تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگ
لینک : econews.ir/5x3751530
شناسه : 3751530
تاریخ :
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: نمایشگاه کتاب یک جشن هویتی و فرهنگی بزرگ است اقتصاد ایران: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بخش عمده هزینه‌های نمایشگاه سی و پنجم از طریق حامی مالی و تبلیغات تأمین و اعتبار دولتی صرف حوزه حمایتی و عدالت فرهنگی شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین تجلیل از دست‌اندرکاران نمایشگاه کتاب که صبح امروز یکشنبه ۲۸ مرداد در وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار شد، گفت: ما در حوزه فرهنگی حاکمیت را در جایگاه نظارت و حمایت می‌دانیم و به دلایل زیادی حوزه فرهنگ نیازمند حمایت گسترده است.

وی افزود: ما به حوزه فرهنگ نگاه اقتصادی نداریم و باید با نگاه عالمانه و واقع‌بینانه برای ترویج مطالعه و کتاب برنامه‌ریزی جامعی داشته باشیم. نمایشگاه کتاب تنها محل عرضه کتاب نیست بلکه یک جشن هویتی و فرهنگی بزرگ است. ما به نمایشگاه کتاب به‌عنوان عنصر نمایشگر جریان فرهنگی جامعه ایرانی نگاه می‌کنیم. بخش عمده هزینه‌های نمایشگاه سی و پنجم از طریق حامی مالی و تبلیغات تأمین شد و اعتبار دولتی صرف حوزه حمایتی و عدالت فرهنگی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: ما به تبلور روح فرهنگی کشور نیاز داریم و در حوزه فرهنگ و هنر ویژگی‌های نمایشگاه کتاب را در بسیاری از رویدادها پیدا نمی‌کنم و موظف به حفظ سنت‌های فرهنگی هستیم. به همین دلیل همه جشنواره‌های فجر در دوره کرونا را حتی با سی درصد ظرفیت به صورت حضوری برگزار کردیم. اگر همت و تحکم شهید رئیسی نبود بعد از دوره کرونا دانشگاه‌ها و مدارس ظرفیت بازگشایی را از دست می‌دادند. طی سه سال گذشته در حوزه فرهنگ و هنر اتفاقات خوبی رخ داده که البته منتقدانی هم داریم ولی ما تلاش کردیم گوش شنوایی برای مسائل فرهنگی و هنری باشیم.

اسماعیلی گفت: همیشه این دغدغه را داشتیم که در جابه‌جایی دولت‌ها انقطاعی در فعالیت‌ها صورت می‌گیرد ولی این مجموعه گزارش‌های نمایشگاه کتاب باعت جلوگیری از انقطاع می‌شود. در دولت سیزدهم ما بهترین، پاک‌دست‌ترین و مرتبط‌ترین افراد را در حوزه کتاب انتخاب کردیم.

وی درباره محل برگزاری نمایشگاه کتاب در تهران گفت: در رابطه با مکان نمایشگاه فشاری از طرف مدیریت انتظامی و راهور و از سوی دیگر از طرف مردم و صاحبان نشر داشتیم که معتقدند تغییر مکان نمایشگاه باعث دور شدن مردم شود. معتقدم تهران با وسعتی که دارد نیاز به محل اختصاصی برای برگزاری نمایشگاه کتاب و نمایشگاه‌های فرهنگی دارد. طرح آسمانه هنر کارهای ابتدایی و مهیا سازی آن انجام شده است و در همین راستا در حال انجام بود ولی متأسفانه به مرحله اجرایی نرسید. طرح آسمانه‌هنر به عنوان پرونده باز تحویل مدیریت جدید می‌شود و امیدوارم این طرح به مرحله اجرا برسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: من از فعالان حوزه نشر و کتاب تشکر می‌کنم که در نمایشگاه کتاب سال ۱۴۰۲ فتنه فرهنگی دشمن را خنثی کردند و باعث شدند نقشه‌های دشمنان کشورمان نقشه بر آب شود. در ابتدای کار ما در دولت سیزدهم ۴ هزارتن ظرفیت تولید کاغذ داشتیم که در این مدت واقعاً روزانه پیگیر مساله تولید کاغذ بودیم و با اضافه شدن مجموعه زاگرس ظرفیت تولید کاغذ به ۱۳۰ هزارتن خواهد رسید و این نشان‌دهنده اقتدار فرهنگی است. وزارت فرهنگ را با هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تحویل گرفتم و با بودجه بیست هزار میلیارد تومان تحویل گروه جدید خواهد شد. در دولت مردمی اتفاقات مهمی رخ داد و سعی کردیم مأموریت خود را با کار شبانه روزی به سرانجام رسانیم. در سه سال گذشته به ۲۴۰ شهرستان سفر و از نزدیک مشکلات را بررسی کردم.

اسماعیلی در پایان گفت: در دولت سیزدهم هیچ‌یک از وزرا و معاونان یک ریال هم پول مأموریت داخلی و خارجی دریافت نکردند چون این موضوع را شهید رئیسی ممنوع کرده بود.