تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3753172
شناسه : 3753172
تاریخ :
فعالیت ۷ صندوق بورسی در صنعت پتروشیمی اقتصاد ایران: یک کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به اقبال صندوقهای درامد ثابت به پذیره نویسی صندوقهای سرمایه گذاری بخشی گفت: توجه به صندوقهای سرمایه گذاری بخشی برای توسعه سرمایه گذاری غیر مستقیم در دستور کار سازمان بورس قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، سعید متین راد با اشاره به اینکه، 7 صندوق بخشی در حوزه صنعت پتروشیمی در بازار سرمایه فعال شده است، گفت: در سالهای اخیر توجه به سرمایه گذاری غیر مستقیم و افزایش دامنه فعالیت صندوقهای سرمایه گذاری در دستور کار  سازمان بورس قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه، در راستای توسعه سرمایه گذاری غیر مستقیم، گروههای مالی فعال در اکو سیستم بورس معمولا با در اختیار داشتن پورتفوی 10 هزار میلیاردتومانی،  به سمت ایجاد سوپرمارکتهای مالی حرکت کرده اند، گفت: بر این اساس  خدمات مختلف در حوزه مدیریت دارایی، تامین مالی از طریق انتشار صکوک، تسهیل پذیره نویسی در بازار، خرید و فروش سهام، سبدگردانی و سایر فعالیتهای مرتبط در این حوزه توسعه یافته است.

 متین راد با اشاره به اینکه،  در راستای جذابیت سرمایه گذاری غیر مستقیم و تسهیل صورت گرفته صندوقهای درامد ثابت نیز به سمت سرمایه گذاری در صندوقها حرکت کرده اند ، گفت: صندوقهای درامد ثابت مجوز سرمایه گذاری تا  10 درصد در سهام و سرمایه گذاری تا 5 درصد در صندوقهای سرمایه گذاری را دارند.

وی گفت: در پذیره نویسی صندوقهای سرمایه گذاری نیز عمده مشاکرت از سوی اشخاص حقوقی و صندوقهای درامد ثابت انجام میشود. بهعنوان مثال در پذیره نویسی اخیر بازار سرمایه مرتبط با صندوق صنعت پتروشیمی  90 درصد اشخاص حقوقی و 10 درصد اشخاص حقیقی حضور داشتند. این درحالی است که 130 شخص حقوقی از جمله صندوقهای درامد ثابت در کنار بیش از 14 هزار شخص حقیقی در این پذیره نویسی مشارکت کردند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، گروه شیمیایی 23 درصد بازار سرمایه را تشکیل میدهد،  همچنین تنوع محصول قابل توجهی در این حوزه وجود دارد و دست مدیران سرمایه گذاری برای انتخاب سهام ارزشمند باز تر است. در واقع طیف محصولات از اوره تا متانول و حتی محصولات غیر پتروشیمی از جمله دوده، رنگ و شوینده در گروه شیمیایی قرار گرفته و جذابیت این حوزه را افزایش داده است. همچنین باید توجه داشت بیشترین صادرات کشور مربوط به محصولات شیمیایی و پتروشیمیهاست.  باید توجه داشت با پیگیریهای انجام شده ریسک نرخ ارز و نرخ خوراک نیز در این حوزه کاهش یافته است.

وی گفت: در مقایسه با صنعت شیمیایی، صنعت فلزات به دلیل فروش ریالی، تنوع پایین تر و حجم سهم کمتر در بازار سرمایه، جذابیت  کمتری برای ایجاد صندوقهای بخشی دارند.