ژوئن تقریباً 8 درصد کاهش یافته است.
برزیل، سریعترین رشد بازار خودروهای بزرگ در سراسر جهان در سال 2024 را داشت. بازار خودروهای جدید برزیل سریعترین رشد را در بازار خودروهای سبک طی 6 ماه اول سال 2024 داشته است. فروش آن با 15 درصد افزایش به بیش از یک میلیون خودروی سبک رسیده است.
ثبت نام خودروهای سواری جدید در اروپا با 4.4 درصد افزایش به 6 میلیون و 878 هزار و 400 خودرو در نیمه اول سال 2024 رسید. بنابراین اروپا سریع ترین رشد را در بین سه بازار برتر داشت اما فروش خودرو تقریباً یک پنجم کمتر از سال 2019 بود.
رشد فروش خودروهای برقی باطری دار در اروپا تنها با 1.6 درصد افزایش به 954 هزار و 94 خودروی الکتریکی رسید که سهم بازار آن تنها 12.5 درصد است که اندکی کمتر از سال 2023 است.
در ایالات متحده، فروش خودروهای سبک جدید تنها با 2.2 درصد افزایش به 7.8 میلیون خودروی سبک در 6 ماهه اول سال 2024 رسید.
در مکزیک، بازار خودروهای جدید با رشد نسبتاً قوی 12.5 درصد در 6 ماه اول سال 2024 افزایش یافت. فروش خودروهای جدید به 707 هزار و 700 دستگاه افزایش یافت.
در هند، فروش خودروهای جدید در نیمه اول سال 2024 با 7.3 درصد افزایش به 2 میلیون و 161 هزار و 500 دستگاه رسید.
طبق گزارش بست سلینگ کار، ثبت نام خودروهای سواری جدید در ژاپن با 12.1 درصد کاهش در 6 ماهه اول سال 2024 به تنها یک میلیون و 800 هزار و 100 خودرو رسیده است. ژاپن تنها بازار بزرگ جهانی خودروهای جدید با حجم فروش ضعیف تر در نیمه اول سال 2024 بود.