تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3753532
شناسه : 3753532
تاریخ :
ارائه گرنت و تسهیلات به طرح‌های تحقیق و توسعه اقتصاد ایران: رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از ارائه گرنت تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان و تسهیلات نمونه سازی به طرح های تحقیق و توسعه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  دکتر محمد صادق خیاطیان در گردهمایی شبکه ملی مدیران تحقیق و توسعه و نوآوری کشور که عصر امروز در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان در کشور داریم که بیشترین این شرکت ها در حوزه فناوری اطلاعات فعال هستند. شرکت های دانش بنیان در سال گذشته ۹۲۰ همت فروش و اشتغال ۳۸۰ هزار نفری ایجاد کرده اند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اعلام اینکه در سال جاری علاوه بر افزایش سرمایه صندوق به ۱۰ همت، ۵۰ درصد منابع قانونی به صندوق اختصاص یافت ، گفت: در برنامه هفتم افزایش ۱۵ برابری سرمایه برای صندوق در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به خدمات حمایتی این صندوق در چهار دسته گفت: در بخش سرمایه گذاری ۱۲ خدمت، تسهیلات ۲۸ خدمت، توانمند سازی ۴۵ خدمت و ضمانت نامه ۷ خدمت به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می شود.

رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی خدمات مالی این صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان را ۶۴ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و درباره حمایت این صندوق از طرح‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها گفت: در این زمینه آسیب های چون شفاف نبودن هویت کارکرد واحدهای تحقیق و توسعه ، عدم وجود راهبرد منسجم بازاری برای محصولات فناورانه شرکت‌ها، عدم استفاده از ظرفیت های برون سپاری در توسعه فناوری و کم توجهی به کلان روندهای فناوری دنیا مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه آشنایی ناکافی شرکت ها با روش های حفاظت از مالکیت فکری و عدم استفاده مناسب از انباشت دانش فنی موجود در محیط یکی دیگر از آسیب های موجود در توسعه طرح های تحقیق و توسعه به شمار می رود، گفت: رویکرد ما در حمایت از این نوع طرح‌ها شبکه سازی بین فعالان عرصه تحقیق و توسعه، کمک به تجاری سازی دستاوردهای تحقیق و توسعه و توانمند سازی واحدهای تحقیق و توسعه است.

رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی یادآور شد: در این راستا پلتفرم مشترکی با سایر دستگاه ها چون وزارت علوم تشکیل خواهد شد و صندوق نیز در این برنامه مشارکت دارد.

خیاطیان به خدمات حمایتی این صندوق از طرح های تحقیق و توسعه اشاره کرد و گفت: این خدمات شامل ۷ خدمت هم سرمایه‌گذاری، خدمات شتابدهی، برگزاری رویدادها و شبکه سازی ، خدمات مالکیت فکری، تسهیلات نمونه سازی، گرنت و خدمات آزمایشگاهی است.

وی ادامه داد: سقف این گرنت ۵۰۰ میلیون تومان به ازای هر طرح تحقیق و توسعه است و در صورتی که شرکتی با دانشگاه ها تفاهم نامه های همکاری در این زمینه منعقد کنند تا سقف ۷۰ درصد هزینه ها از سوی صندوق تامین می شود.