تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استانها
لینک : econews.ir/5x3752744
شناسه : 3752744
تاریخ :
شیلات مزیت بزرگ اقتصادی استان بوشهر اقتصاد ایران: بوشهر- استان بوشهر با داشتن سواحل طولانی و منابع غنی آبزیان، یکی از مهم‌ترین مناطق شیلاتی است و باید با تکمیل پروژه‌های شیلاتی و توسعه زیرساخت‌ها، تولید و اشتغال در این حوزه تقویت شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، استان بوشهر با ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی و همجواری با خلیج فارس دارای ظرفیت‌های بزرگی در حوزه شیلات از جمله صید و صیادی و همچنین آبزی پروری است.

توسعه و تقویت زیرساخت‌های حوزه شیلاتی یکی از مهمترین نیازهای استان بوشهر است تا زمینه برای توسعه تولید و تقویت اشتغال در این زمینه فراهم شود.

صیادان و فعالان حوزه آبزی پروری مطالبات فراوانی در زمینه توسعه و تقویت زیرساخت‌های صیادی و آبزی‌پروری در این استان دارند و انتظار است که مسؤولان با تأمین اعتبارات مورد نیاز زمینه را برای رفع نگرانی و تأمین نیازهای فعالان این حوزه فراهم سازند.

لزوم تقویت زیرساخت‌ها

هادی دهقانی از صیادان قدیمی استان بوشهر  با تاکید بر لزوم تقویت زیرساخت‌های صیادی اظهار داشت: پروژه‌های عمرانی ناتمام شیلات در استان بوشهر علی‌الخصوص بنادر صیادی مهم استان به دلیل مشکلات اقتصادی و اعتباری سال‌ها بلاتکلیف مانده است.

وی افزود: کمبود اعتبارات عمرانی شیلات در استان کار را برای صید و صیادی سخت‌تر کرده و این در حالی است که با منابع محدود می‌توان تعدادی از این طرح‌های راکد را اجرایی کنند.

تغییرات اقلیمی و مشکلات زیست‌محیطی مانند خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها، طوفان‌های گرد و غبار، و افزایش دما، تأثیرات منفی بر صنعت شیلات دارند. این تغییرات باعث کاهش منابع آبی و افزایش هزینه‌های تولید می‌شوند.

صنایع شیلاتی توسعه یابد

نبود زیرساخت‌های مناسب مانند بنادر، اسکله‌ها، و تأسیسات فرآوری و بسته‌بندی، یکی دیگر از مشکلات اساسی پروژه‌های شیلاتی است. این کمبودها باعث کاهش کارایی و افزایش هزینه‌های عملیاتی می‌شوند.

علی یزدانی از پرورش دهندگان محصولات شیلاتی در استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هم اکنون مهمترین مشکلات پیش روی تولیدکنندگان ماهی، نبود کارخانه خوراک آبزیان، صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری مورد نیاز این بخش است.

وی افزود: شیلات در استان بوشهر یکی از مهمترین ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها بوشهر است که در صورت توجه و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز این بخش می‌توان شاهد تحولات چشمگیری در افزایش سطح تولید و اشتغال استان بوشهر بود.

بروکراسی پیچیده و مشکلات قانونی مرتبط با اخذ مجوزها و پروانه‌های لازم برای اجرای پروژه‌های شیلاتی، یکی دیگر از موانع توسعه این صنعت است. این مشکلات باعث تأخیر در اجرای پروژه‌ها و افزایش هزینه‌های اجرایی می‌شوند.

نبود نیروی انسانی متخصص و آموزش‌دیده در حوزه شیلات، یکی دیگر از چالش‌های این صنعت است. بسیاری از پروژه‌ها به دلیل کمبود کارشناسان و متخصصان ماهر، با مشکلات اجرایی و مدیریتی مواجه هستند.

مشکلات بازار و ضعف فناوری

عدم دسترسی به بازارهای مناسب و مشکلات مرتبط با فروش محصولات شیلاتی، یکی دیگر از چالش‌های این صنعت است. نبود شبکه‌های توزیع مناسب و مشکلات صادرات، باعث کاهش درآمد و افزایش هزینه‌های تولید می‌شوند.

