تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3752790
شناسه : 3752790
تاریخ :
راهکارهایی برای باز شدن گره صنعت‌ خودرو اقتصاد ایران: زیان انباشته خودروسازان آن هم برای تولید محصولاتی با کیفیت کنونی، این روزها مقدمه پرسش‌هایی درباره فعالیت خودروسازی در کشور شده است. 

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

آن‌چه مشخص است برخی خودروسازان مطرح جهان در گذر زمان تحت‌تاثیر تغییرات تکنولوژیک، رقابت شدید، بحران‌های اقتصادی و تغییرات سلیقه مصرف‌کنندگان، دچار ریزش و رویش شده‌اند؛ با این حال اما خودروسازی کشورمان زیر سایه دولت با توجه به‌تمام این تغییرات و زیان‌دهی بالا همچنان در حال تنفس است.

درحال ‌حاضر خودروسازی جهان تولید محصولات با سوخت فسیلی را کاهش داده‌ و در آینده نزدیک،‌ توقف تولید این خودروها را در دستور کار قرار خواهد داد. این در شرایطی است که در کشور ما به‌دلیل نبود استراتژی مدونی در این صنعت،‌ خودروسازی تنها با تولید موجودیت خود را حفظ کرده؛ بدون این‌که چشم‌اندازی برای تولید محصولاتی باکیفیت و تکنولوژی بالا را در دستور کار داشته باشد.

آن‌چه مشخص است ریشه تمام مشکلات و چالش‌های این صنعت به‌دولتی بودن آن برمی‌گردد و این‌که هر دولتی بنا بر سلیقه خود،‌ خط‌مشی خودروسازی کشور را تعیین کرده است.

حالا اما رئیس دولت چهاردهم در شرایطی در پاستور مستقر شده که خودروسازان از یک سو محصولات خود را با زیان و ضرر به‌بازار عرضه می‌کنند و از سوی دیگر سیاستگزار آن‌ها را به‌تولید و عرضه بیش از ظرفیت تشویق می‌کند. به‌رغم وضعیت خودروسازی کشور،‌ عده‌ای به‌پشتوانه ۵۰ ساله خودروسازی در کشور تکیه می‌کنند و تاکید دارند که با توجه به‌سرمایه‌گذاری عظیم،‌ ‌نمی‌توان به‌راحتی از دومین صنعت بزرگ کشور گذشت.

یک دلیل مهم آن نیز میزان اشتغال بالا در این صنعت است. از سوی دیگر تعطیلی این صنعت و تکیه بر واردات و مونتاژ عواقب ناخوشایندی برای اقتصاد کشور دارد که یکی از آن‌ها خروج بی‌حساب ارز از کشور است.

از طرفی روز گذشته یک عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره پیش‌فروش شرکت‌های خودروساز داخلی گفت: «همه وزرای صمت و نمایندگان مجلس می‌دانند که شیوه قیمت‌گذاری فعلی برای خودرو صحیح و کارآمد نیست. از آن‌جا که مردم به‌دنبال در امان نگاه داشتن دارایی‌های‌شان از تورم هستند، قطعا در ثبت‌نام خودرو نام‌نویسی خواهند کرد تا ارزش حقیقی سرمایه‌شان حفظ شود.»

وی افزود: «هدف خودروسازان و دولت در پیش‌فروش خودرو، تنظیم‌گری است؛ اما تا زمانی که واردات صورت نگیرد، این تنظیم‌گری اتفاق نخواهد افتاد. هیچ‌یک از خودروسازان ذاتا به‌دنبال افزایش قیمت خودرو نیستند؛ اما نظر به ‌این‌که در کشور تورم وجود دارد و واردات خودرو انجام نمی‌شود، روند افزایشی قیمت‌ها در بازار ادامه خواهد یافت.»

حسن حیدری با بیان این‌که تقاضا در بازار خودرو بسیار زیاد است و همه به‌دنبال خرید خودرو هستند، گفت: «همه مردم که دلال و سوداگر نیستند؛ اغلب آن‌هایی که تقاضای ثبت‌نام در طرح‌های پیش‌فروش را دارند مصرف‌کننده هستند و برای مصرف شخصی ترجیح می‌دهند در این طرح‌ها ثبت‌نام کنند؛ چون هم قیمت کمتر است و هم این‌که حاشیه‌سود بیشتری برای‌شان وجود دارد.» این استاد دانشگاه گفت: «برای باز کردن گره صنعت‌خودرو باید به‌معنای واقعی کلمه واردات خودرو انجام شود، تحریم‌ها رفع شود و از قیمتگذاری دستوری فاصله بگیریم یا فرمول آن تغییر کند و دولت در کار خودروسازان دخالت نداشته باشد و سهام خود را به‌فروش برساند.»

و سرانجام این‌که به‌علت قطعی مکرر برق شاهد کاهش یا توقف تولید در برخی شرکت‌های قطعه‌سازی هستیم و به‌دنبال آن، این شرکت‌ها با مشکلات تولید و اولویت‌بندی در تحویل قطعات به‌خودروسازان مواجه شده‌اند که این مسائل مانع از فعالیت منظم در خطوط تولید خودروسازان نیز شده است. از طرفی برخی کارشناسان معتقدند ادامه این روند ممکن است بر قیمت برخی خودروها در بازار نیز تاثیر بگذارد.

افت قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی کیا K۵

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۸ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ موتور TU۳ (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۵۹۲ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۶۳۱ میلیون‌تومان، سورن پلاس با موتور XU۷P (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۵۹۰ میلیون‌تومان، اطلس (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۵۰۴ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۷۴۳ میلیون‌تومان و تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۹۲۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۱۰ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۶۰۵ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۳) با ۱۸ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۵۸۰ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۳۰ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۱۳ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۴۶۰ میلیون‌تومان و هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۵۷۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش هیوندای کونا (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ ‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ ‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا کرولا ۱۲۰۰ سی‌سی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و نیسان سیلفی E-Power پلاس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ ‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان رسید.