تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3750955
شناسه : 3750955
تاریخ :
شکوفایی ورزش بانوان و دو رئیس طلایی اقتصاد ایران: ورزش ایران المپیک سی‌وسوم را در شرایطی به پایان رساند که کمتر مسئولی پیش‌بینی چنین نتایجی را می‌کرد اما ملی‌پوشان چند رشته نشان دادند در صورت توجه بیشتر می‌توانند همه معادلات را برهم بزنند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، کاروان ورزش ایران که با نام «خادم الرضا» عازم سی و سومین دوره بازی های المپیک در پاریس شده بود، یکی از بهترین نتایج خود در ادوار مختلف حضورش در المپیک را رقم زد و با کسب ۱۲ مدال طلا، نقره و برنز پس از المپیک لندن در جایگاه دوم قرار گرفت اما از نظر تعداد ورزشکاران به مدال به موفق ترین دوره تبدیل شد.

هر چند انتظار از برخی رشته ها این بود که نمایش و عملکرد بهتری در این دوره داشته باشند اما رشته هایی که به طور سنتی برای ورزش ایران مدال آوری کرده بودند این بار هم بار ورزش را به دوش کشیدند و در روزهای پایانی شادی را برای مردم ایران به ارمغان آوردند.

ضمن این که برخی رشته ها نیز با وجود این که به مدالی نرسیدند اما نمایشی راضی کننده داشتند که شمشیربازی، ژیمناستیک و سنگنوردی جزو این رشته ها بودند. در این میان اما چند رشته مثل تیراندازی، تیروکمان و قایقرانی نتوانستند نمره قبولی بگیرند و باید بررسی های لازم در مورد دلایل عملکرد آنها صورت بگیرد.

شکوفایی ورزش بانوان و دو رئیس طلایی/ چشمک دو رشته جدید به مدال
رژه کاروان ورزش ایران در افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس

اتفاق چشمگیر در ورزش بانوان

هر چند در ادوار گذشته المپیک بانوان ورزشکار هم توانسته بودند سهمیه حضور در المپیک را کسب کنند اما تاکنون سابقه نداشته است که دختران ایران بتوانند در یک دوره دو مدال با ارزش نقره و برنز را به خود اختصاص بدهند. با وجود این که ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده هر دو در تکواندو موفق به کسب مدال شدند اما موفقیت بزرگی را برای ورزش ایران رقم زدند تا نشان دهند حمایت های همه مسئولان از ورزش بانوان به ویژه مقام معظم رهبری می تواند چراغ راه آینده برای بهتر شدن شرایط باشد.

شکوفایی ورزش بانوان و دو رئیس طلایی/ چشمک دو رشته جدید به مدال
مبینا نعمت زاده اولین مدال آور تکواندو و دومین برنز ایران در ادوار المپیک

رکوردی که تکواندو بر جا گذاشت

با وجود این که تکواندو در ادوار گذشته هم موفقیت های زیادی را برای ورزش ایران رقم زده بود اما این بار با مدیریت هادی ساعی که خودش پرافتخارترین ورزشکار ایران در المپیک است، یک کورد تاریخی بر جا گذاشت و با چهار تکواندوکار به چهار مدال دست پیدا کرد. ملی پوشان تکواندو ایران در شرایطی به یک مدال طلا، دو نقره و یک برنز دست پیدا کردند که پیش از حضور در فرانسه کمتر کسی تصور ثبت چنین موفقیت بزرگی را داشت اما رکورد صددرصدی کسب مدال برای این رشته ماندگار شد.

شکوفایی ورزش بانوان و دو رئیس طلایی/ چشمک دو رشته جدید به مدال
آرین سلیمی مرد طلایی تکواندو ایران در المپیک پاریس

کشتی مثل همیشه درخشان و شادی آور

گوش شکسته های کاروان ورزش ایران هرچند می توانستند مدال های خوش رنگ بیشتری را کسب کنند اما مثل همیشه پیام آور شادی برای مردم ایران بودند و با کسب ۷ مدال کام ورزش را شیرین کردند. هر چند سه مدال نقره در کشتی آزاد می توانست رنگ طلا داشته باشد اما همین که مدال ها هم تکمیل کننده عملکرد درخشان کشتی فرنگی بود که ورزش کشور را صاحب دو مدال طلا کرد. کشتی که در سال های اخیر زیرساخت های مثال زدنی را برای خود دست و پا کرده است در المپیک پاریس هم همانطور بود که انتظار می رفت و در برخی اوزان فراتر از انتظار هم عمل کرد.

شکوفایی ورزش بانوان و دو رئیس طلایی/ چشمک دو رشته جدید به مدال
کشتی مثل همیشه پیام آور شادی و افتخار برای ورزش ایران بود

طلایی های المپیک روسای موفق

یکی از اتفاقات خوبی که در المپیک پاریس رقم خورد موفقیت دو رشته ای بود که روسای فعلی آنها خود دارنده مدال طلای المپیک سیدنی و آتن هستند. علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی و هادی ساعی رئیس فدراسیون تکواندو نشان دادند که در صورت داشتن دانش مدیریت و تلفیق آن با تجربه حضور در رویدادهای بزرگ از جمله المپیک، می توان ورزشکاران را با بهترین شرایط و در کم حاشیه ترین وضعیت به المپیک برد و در آنجا هم زمینه موفقیت آنها را فراهم کرد. هر چند باید تاکید کرد این دو رئیس بدون ایراد نیستند اما عملکرد آنها نشان داد هم خودشان طلایی بودند و هم مدیریت شان.

شکوفایی ورزش بانوان و دو رئیس طلایی/ چشمک دو رشته جدید به مدال
هادی ساعی موفق ترین رئیس فدراسیون در المپیک پاریس

دو رشته و نوید آینده درخشان

شمشیربازی و سنگنوردی جزو رشته هایی بودند که با وجود این که در المپیک پاریس موفق به کسب مدال نشدند اما ورزش کشور را به آینده امیدوار کردند که در صورت تداوم مدیریت درست در این دو، می تواند در دوره آینده به کسب مدال امیدوار بود. شمشیربازی و سنگنوردی تا یک قدمی مدال پیش رفتند و در آخرین لحظات مدال را از دست دادند.

البته به این دو رشته می توان ژیمناستیک را هم اضافه کرد که با مهدی الفتی تا فینال پیش رفت اما به اندازه شمشیربازی و سنگنوردی به مدال نزدیک نبود. با این حال در اولین حضور عملکردی درخشان را به ثبت رساند.

شکوفایی ورزش بانوان و دو رئیس طلایی/ چشمک دو رشته جدید به مدال
تیم ملی شمشیربازی ایران تا یک قدمی مدال پیش رفت اما به آن نرسید

پرمدال ترین در مقایسه تعداد ورزشکاران

هر چند بهترین عملکرد ورزش ایران در المپیک ۲۰۱۲ لندن به کسب ۱۳ مدال به ثبت رسیده است اما در المپیک پاریس ورزش کشور با تعداد کمتری ورزشکار راهی پاریس شد و در مقایسه با تعداد ورزشکاران حاضر در لندن که ۵۷ نفر بودند، این دوره با ۴۰ ورزشکار از حیث تعداد مدال در صدر بهترین های ادوار مختلف المپیک قرار می گیرد که اتفاقی مثبت و امیدوارکننده برای ورزش ایران است.