تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3751366
شناسه : 3751366
تاریخ :
هند تراشه هوش مصنوعی می سازد اقتصاد ایران: شرکت اولا الکتریک که برای تولید اسکوتر برقی در هند مشهور است، وارد حوزه تولید سخت افزارهای هوش مصنوعی شده و از برنامه های خود برای توسعه خانواده ای از تراشه های هوش مصنوعی خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از گیزموچاینا، این گامی در جهت بلندپروازی های هندوستان برای ورود به حوزه در حال رشد هوش مصنوعی است.

نخستین مجموعه تراشه ها که قرار است در ۲۰۲۶ میلادی عرضه شوند شامل ۳ مدل Bodhi ۱، Ojas و Sarv ۱ است. Bodhi۱ نخستین تراشه هوش مصنوعی طراحی و ساخته شده در هند برای استنتاج AI خواهد بود که آن را به یک رقیب بزرگ برای مدل های زبانی بزرگ تبدیل می‌کند. هدف اولا از ساخت Bodhi۱ بهبود بهره وری انرژی است که با توجه به نیاز روزافزون سیستم های هوش مصنوعی به برق، عاملی مهم به حساب می آید.

Ojas دومین تراشه این شرکت برای برطرف کردن نیازهای روز افزون به راه حل های برتر هوش مصنوعی ابداع می شود. این تراشه برای کاربرد در صنایع مختلف از خودروسازی و موبایل گرفته تا بخش اینترنت اشیا مناسب است. شرکت اولا تصمیم دارد در آینده تراشه مذکور را در خودروهای برقی اش برای مدیریت ویژگی هایی مانند بهبود شارژ و سیستم های کمک راننده پیشرفته به کار گیرد.

تراشه سوم شرکت هندی که Sarv۱ نام دارد یک سی پی یو سرور همه منظوره مبتنی بر مجموعه دستورات شرکت Arm است که برای برطرف کردن نیازهای رایانش هوش مصنوعی در صنعت مرکز داده طراحی شده است.

اولا در معرفی محصولات جدید خود به عملکرد خارق العاده و کارآمدی انرژی آنها در مقایسه با پردازنده های گرافیکی انویدیا اشاره کرد اما جالب آنکه پردازنده گرافیکی انویدیا که در مقایسه اشاره شده بود، هنوز معرفی نشده و شرکت اشاره نکرده تراشه های مذکور در کجا ساخته می شوند.

در هرحال این اقدام نشان دهنده تصمیم قاطعانه هندوستان برای شرکت در مسابقه جهانی هوش مصنوعی است که هم اکنون آمریکا و چین آن را رهبری می کنند.