تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3752857
شناسه : 3752857
تاریخ :
مدیرعامل ASML: اروپا به تراشه‌های قدیمی چین نیاز دارد اقتصاد ایران: مدیرعامل ASML، از وضعیت بازار تراشه و نیاز بازار جهانی به تراشه‌های قدیمی ساخت چین می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، ASML، تولیدکننده‌ی هلندی تجهزات ساخت تراشه‌، با انتشار بیانیه‌ای از رشد صنعت نیمه‌هادی چین حمایت کرد. ASML پیش‌تر ادعا کرده بود که اقداماتی مانند تحریم برخی شرکت‌های فناوری از سوی آمریکا و چین صرفاً به‌دلیل اختلافات سیاسی دو طرف بوده است.

کریستوف فوکه، مدیرعامل ASML، باور دارد که جهان به «تراشه‌های قدیمی» ساخت چین نیاز دارد و این تراشه‌ها به پر کردن شکاف عرضه و تقاضا در اروپا کمک خواهند کرد.

به‌گزارش مجله‌ی فورچون، با وجود اقداماتی مانند قانون CHIPS، رشد صنعت تراشه در اروپا در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد و پروژه‌های عظیمی مانند ساخت کارخانه‌ی تولید تراشه‌ی اینتل در آلمان به دلیل مشکلات مالی متوقف شده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد تولید تراشه برای کشورهای اروپایی در وضعیت دشواری قرار دارد. فوکه می‌گوید اروپا قادر به پاسخگویی به تقاضای تراشه‌ها نیست و امکانات داخلی آن‌ها تنها ۵۰ درصد از کل تقاضای بازارها را تأمین می‌کند.

معنایی ندارد که جلوی تولید چیزی را که به آن نیاز داریم، بگیریم. در موضوع گاز روسیه، مردم فهمیدند که باید به‌دنبال جایگزین باشند؛ اما هنوز در مورد تراشه‌ها این اتفاق نیفتاده است.

- کریستوف فوکه، ASML

به‌ باور فوکه، اگر قدرت‌های جهانی می‌خواهند محدودیت‌های بیشتری را برای چین اعمال کنند، باید برنامه‌‌ای برای تولید تراشه در کشورهای خود تدوین کنند؛ زیرا در غیر این صورت، تأمین نیاز صنعت توسط زنجیره‌ی تأمین فعلی دشوار می‌شود.

بازار تراشه‌ی چین امسال شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بود و گزارش شده که SMIC، بزرگ‌ترین تراشه‌ساز چین، لیتوگرافی پنج نانومتری خود را با موفقیت توسعه داده است که نشان می‌دهد سرعت نوآوری چین در بالاترین سطح خود قرار دارد.مقالات مرتبط

به‌گفته‌ی فوکه: «اگر به تراشه‌های پیشرفته‌ی امروزی نگاه کنید، فکر می‌کنم که چین احتمالاً ده سال از آمریکا عقب است. پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، این موضوع را به وضوح به‌صورت عمومی بیان کرد. چین در فناوری‌ نیمه‌هادی‌های نه‌چندان مدرن، فعال‌تر عمل می‌کند.»

مدیرعامل ASML اعتقاد دارد که با وجود عقب‌ماندگی چین از آمریکا در زمینه‌ی فناوری‌های پیشرفته‌ی ساخت تراشه، در تولید تراشه براساس لیتوگرافی‌های قدیمی، نسبت‌ به آمریکا برتری دارد. ASML در پاسخ به سؤالی که آیا چین می‌تواند تجهیزات لیتوگرافی EUV را بازسازی کند یا نه، می‌گوید با توجه به پیچیدگی‌های فرایند توسعه در حال حاضر این امکان وجود ندارد.