تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استانها
لینک : econews.ir/5x3751363
شناسه : 3751363
تاریخ :
خاموشی‌های متعدد صنایع بوشهر را اذیت می‌کند اقتصاد ایران: بوشهر- تامین برق پایدار یکی از مطالبات جدی صنایع در استان بوشهر است که این روزها قطعی مکرر برق این صنایع را با چالش روبرو کرده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،  تابستان امسال یکی از گرم‌ترین سال‌ها بوده است که روزهای متوالی بسیار گرم سپری شده و همچنان گرمای بالا و شرجی و رطوبت در استان‌های ساحلی جنوب استمرار دارد.

افزایش دمای هوا تأثیر مستقیمی بر میزان مصرف برق دارد و در استان‌های گرم این افزایش بیشتر است چرا که نیاز به استفاده از دستگاه‌های سرمایشی افزایش می‌یابد.

گرمای هوا در سال جاری باعث شد تا شاهد رکوردشکنی در مصرف برق باشیم و در چندین مرحله رکورد مصرف برق در کشور و همچنین در استان بوشهر شکسته شد.

در این شرایط که مصرف برق بالا رفته و تولید نیز ثابت بوده و یا تغییر چندانی نداشته است، مدیریت مصرف برق و مدیریت توزیع آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

نوبت‌بندی برای خاموشی برق یکی از راهکارها است که می‌طلبد با اولویت بندی نسبت به این نوبت‌بندی اقدام شود؛ نه اینکه یک بخش مثل صنعت در اولویت قطعی باشد و دیگر بخش‌ها کمتر دچار خاموشی شوند.

صنایع نقش مهمی در تولید و اشتغال‌زایی دارند و در صورتی که خاموشی برق مکرر و مستمر باشد، می‌تواند صنایع را در زمینه اشتغال و تولید با چالش جدی روبرو کند.

طی روزها و هفته‌های اخیر، خاموشی‌های مکرر، متعدد و طولانی برق صنایع باعث نارضایتی این صنایع شده است و تهدیدی برای تولید و اشتغال در استان بوشهر به حساب می‌آید.

بی‌برقی اشتغال و تولید را تضعیف می‌کند

مدیر یک واحد تولید صنایع فلزی  اظهار کرد: متأسفانه در بهار و تابستان امسال شاهد قطعی‌های فراوان برق صنایع بوده‌ایم که باعث آسیب به صنایع شده است.

انتظار می‌رود با توجه به سهم بسیار پایین صنایع در مصرف برق، تأمین برق پایدار صنایع در دستور کار قرار داشته باشد یگانه با اشاره به خسارت‌های وارد شده به دستگاه‌ها و تأسیسات به خاطر قطعی‌های برق بیان کرد: متأسفانه قطعی برق بدون برنامه انجام می‌شود و این موضوع باعث آسیب‌های فراوان به صنایع شده است.

وی اضافه کرد: در ابتدا قرار بود برق ما در هفته یک روز قطع شود ولی به همین جا منتهی نشد و در ساعت‌های مختلف دیگر روزهای هفته نیز شاهد قطعی برق هستیم که تولید ما را تحت تأثیر قرار داده است.

این مدیر صنعتی خاطرنشان کرد: ادامه این وضعیت باعث شده تا به فکر تعدیل نیرو باشیم و نتوانیم نیروهای خود را حفظ کنیم چرا که در یک شیفت بدون برق هستیم و توان کار و فعالیت نداریم.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود مدیران مربوطه نگاه بهتری به صنایع داشته باشند و با توجه به سهم بسیار پایین صنایع در مصرف برق، تأمین برق پایدار صنایع در دستور کار قرار داشته باشد.

خاموشی‌های متعدد صنایع بوشهر را اذیت می‌کند/لزوم تامین برق پایدار

نمی‌توانیم سفارش مشتری را تأمین کنیم

یکی دیگر از مدیران صنایع بوشهر  اظهار کرد: متأسفانه صنایع در تنظیم برنامه خاموشی‌های برق مظلوم واقع شده‌اند و فشار بسیار زیادی به این صنایع وارد می‌شود.

احمدی بیان کرد: طی چند ماه گذشته خسارت‌های زیادی به تأسیسات تولید ما وارد شده است و بی‌برقی موجب تضعیف صنعت، اشتغال و تولید شده است و انتظار می‌رود این رویه اصلاح شده و در سال‌های آینده نیز شاهد تکرار چنین برنامه‌هایی نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: قطعی‌های مستمر برق صنعت موجب تعدیل نیرو در شرکت‌ها شده و باعث شده تا نتوانیم سفارشات تولید خود را در موعد مقرر به مشتری‌ها تحویل دهیم و این موضوع علاوه بر ضرر و زیان ناشی از این وضعیت، موجب کاهش اعتبار صنایع می‌شود.

نوبت‌بندی و کاهش ساعت کاری برای مدیریت مصرف

به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر، افزایش دمای هوا در استان بوشهر موجب رشد چشمگیر مصرف برق در استان شده است و شاهد ثبت رکوردهای مصرف برق هستیم.

غلامرضا حشمتی از تغییر ساعت کاری و کاهش فعالیت ادارات و دستگاه‌های اجرایی و اعمال نوبت‌بندی برق صنایع به منظور مدیریت مصرف برق و کاهش میزان مصرف در ساعت اوج خبر داد.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مشترکین برق استان بوشهر در بخش خانگی هستند، از مصرف ۷۰ درصد از برق مصرفی استان توسط وسایل سرمایشی خبر داد.

انتظار می‌رود با توجه به سهم حدود ۱۰ درصدی صنایع در مصرف برق، برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که برق پایدار برای صنایع تأمین شود و میزان خاموشی‌های برق به گونه‌ای تنظیم شود که موجب تعطیلی کامل شیفت کاری نشود.

برخی از صنایع از ژنراتور برخوردار بوده و تولید آعنها با فعالیت یک ژنراتور تعطیل نمی‌شود ولی برخی از صنایع به برق بیشتر و پایدارتری نیاز دارند و باید به نیازهای آنها نیز توجه شود.

استمرار قطعی‌های برق در زمان طولانی موجب می‌شود تا این شرکت‌ها دست به تعدیل نیرو زده و با کاهش تولید روبرو شوند که این موضوع آسیب‌هایی به مراتب بیشتر از خاموشی برق خانگی دارد.