تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3750524
شناسه : 3750524
تاریخ :
واکنش مثبت بورس به ۳ محرک جدید در بازار اقتصاد ایران: کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازار سرمایه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به ۳ محرک جدید رشد بورس واکنش مثبت نشان داده است.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،شاخص کل بورس تهران در پنجمین هفته متوالی به روند اصلاحی خود ادامه داد.در هفته گذشته بورس تهران در مجموع روند ریزشی داشت و متأثر از محدودیت یک درصدی دامنه نوسان قیمت سهام، ارزش معاملات نیز در سطح پایینی بود.

ورود بانک‌مرکزی برای جبران

پس از برگزاری جلسه شورای عالی بورس، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، خبر از حمایت نظام بانکی از بازار سرمایه داد. وی گفت: «از چهارشنبه به بانک‌ها ابلاغ می‌کنیم که 5 همت سهم از بورس بخرند مشروط بر این که محدودیت های قانونی خرید سهم توسط بانک‌ها در مقطع فعلی مورد چشم پوشی همه ارکان ذی ربط قرار گیرد.»فرزین ادامه داد: همچنین تکلیف می‌کنیم که تا سقف 45 همت برای کارگزاری‌ها و صندوق تثبیت بازار سرمایه اعتبار با نرخ حداقلی برای حمایت از بورس و سهام توسط سیستم بانکی در نظر گرفته شود.پس از آن، محمود گودرزی، در جلسه انتشار اوراق اختیار فروش تبعی بیمه سهام با بیان اینکه مدتی پیش با توجه به شرایط بازار، پیشنهاداتی از سوی بورس تهران برای اعضای هیات مدیره سازمان بورس از جمله بیمه سهام ارائه شد که با استقبال اعضای هیئت مدیره سازمان مواجه و نهایتا چارچوب کلی آن در شورای عالی بورس نیز تصویب شد، افزود: با توجه به شرایط و تنگنای مالی که ناشران درگیر آن هستند، سازمان بورس به شورا پیشنهاد داد که در کنار انتشار بیمه سهام از سوی سهامداران عمده ۳۲ ناشر بورس تهران، صندوق تثبیت بازار نیز ۵۰ درصد از پوشش بیمه را بدون ارائه تضامین و وثایق برعهده بگیرد.همچنین، رضا عیوض‌لو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، در جلسه با مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بازار که با هدف بررسی طرح انتشار اوراق اختیار فروش تبعی با هدف تامین مالی به مبلغ ۵ همت برگزار شد، اعلام کرد: با توجه به جریان فعلی بازار، اکنون به دنبال ایجاد یک شرایط پایدار در بازار هستیم.

۳ محرک برای متعادل شدن بورس

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: در هفته گذشته ۳ محرک جدید برای تغییر روند بورس اعلام شد که هر یک می تواند بخشی از نزول بورس را جبران کند.این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: ایجاد خط اعتباری ۴۵ همتی توسط بانک مرکزی، بیمه سهام و انتشار اوراق اختیار فروش تبعی با هدف تامین مالی به مبلغ ۵ همت، این سه محرک جدید بودند.وی افزود: به نظر می‌رسد عامل رکود معاملات در هفته گذشته محدودیت دامنه نوسان قیمت سهام بود. دانشی تاکید کرد: با توجه به اینکه بازار سیگنال های مثبت مهمی دریافت کرده، به نظر می‌رسد بازار نیروی محرکه‌ جدیدی برای رشد یافته است.

شاخص بالاخره برگشت

در ابتدای هفته گذشته شاخص کل بورس تهران روز شنبه هزار و 121 واحد رشد کرد. اما روز یکشنبه شاخص 466 واحد ریزش کرد.روز دوشنبه شاخص 4 هزار و 721 واحد پایین آمد. شاخص در روز سه‌شنبه 7 هزار و 568 واحد افت کرد. در روز چهارشنبه شاخص کل 7 هزار و 34 واحد رشد کرد.شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم یک میلیون و 998 هزار و 118 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 4 هزار و 462 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 0.2 درصد شد.شاخص کل هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 2 هزار و 110 واحد پایینتر ایستاد و بازدهی منفی 0.3 درصدی را ثبت کرد.

افت ارزش معاملات خرد بازار سهام ادامه دارد

در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام 15 هزار و 749 میلیارد تومان بود. میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز هزار و 683 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 2 هزار و 628 هفته پیشین، کاهش 36 درصدی داشته است.

کاهش خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

در اولین روز معاملاتی هفته، 170 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و روز یکشنبه این رقم به 107 میلیارد تومان رسید.روز دوشنبه 327 میلیارد تومان خارج شد و روز سه‌شنبه شاهد خروج 351 میلیارد تومان پول حقیقی بودیم. در آخرین روز معاملاتی هفته پس از 13 روز پول حقیقی وارد شد که ارزش آن 43 میلیارد تومان بود.در مجموع کل هفته 912 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 182 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین 64 درصد کاهش یافته است.