تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگ
لینک : econews.ir/5x3751522
شناسه : 3751522
تاریخ :
رونمایی وزیر ارشاد ازمجموعه گزارش‌های نمایشگاه‌ کتاب اقتصاد ایران: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست تجلیل از دست‌اندرکاران سی و پنجمین نمایشگاه که صبح امروز ۲۸ مرداد در وزارت فرهنگ برگزار شد، از مجموعه گزارش‌های نمایشگاه کتاب رونمایی کرد.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران  به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشست تجلیل از دست‌اندرکاران سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب، محمدعلی مرادیان مدیرکل اداره کتاب وزارت فرهنگ و محمد الهیاری مدیر بنیاد رودکی صبح امروز 28 مردادماه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ در این مراسم در سخنانی گفت: به نمایشگاه کتاب به عنوان عنصر نمایشگر شان فرهنگی جامعه ایرانی نگاه می‌کنیم.هیچ چیزی در حوزه فرهنگ و هنر این ویژگی را مثل نمایشگاه پیدا نمی‌کند که سبقه و سابقه دارد.

وی ادامه داد:  دلیل اینکه در دوره کرونا تمام جشنواره‌های فجر را حضوری ولو با 30 درصد ظرفیت یا نمایشگاه کتاب و قرآن را حضوری برگزار کردیم، به این دلیل بود که معتقد بودیم نباید این رویدادهای فرهنگی تعطیل شود.در این سه سال تلاش کردیم گوش شنوایی برای ناشران و مخاطبین باشیم از این رو با روش موثق علمی کار تحلیل پیمایشی را انجام دادیم که یک گنج و اقدامی مهم است.

وزیر تصریح کرد: ما در این سه سال مرتبط ترین مدیران خود در حوزه تخصصی کتاب را داشتیم و البته صاحبان اصلی کار هم مجموعه‌های صنفی و مردم هستند.

وی افزود: هرسال درباره مکان برگزاری نمایشگاه کتاب بسیار رفت و برگشت داریم درحالی که تغییر مدام محل نمایشگاه مردم را دور می‌کند.کارهای مقدماتی راه‌اندازی آسمانه هنر را در تقاطع بلوار کشاورز و حجاب آغاز کرده بودیم، از سوی دیگر مصلای تهران باید مرکز فرهنگی پایتخت شود.

وی با بیان این مطلب که حل این مساله برای ما اولویت مهمی بود ولی این موضوع را با پرونده باز تحویل می‌دهیم،‌ گفت: سالی که وزارت فرهنگ را تحویل گرفتیم تولید کاغذ داخلی حدود چهار هزار تن بود ولی اکنون این عدد به 130هزار تن می‌رسد.

اسماعیلی تصریح کرد:‌ ما همه این مسیرها را رفته‌ایم و رهبر انقلاب هم مرتب درباره کاغذ تذکر داده بودند لذا باید این مسیر را ادامه دهیم. تلاش کردیم ماموریت خود را در این سه سال به نحو احسن انجام دهیم؛ رئیس جمهور شهید با ما اهل مسامحه در انجام وظایف نبود و خود شب و روزش را به هم دوخته بود و حکمرانی دینی را عملی نشان داد.

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد نیز در این مراسم در سخنانی گفت:‌ نمایشگاه این دوره از نظر مالی توانست با کمک گرفتن از حامی مالی و تبلیغات 70 درصد هزینه‌های خود را تامین کند.

احمدوند بیان کرد: از نظر هزینه‌های اجرایی بار دولت سبک شده و اعتبار دولتی صرف خرید کتاب شده است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ اظهار داشت:  نمایشگاه کتاب امروز به نقطه‌ای رسیده است که رونق فرهنگی و اقتصادی دارد و کاملا شفاف فعالیت می‌کند همچنین بن  خرید کتاب کاملا شفاف هزینه می‌شود و یک ریال آن در جای دیگری خرید و فروش نمی‌شود.

وی تصریح کرد: ما در بخش بین‌الملل با چالش قیمت ارز رو به رو بودیم  که با رایزنی‌های انجام‌شده نمایشگاه کتاب به جای اینکه بازار فروش کتاب خارجی شود، به نمایشگاهی برای فروش حق چاپ و ترجمه تبدیل می‌شود.

در انتهای این مراسم از مجموعه گزارش‌های نمایشگاه کتاب که در 9 بخش به تحلیل و ارائه گزارش از عملکرد نمایشگاه کتاب پرداخته است رونمایی شد.در این 9 بخش داده‌هایی در حوزه بازدیدکنندگان حضوری و مجازی، ناشران در حوزه مجازی و حضوری، کتابفروشان و نمایشگاه کتاب و رسانه و نمایشگاه کتاب بررسی شده است.