تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سلامت
لینک : econews.ir/5x3751389
شناسه : 3751389
تاریخ :
زنگ خطر سیب‌ زمینی‌های طلایی برای سلامتی اقتصاد ایران: سیب زمینی سرخ کرده جزو خوراکی‌های بسیار خوشمزه است که معمولاً همراه با غذا سرو می‌شود؛ از این رو مضرات آن زیاد به چشم نمی‌آید.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،  با یکی از فست فودی‌های نزدیک به محل کارش تماس می‌گیرد تا برای ناهار غذا سفارش دهد. پس از پرس و جوی قیمت برخی از غذاهای دلخواهش به متصدی رستوران می‌گوید: «یه مرغ سوخاری سه تیکه با سیب اضافه و نوشابه می‌خواستم. سس زیاد هم فراموش نشه لطفاً!»

امروزه فست فودها به بخش جدایی ناپذیری از رژیم غذایی ما ایرانی‌ها تبدیل شده است. به طوری که حتی اگر خیلی هم گرسنه نباشیم، زمانی که از کنار فست فودی‌ها رد می‌شویم، هوس فست فود یا حداقل یک پرس سیب زمینی سرخ‌کرده می‌کنیم.

سیب زمینی سرخ کرده جزو خوراکی‌های بسیار خوشمزه است که معمولاً همراه با غذا سرو می‌شود؛ از این رو زیاد به چشم نمی‌آید. در حالی که سیب زمینی سرخ کرده یکی از مضر ترین مواد غذایی است که اکثر افراد حتی در کنار غذاهای سنتی برای تزئین و رنگ و لعاب دادن به غذا استفاده می‌کنند و اگر سیب زمینی در کنار غذا نداشته باشند، نمی‌توانند از غذا لذت ببرند.

گفتنی است فیبر موجود در سیب‌زمینی «غیر سرخ‌کرده» به هضم غذا کمک می‌کند و مانع از ترشح زیاد انسولین می‌شود؛ اما زیاده‌روی در مصرف سیب‌زمینی سرخ‌کرده؛ نشاسته، نمک و چربی روغن را وارد بدن کرده و منجر به چاقی، کبد چرب، بیماری قلبی، سرطان و دیابت نوع دوم خواهد شد. در ادامه برخی از آسیب‌های مصرف بیش از اندازه از سیب‌زمینی سرخ کرده را بررسی خواهیم کرد.

ایجاد اختلال در عملکرد معده و دستگاه گوارش

از آنجایی که چربی‌ها آهسته‌تر از کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها هضم می‌شود و کالری سیب‌زمینی پس از سرخ کردن در روغن افزایش پیدا می‌کند، سیب‌زمینی سرخ‌کرده برای مدت‌زمانی طولانی‌تری در دستگاه گوارش باقی خواهد ماند. همین اتفاق باعث درد معده و علائم دیگری مانند حالت تهوع، اسهال، نفخ و گرفتگی‌های عضلانی در ناحیه شکم خواهد شد.

تضعیف سیستم ایمنی بدن

بالا بودن میزان غذاهای چرب و روغنی در رژیم غذایی مانند مصرف منظم و متوالی سیب‌زمینی سرخ‌کرده می‌تواند به میکروبیوم روده آسیب برساند؛ زیرا میزان باکتری‌های ناسالم را افزایش داده و میزان باکتری‌های سالم را کم می‌کند. از آنجایی که روده‌ها نقش ویژه‌ای در کمک به سیستم ایمنی بدن دارند، بنابراین مصرف متوالی و منظم سیب‌زمینی سرخ‌کرده، خطر مبتلا شدن به بیماری‌های مختلف را افزایش می‌دهد.

افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته

اگر مصرف سیب‌زمینی سرخ‌کرده به ۳ بار در هفته برسد، خطر مواجهه حملات قلبی و سکته‌ها ۷ درصد افزایش پیدا می‌کند. اگر هر روز از سیب‌زمینی سرخ‌کرده استفاده شود این خطر به ۱۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

اضافه وزن

سیب‌زمینی سرخ‌کرده هم سرشار از چربی است و هم کالری زیادی دارد. بنابراین، واضح است که زیاده‌روی در مصرف این غذا باعث افزایش وزن و بیشتر شدن سایز دور کمر خواهد شد.