به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، بسیاری از خریداران خودرو میتوانند برای خرید خودرو مناسب، برخی از مشکلات جزئی را نادیده بگیرند؛ اما صندلی ناراحت یکی از این موارد نیست. صندلیها بهعنوان تنها نقطهی تماس بین راننده و خودرو، یکی از پراهمیتترین بخشهای خودرو هستند.
جیدی پاور (J.D. Power) اخیراً مطالعهای انجام داده که در آن به کیفیت و رضایت مشتریان از صندلیهای خودرو در سال ۲۰۲۴ پرداخته شده است. در این مطالعه نشان داده شد که خودروسازان پیشرفت قابل توجهی در زمینهی ساخت صندلیهایی با راحتی بیشتر داشتهاند؛ اما همچنان برخی از مشتریان از کیفیت تکیهگاه پشت سر ناراضی هستند.
جیدی پاور خودروها را بر اساس تعداد مشکلات در هر ۱۰۰ دستگاه، یا PP100 رتبهبندی میکند. افرادی که در ناحیهی تکیهگاه سر صندلی خود احساس مشکل میکردند گاهاً با باقی اجزای صندلی نیز مشکل داشتند و نمرهی کلی 6.7 PP100 برای این افراد به دست آمد. همچنین نمرهی 1.0 PP100 به افرادی تعلق گرفت که از صندلی خودرو خود رضایت داشتند.
اشلی ادگار، مدیر ارشد امتیازدهی خودرو گفت: «سازندگان صندلیها باید ساخت تیکهگاه سر راحتتر را در اولویت طراحیهای خود قرار دهند. با اینکه این سازندگان میتوانند بخشهای دیگری از صندلی را نیز بهبود ببخشند، اما تیکهگاه سر نامناسب میتواند راحتی یک صندلی خوب را نیز از بین ببرد.»
جیدی پاور آزمون راحتی صندلیهای خودرو را در انواع سگمنتهای خودرویی انجام داده است. نتایج بهدستآمده توسط جیدی پاور در هر سگمنت با سیستم امتیازدهی PP100 به شرح زیر است:
خودروهای کامپکت و کوچک:
خودروهای سایز متوسط و بزرگ:
شاسیبلندها و انواع ون:
شاسیبلندهای سایز متوسط و بزرگ
پیکاپتراک و وانت:
خودروهای سواری پریمیوم:
شاسیبلندهای پریمیوم:
مطالعهی انجام شده شامل سازندگان صندلی نیز بود که در همهی موارد بهجز یک مورد، شرکتهای شخص ثالث جدا از خودروسازان بودند.
شرکت Adient صندلیهای کیا K5 و تویوتا کمری را ساخته است و شرکت Lear صندلیهای شورولت اکوینوکس، فورد اکسپلورر، هر دو پیکاپ تراک شورولت و تمام مدلها در بخش خودروهای پریمیوم را تهیه کرده است.