تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3750214
شناسه : 3750214
تاریخ :
ساخت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در دستور کار دولت چهاردهم اقتصاد ایران: ساخت و بهره‌برداری از پتروپالایشگاه ۳۰۰هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی که در دولت سیزدهم به عنوان یک طرح راهبردی مطرح شده بود، در برنامه وزیر پیشنهادی نفت دولت چهاردهم مورد تأکید قرار گرفته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طرح 300 هزار بشکه‌ای پتروپالایشگاه شهید سلیمانی نخستین پروژه صنعت نفت در حوزه تلفیق پالایش و پتروشیمی است که هدف از احداث آن، ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی است. این پروژه که از سال 1400 تعریف شده و در دستور کار وزارت نفت دولت سیزدهم قرار گرفت، با پایان دولت مردمی، در مرحله مطالعاتی باقی ماند.

در تیرماه سال گذشته ترکیب سهامداران این ابرپروژه پالایشی مشخص شد. ازاینرو، هلدینگ خلیج‌فارس با 30 درصد سهم به‌عنوان سهامدار عمده این پروژه انتخاب شده و صندوق بازنشستگی صنعت نفت (شرکت سرمایه‌گذاری اهداف) با 15 درصد، بانک ملی (گروه توسعه ملی) با 15 درصد، بانک رفاه (شرکت آینده‌سازان رفاه پردیس) با 15 درصد، بانک تجارت و ملت هرکدام با 7.5 درصد سهم به‌عنوان اعضای نهایی ترکیب سهامداران این پروژه انتخاب شدند و سهم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز به نمایندگی از دولت 10 درصد است.

در نمایشگاه نفت امسال (اردیبهشت 1403) اعلام شد که قرار است طراحی بنیادی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی تا پایان 1403 تکمیل شود.

اکنون ساخت و تکمیل پتروپالایشگاه 300هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی که در دولت سیزدهم به عنوان یک طرح راهبردی مطرح شده بود، در برنامه وزیر پیشنهادی نفت دولت چهاردهم مورد تأکید قرار گرفته است.

طبق برنامه اعلامی "محسن پاک‌نژاد"، وزیر پیشنهادی نفت، افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی کشور به 3 میلیون بشـکه در روز در افـق سـال 1407 با استفاده از ظرفیت­های موجود در قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه­گذاری مردمی در دستور کار دولت چهاردهم قرار دارد.

در این زمینه، در بخشی از برنامه اعلامی پاک‌نژاد آمده است: "با ساز و کار ایجاد شده در قانون فوق و به جهت جلوگیری از خروج ارز به منظور واردات فـرآورده­هـای نفتـی بـویژه بنزین، می­بایست به نحوی اقدام نمود که تمامی میعانات گازی تولیدی کشور که درصد استحصال بنـزین بـالاتری را نسبت به نفت خام دارند، به پالایشگاههای داخلی اختصاص یابد. بدین ترتیب ضروری است پالایشگاه نفت خام شهید سلیمانی با ظرفیت 300 هزار بشکه در روز نفت خام و بخشی از پالایشگاههـای میعانـات گـازی مجموعـه سیراف به ظرفیت 120هزار بشکه در روز و همچنین پالایشگاه مهر خلیج فارس به ظرفیت 120 هزار بشکه تا پایان دولت چهاردهم به مدار تولید برسند."

از آنجایی که خوراک پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، نفت خام سنگین است و در آینده تولید نفت خام سنگین کشور افزایش یافته، درحالی که صادرات آن نسبت به نفت‌خام سبک با جذابیت کمتری همراه است، احداث یک پتروپالایشگاه بزرگ 300هزار بشکه‌ای برای دریافت نفت‌خام سنگین و تولید فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی از این خوراک، یک اقدام راهبردی خواهد بود.

انتهای پیام/