مصرف سرانه ما در بحث محصولات آبزی بسیار پایین و حدوداً ۲۰ تا ۲۵ درصد دیگر کشورهای دنیا است که این بسیار پایین و حتی خطرناک است. مثلاً مشاهده می‌کنیم که ما مصرفی در حدود متوسط ۴ کیلوگرم برای هر نفر داریم که این عدد در کشورهای دیگر بالای ۱۶ تا ۱۷ کیلوگرم است. این مصرف سرانه پایین باعث می‌شود که مردم به سمت گوشت قرمز و سایر گوشت‌ها و پروتئین‌ها بروند.

نبود تکنولوژی‌های پیشرفته و مشکلات فنی مرتبط با تولید و فرآوری محصولات شیلاتی، یکی دیگر از موانع توسعه این صنعت است. استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی و ناکارآمد، باعث کاهش بهره‌وری و افزایش هزینه‌های تولید می‌شود.

زیرساخت‌ها تقویت می‌شود

مدیرکل شیلات استان بوشهر ظهار داشت: توسعه زیرساخت‌های شیلاتی استان بوشهر را به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار داریم و در این راستا طرح‌ها و پروژه‌های متعددی در نقاط مختلف استان بوشهر در دست اجرا است.

عقیل امینی افزود: به زودی پروژه‌های مختلف شیلاتی از قبیل پرورش ماهی در قفس، مزارع پرورش میگو، صدف خوراکی و پروژه تأمین روشنایی چند اسکله صیادی افتتاح و همچنین در همین هفته یک طرح تکثیر میگو و تکثیر ماهی دریایی نیز عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

پروژه‌های مختلف شیلاتی از قبیل پرورش ماهی در قفس، مزارع پرورش میگو، صدف خوراکی و پروژه تأمین روشنایی چند اسکله صیادی در استان بوشهر تکمیل و افتتاح می‌شود وی با اشاره به نقش شیلات در اقتصاد دریا محور و ابلاغ آن از سوی مقام معظم رهبری گفت: در این راستای سه طرح پرورش ماهی در قفس با ظرفیت اسمی ۱۵۰۰ تن ماهی دریایی، و همچنین هجده باب مزرعه پرورش میگو با ظرفیت اسمی نزدیک به شش هزار تن تولید میگوی پرورشی در هفته دولت سال جاری افتتاح خواهد شد.

امینی در ادامه در رابطه با محل اجرای این پروژه‌ها تصریح کرد: محل اجرای سه پروژه پرورش ماهی در قفس در آب‌های شهرستان تنگستان و پروژه‌های مزارع پرورش میگو نیز در شهرستان‌های گناوه و بوشهر افتتاح خواهد شد.

مدیرکل شیلات استان بوشهر ادامه داد: طرح پایلوت پرورش صدف خوراکی نیز در شمال استان یعنی شهرستان دیلم با ظرفیت اسمی تولید ۲۰ تن همزمان با هفته دولت افتتاح خواهد شد.

امینی پروژه تأمین روشنایی اسکله‌های صیادی را از دیگر پروژه‌ها عنوان کرد و گفت: انتقال خط برق و تأمین روشنایی در اسکله‌های چاه پهن، کری خورشهاب شهرستان تنگستان اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین در اسکله هاله شهرستان عسلویه پروژه محوطه سازی و اجرای سایبان از دیگر پروژه‌های عمرانی شیلات است که در هفته دولت افتتاح خواهد شد.

امینی در پایان افزود: خوشبختانه با افتتاح این پروژه‌ها زمینه اشتغال ۵۴۵ نفر به صورت مستقیم ایجاد خواهد شد.

برای حل این مشکلات، برنامه‌ریزی دقیق و همکاری بین نهادهای دولتی و خصوصی نیاز است. سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، آموزش نیروی انسانی و استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته می‌تواند به بهبود وضعیت پروژه‌های شیلاتی کمک کند.