تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3752557
شناسه : 3752557
تاریخ :
ورود سازمان بازرسی به ماجرای وام خودرو اقتصاد ایران: بازرس کل امور بانک‌ها و بیمه سازمان بازرسی کل کشور، طی نامه‌ای به شبکه بانکی به موضوع اعطای وام پیش ثبت نام خودرو ورود کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، همزمان با آغاز طرح ایران‌خودرو برای ثبت‌نام فروش خودرو، برخی بانک‌ها به منظور جذب سپرده به بهانه افتتاح حساب وکالتی، پرداخت وام ۸۰ تا ۱۳۰ میلیون تومانی برای خرید خودرو را تبلیغ می‌کنند.

در پی این اقدام جعفر حسینی بازرس کل امور بانک‌ها و بیمه سازمان بازرسی کل کشور طی نامه‌ای به شبکه بانکی نسبت به عواقب این اقدام بانک‌ها هشدار داد و بر اولویت پرداخت تسهیلات تکلیفی تاکید کرد.

در بخشی از این نامه که به مدیران عامل همه بانک‌ها ارسال شده، آمده است: از شرایط شرکت در طرح اخیر ایران خودرو، وکالتی نمودن حساب و مسدود نمودن مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان نزد بانک‌های منتخب به منظور تشخیص متقاضیان واقعی است که در این راستا برخی از بانک‌ها به منظور تشویق متقاضیان و جذب منابع، اقدام به اعطای تسهیلات به منظور تأمین بخشی از مبلغ مذکور نموده‌اند.

بازرس کل امور بانک‌ها و بیمه سازمان بازرسی در ادامه بررسی‌های این نهاد نظارتی پیرامون موضوع فوق را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرده است: ضرورت دارد بانک‌ها از انجام اقدامات خارج از چارچوب حساب وکالتی امتناع نموده و پرداخت تسهیلات با رعایت کامل ضوابط و مقررات بانکی انجام پذیرد.

وی با یادآوری و تاکید بر بخشنامه بانک مرکزی تصریح کرده است: طی بخشنامه مورخ ۱۴۰۳/۰۵/۲۷ بانک مرکزی، با توجه به محدودیت منابع مالی در اختیار و کثرت تقاضای تسهیلات بانکی اولویت در پرداخت تسهیلات بانکی با محوریت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و تسهیلات موضوع قانون حمایت از خانواده و جوانی، جمعیت قانون جهش تولید مسکن و … است و هرگونه اعطای تسهیلات بدون در نظر گرفتن اولویت‌های یاد شده فاقد وجاهت بوده و مورد پذیرش نیست.

بازرس کل بانک و بیمه سازمان بازرسی با اشاره به بررسی عملکرد بانک یا مؤسسه اعتباری در پرداخت تسهیلات تکلیفی از سوی این نهاد نظارتی، خاطرنشان کرده است: چنانچه نتایج حاصله حاکی از عملکرد نامطلوب توأم با اعطای تسهیلات به روش صدرالاشاره باشد اقدامات انضباطی و نظارتی مقتضی علیه آن بانک یا مؤسسه اعتباری و اعضای هیئت مدیره ذی ربط معمول خواهد شد.

حسینی خطاب به شبکه بانکی تاکید کرده است: ضمن رعایت موارد فوق اقدامات اصلاحی لازم در این رابطه انجام و به این سازمان منعکس گردد.